Page 16 - 0717
P. 16
מועד יולי 2017 - 15 - חשיבה מילולית -פרק שנ י
תצלום הר הגעש שצילם קרסטן פטר ופורסם במהדורת נובמבר של כתב העת "נשיונל ג'יאוגרפיק" זכה במקום . 12
הראשון בתחרות צילום יוקרתית" .ציפינו מ'נשיונל ג'יאוגרפיק' לפרסם תצלומים משובחים ",אמרו שופטי
התחרות" ,ובכל זאת ,עוצמת החוויה הוויזואלית שעורר התצלום הצליחה להפתיע אותנו".
ההיגיון של איזה מן המשפטים הבאים הוא הדומה ביותר להיגיון בדבריהם של השופטים?
( )1קיוויתי בכל לבי שנבחרת הכדורגל שאני אוהדת תנצח בטורניר ,ובכל זאת הופתעתי מניצחונה
( )2חשבתי שאינני פוחד מנחשים ,ובכל זאת כשנתקלתי בנחש בעת טיול אחז אותי פחד גדול
( )3הנחתי כי נוכחותו של קהל רב בטקס הענקת הפרס תגרום לי להתרגש ,ובכל זאת לא שיערתי שלבי יפעם
כה מהר כשאעלה לבמה
( )4ידעתי שתנאי מזג האוויר השוררים בפינלנד בחורף קשים ,ובכל זאת רק כשחוויתי אותם על בשרי הבנתי
מדוע השפעתם על חיי התושבים גדולה כל כך
סמיואל ג'ונסון טוען שההערצה שהכתבים העתיקים זוכים לה מקורה אינו בביטחון פותה בחוכמתם הנעלה של . 13
דורות קודמים או באמונה קודרת בהידרדרות המין האנושי ,אלא בעובדה הבלתי מעורערת שמה שהכרנו זמן רב
ביותר והרבינו ביותר לחשוב עליו -אותו אנחנו מיטיבים ביותר להבין.
לפי המשתמע מן המשפט ,מה עמדתו של ג'ונסון בנוגע לכתבים העתיקים?
( )1חוכמתם של הדורות הקודמים אפשרה להם להבין היטב כתבים שאנו מצליחים להבין רק לאחר שנים
רבות של התעמקות בהם
( )2ההערצה לכתבים נובעת מן ההכרה בכך שהעובדות הנזכרות בהם הן בלתי מעורערות
( )3ההתעמקות רבת הימים בכתבים הובילה לכך שערכם בעינינו גבוה יותר מזה של כתבים חדשים
( )4הידרדרות המין האנושי גורמת לנו היום -יותר מאי פעם -לשוב אל הכתבים ,להתעמק בהם ולהעריץ
אות ם
במחקר נמצא כי אחוז החולים במחלות לב בקרב אנשים הנוהגים לרוץ מדי יום ביומו נמוך מאחוז החולים . 14
במחלות לב בקרב אנשים שאינם נוהגים לרוץ מדי יום ביומו.
שרגא הסיק מכך שריצה מסייעת למנוע מחלות לב.
איזו מהאפשרויות הבאות עשויה להיות הסבר חלופי לממצאי המחקר?
ריצה עלולה לגרום לבעיות בריאות רבות ()1
בעיות לב רבות מונעות מהסובלים מהן לרוץ ()2
ריצה עוזרת למנוע בעיות בריאות שאינן מחלות לב ()3
אנשים רבים שאינם נוהגים לרוץ מדי יום ביומו לא הסכימו להשתתף במחק ר ()4
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

