Page 8 - 0716
P. 8

‫מועד יולי ‪2016‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשו	ן ‪- 7 -‬‬

    ‫בניסוי נתבקשו נבדקים לציין את התכונות המרכזיות המאפיינות אותם‪ .‬אחר כך נערך לכל אחד מהם ריאיון‬           ‫‪.	12‬‬
   ‫בהשתתפות שלושה מראיינים‪ ,‬ובעקבותיו קיבל הנבדק מכל מראיין משוב פיקטיבי הנוגע לרושם שהותיר עליו‪:‬‬
   ‫מראיין א ציין תמיד רק תכונות חיוביות שהנבדק ציין‪ ,‬מראיין ב ‪ -‬תכונות חיוביות שהנבדק לא ציין‪ ,‬ומראיין‬          ‫	‬
‫ג ‪ -‬תכונות שליליות שהנבדק ציין‪ .‬מתגובות הנבדקים למשובים הסיק החוקר כי לבני אדם חשוב שדעת הסביבה‬
                                                                                                                    ‫	‬
                                 ‫עליהם תהיה דומה לתפיסתם העצמית‪ ,‬יותר משחשוב להם שהיא תהיה חיובית‪.‬‬
                                                                                                                ‫	‬
                  ‫איזה מן הממצאים הבאים הוא המתאים ביותר להיות הממצא המרכזי שעליו הסתמך החוקר?‬                  ‫	‬

            ‫(‪ )1‬מרבית הנבדקים היו מרוצים מהמשוב של מראיין א יותר משהיו מרוצים מהמשוב של מראיין ב‬
             ‫(‪ )2‬מרבית הנבדקים היו מרוצים מהמשוב של מראיין ב יותר משהיו מרוצים מהמשוב של מראיין ג‬
             ‫(‪ )3‬מרבית הנבדקים היו מרוצים מהמשוב של מראיין ג יותר משהיו מרוצים מהמשוב של מראיין ב‬
             ‫(‪ )4‬מרבית הנבדקים היו מרוצים מהמשוב של מראיין א יותר משהיו מרוצים מהמשוב של מראיין ג	‬

‫על איש הרוח הגרמני לאופולד פון רנקה (‪ )1886-1795‬נכתב‪" :‬רנקה היה מטבעו אדם מתון‪ ,‬אבל לעתים בשל‬               ‫‪	.13‬‬
        ‫מתינותו עשוי אדם להחמיץ את אותה שעה הרת‪-‬עתיד‪ ,‬שאם מחמיצים אותה שוב לא תחזור לעולם‪.‬‬

  ‫כהיסטוריון ניחן רנקה ביכולת להבחין ברגעים מעין אלו גם כשנקרו בימיו‪ ,‬אך בשל מזגו חסר את התעוזה‬
                                            ‫והנחישות לנצל את יכולתו זו לפעול ולהשפיע על דמות מולדתו‪".‬‬

                ‫איזה מן המשפטים הבאים מסכם את הדברים שנכתבו על רנקה באופן הטוב ביותר?‬                       ‫	‬

‫(‪ )1‬כהיסטוריון היה רנקה בעל כושר לזהות את רגעי ההכרעה בימיו‪ ,‬אך בגלל אופיו המתון לא ניצל כישרון זה‬
                                                                             ‫כדי להשפיע על החברה שחי בה‬

‫(‪ )2‬רנקה היה אדם מתון‪ ,‬אך מתינותו הייתה לו לרועץ כשניסה להשפיע על החברה שחי בה‪ ,‬מכיוון שלשם כך‬
                                                                     ‫נדרשו תעוזה ונחישות‪ ,‬ואלה לא היו בו‬

  ‫(‪ )3‬בשל מזגו המתון לא הצליח רנקה לזהות את הרגעים החשובים שבהם היה יכול להשפיע על החברה שחי‬
                                                          ‫בה‪ ,‬אף שכהיסטוריון היה לו הכושר להבחין בהם‬

  ‫(‪ )4‬בזכות כישרונו של רנקה להבחין ברגעים בעלי חשיבות היסטורית‪ ,‬היה לו הכוח להשפיע על החברה שחי‬
                                                           ‫בה‪ ,‬אך משום שהיה איש רוח לא ניסה לעשות כן‬

 ‫"גוף שחור" הוא מונח בפיזיקה המציין עצם הבולע את כל הקרינה שפוגעת בו ואינו מחזיר אותה‪ .‬עם זאת‪ ,‬גוף‬          ‫‪.	14‬‬
                                 ‫שחור פולט קרינה שמקורה בו עצמו‪ ,‬ועוצמתה תלויה אך ורק בטמפרטורה שלו‪.‬‬

    ‫לפי תורת הפיזיקה הקלאסית‪ ,‬גוף שחור אמור לפלוט קרינה באין‪-‬סוף תדירויות בכל רגע נתון‪ .‬פירוש הדבר‬
‫שהוא אמור לפלוט כמות אין‪-‬סופית של אנרגיה‪ ,‬דבר שלא ייתכן מבחינה פיזיקלית‪ .‬סתירה זו היא שהביאה את‬

                         ‫הפיזיקאי מקס ּפ לָנק לידי התובנות שעמדו‪ ,‬בסופו של דבר‪ ,‬ביסודה של תורת הקוונטים‪.‬‬

                                                             ‫איזו מן הטענות הבאות אינה עולה מן האמור לעיל?‬

                              ‫(‪ )1‬הטמפרטורה של גוף שחור אינה תלויה בקרינה שהוא בולע‬
                ‫(‪ )2‬תורת הקוונטים מתמודדת עם סתירה העולה מתורת הפיזיקה הקלאסית‬

                    ‫(‪ )3‬מבחינה פיזיקלית‪ ,‬גוף אינו יכול לפלוט כמות אין‪-‬סופית של אנרגיה‬
                                 ‫(‪ )4‬אם גוף פולט קרינה‪ ,‬משמעות הדבר שהוא פולט אנרגיה‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13