Page 10 - 0716
P. 10

‫מועד יולי ‪2016‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשו	ן ‪- 9 -‬‬

                             ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-19‬‬

                ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

    ‫הימנעות מסיכון שכיחה מאוד בעולם החי‪ .‬כאשר עומדות בפני בעל חיים שתי אפשרויות שהתועלת שאפשר‬                       ‫(‪)	1‬‬
‫להפיק מהן בממוצע היא שווה‪ ,‬הוא מעדיף בבירור את זו שיש בה פחות אי‪-‬ודאות‪ ,‬כלומר פחות סיכון מבחינתו‪.‬‬

                                          ‫דוגמה מעניינת לכך נמצאה במחקר על הרגלי איסוף הצוף של הדבורים‪.‬‬

 ‫במחקר הציגו לפני דבורים פרחים מלאכותיים משני סוגים ‪ -‬צהובים וכחולים‪ .‬שני סוגי הפרחים נתנו בממוצע‬                      ‫	‬
‫אותה כמות צוף‪ ,‬אך במנות בגדלים שונים‪ .‬הפרחים הצהובים הציעו לדבורים כמות קבועה של צוף בכל ביקור ‪-‬‬                    ‫(‪	)5‬‬

     ‫‪ 3‬מיקרוליטרים‪ ,‬ואילו הפרחים הכחולים הציעו‪ ,‬לסירוגין‪ ,‬פעם ‪ 1‬מיקרוליטר ופעם ‪ 5‬מיקרוליטרים של צוף‪.‬‬                   ‫	‬
   ‫ידוע כי דבורים בוחרות בפרחים על פי כמות הצוף שבהם‪ ,‬ולא על פי צבעם‪ .‬בניסוי נתגלה כי הדבורים שוהות‬
   ‫זמן רב יותר בפרחים הצהובים‪ ,‬שכמות הצוף בהם צפויה ואינה נתונה לתנודות‪ .‬נראה אפוא שהדבורים נוטות‬

                                                                               ‫להימנע מאי‪-‬ודאות‪ ,‬כלומר מסיכון‪.‬‬

    ‫נשאלת השאלה‪ ,‬מה הסיבה להתנהגות זו? על פי רוב נכון לומר כי ככל שהשֹונּות בכמות המשאב גדולה יותר‪,‬‬                 ‫(‪)	10‬‬
‫כלומר ככל שהתנודות בכמותו גדולות יותר‪ ,‬כך ק ֵטנה תועלתו לבעל החיים הצורך אותו‪ .‬במקרים אלה יבחר בעל‬                  ‫(‪)	15‬‬
                                                                                                                    ‫(‪	)20‬‬
    ‫החיים במקור האספקה ששונותו נמוכה‪ ,‬כיוון שהוא מביא לו יותר תועלת‪ .‬אפשר להמחיש עיקרון זה בעזרת‬
   ‫הדוגמה הבאה‪ :‬שמואל צורך בממוצע חמש ביצים בארוחה‪ .‬אחד מידידיו מגיש לו ארבע ביצים בארוחה אחת‪,‬‬

            ‫ושש בשנייה; ידיד שני מגיש לו שתי ביצים בארוחה אחת‪ ,‬ושמונה בשנייה‪ .‬שמואל יעדיף לסעוד אצל‬
  ‫הידיד הראשון‪ ,‬שכן אצל הידיד השני‪ ,‬לאחר ארוחה שבה מוגשות לו שתי ביצים בלבד‪ ,‬הוא יישאר רעב‪ ,‬ושמונה‬

         ‫ביצים הן כמות מזון גדולה מדי בעבורו‪ .‬כלומר‪ ,‬שמואל אינו יכול להפיק מארוחות אלו את כמות המזון‬
      ‫הממוצעת שהוא זקוק לה‪ .‬בדוגמה זו‪ ,‬אם כן‪ ,‬שונות גדולה משמעה תועלת נמוכה‪ .‬ואולם‪ ,‬ספק אם אפשר‬
    ‫להחיל כלל זה על עולם הדבורים‪ ,‬שכן כמויות הצוף שהדבורה לוגמת מכל פרח הן מזעריות ביחס לממדי ְמכל‬
      ‫הצוף שבבטנה‪ ,‬והשפעתן על תחושת השובע שלה ועל החלטתה לשוב לכוורת היא ככל הנראה קטנה‪ .‬במצב‬
  ‫זה ההבדל בשונות אינו כרוך בהבדל בתועלת‪ ,‬שכן הדבורה מפיקה תועלת מכל כמות של צוף שפרח יכול לספק‪.‬‬

     ‫החוקרים הציעו הסבר חלופי להימנעות מסיכון‪ .‬בניסוי שתואר לעיל נמצא כי תחילה הדבורה עורכת סדרות‬                       ‫	‬
 ‫קצרות של ביקורים בשני סוגי הפרחים‪ ,‬ואז היא מגלה העדפה לאחד מן הסוגים‪ .‬החוקרים משערים כי הדבורה‬                     ‫(‪	)25‬‬
 ‫משתמשת ב״כלל החלטה״ מעין זה‪ :‬היא דוגמת כמה פרחים מסוג מסוים‪ ,‬נניח שלושה‪ ,‬ואם הכמות הכוללת של‬                       ‫(‪)	30‬‬
 ‫הצוף שנדגם נמוכה מסף מסוים‪ ,‬היא נוטשת סוג זה של פרחים ועוברת לסוג אחר‪ .‬ככל שהשונות בכמויות הצוף‬

    ‫שמספקים הפרחים היא גדולה יותר‪ ,‬כך ק ֵטן הסיכוי לדגום שלָשה שכמות הצוף שבה עוברת את הסף‪ .‬על כן‬
   ‫צפויות לדבורה “אכזבות״ רבות יותר מסדרות הביקורים בפרחים הכחולים‪ ,‬ולפיכך היא עשויה בסופו של דבר‬
    ‫לנטוש אותם‪ .‬כלל החלטה זה מביא את הדבורה לצרוך צוף ממקור שיש בו פחות סיכון‪ .‬כיוון שבטבע כמות‬
‫הצוף מוגבלת‪ ,‬ומספר צרכניו גדול‪ ,‬בחירת מקור צוף שיש בו מידה רבה של אי‪-‬ודאות עשויה להשאיר את הדבורה‬
    ‫ללא כמות מספקת של מזון‪ .‬במילים אחרות‪ ,‬איסוף צוף על פי “כלל ההחלטה״ מעניק לדבורה יתרון במאבק‬

                                                                                                         ‫ההישרדות‪.‬‬

                ‫השאלות‬

                ‫‪ 	.19‬דוגמה “לכך״ (שורה ‪ ,)3‬כלומר דוגמה ‪-‬‬

‫(‪ )1‬לכלל שלפיו יש פחות אי‪-‬וודאות במצבים שבהם יש שתי אפשרויות שאפשר להפיק מהן תועלת שווה‬
                                ‫(‪ )2‬לטענה שמצבים שבהם יש שתי אפשרויות לבחירה הם שכיחים בטבע‬
                                                 ‫(‪ )3‬לעובדה שאפשר להפיק תועלת שווה משתי אפשרויות‬
                                                          ‫(‪ )4‬להעדפת האפשרות שבה יש פחות אי‪-‬ודאות‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15