Page 7 - 0716
P. 7

‫מועד יולי ‪2016‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון	 ‪- 6 -‬‬

‫במסגרת התכנית "אופק חדש" של משרד החינוך‪ ,‬מחנכים מקדישים מספר מסוים של שעות לעבודה פרטנית‪:‬‬                        ‫‪.	9‬‬
  ‫תגבור לימודי לקבוצות קטנות של תלמידים או שיחות אישיות עם תלמידים יחידים‪ .‬להלן הנחיות למחנך‬
                                                                                  ‫העובד בתכנית "אופק חדש"‪:‬‬         ‫	‬

     ‫מחנך בבית ספר יסודי יעבוד באופן פרטני ‪ 5‬שעות שבועיות בדיוק‪ ,‬ומחנך בחטיבת הביניים ‪ 4 -‬שעות‬               ‫א‪.‬‬
                                                                                             ‫שבועיות בדיוק‪.‬‬
                                                                                                             ‫ב‪.‬‬
‫בחינוך הרגיל תיעשה העבודה הפרטנית עם ‪ 5‬ילדים לכל היותר‪ ,‬ובחינוך המיוחד ‪ -‬עם ‪ 3‬ילדים לכל היותר‪.‬‬               ‫ג‪.‬‬
                                         ‫מחנך יקדיש בדיוק שעתיים מן השעות הפרטניות לשיחות אישיות‪.‬‬

‫שלושה מהמחנכים הבאים בתכנית "אופק חדש" בהכרח הפרו את ההנחיות‪ .‬מי המחנך הנותר?‬

‫(‪ )1‬מחנך בחטיבת ביניים של החינוך המיוחד שהקדיש שעתיים שבועיות לשיחות אישיות עם תלמידיו‬
                   ‫(‪ )2‬מחנך בבית ספר יסודי שהקדיש ‪ 3‬שעות שבועיות לשיחות אישיות עם תלמידיו‬

           ‫(‪ )3‬מחנך בבית ספר יסודי של החינוך המיוחד שנתן תגבור לימודי לקבוצה של ‪ 5‬תלמידים‬
                    ‫(‪ )4‬מחנך בחטיבת ביניים שהקדיש ‪ 5‬שעות שבועיות לעבודה פרטנית עם תלמידיו	‬

  ‫שמיעה אבסולוטית היא היכולת לזהות מיד את גובהו המדויק של צליל‪ ,‬שלא באופן יחסי לצליל אחר‪ .‬נהוג‬                   ‫‪.	10‬‬
‫להבחין בין שני סוגים של שמיעה אבסולוטית ‪ -‬אקטיבית ופסיבית‪ .‬בעלי שמיעה אבסולוטית אקטיבית‪ ,‬נוסף‬
                                                                                                                         ‫	‬
                                             ‫על יכולתם לזהות צלילים‪ ,‬יכולים גם להפיק בשירה כל צליל רצוי‪.‬‬
                                                                                                                     ‫	‬
                                                             ‫מה נטען בפסקה בנוגע לבעלי שמיעה אבסולוטית?‬

    ‫(‪ )1‬בעלי שמיעה אבסולוטית פסיבית מסוגלים לזהות מיד את גובהם המדויק של צלילים אך לא להפיקם‪,‬‬
‫ואילו בעלי שמיעה אבסולוטית אקטיבית מסוגלים לשיר כל צליל רצוי אך לא תמיד יכולים לזהות צלילים‬

  ‫(‪ )2‬בעלי שמיעה אבסולוטית אקטיבית יכולים לשיר כל צליל רצוי שלא באופן יחסי לצליל אחר‪ ,‬ואילו בעלי‬
                               ‫שמיעה אבסולוטית פסיבית יכולים לעשות זאת רק באופן יחסי לצליל אחר‬

        ‫(‪ )3‬בעלי שמיעה אבסולוטית אקטיבית מסוגלים לזהות ולהפיק צלילים בדיוק רב יותר מבעלי שמיעה‬
                                                                                         ‫אבסולוטית פסיבית‬

 ‫(‪ )4‬בעלי שמיעה אבסולוטית משני הסוגים יכולים לזהות מיד את גובהם המדויק של צלילים‪ ,‬אולם רק בעלי‬
                                             ‫שמיעה אבסולוטית אקטיבית מסוגלים גם לשיר כל צליל רצוי	‬

‫החוקרים ֶפנס ֶטר ָמ ֶכר וסֹולטיס זיהו שלוש גישות עיקריות לחינוך‪ :‬גישה ביצועית‪ ,‬שלפיה תפקיד ההוראה להוביל‬         ‫‪.	11‬‬
‫את הלומד להישגים גבוהים; גישה מטפחת‪ ,‬שלפיה תפקיד ההוראה לסייע ללומד להגיע לידי מימוש עצמי; וגישה‬

   ‫משחררת‪ ,‬שלפיה תפקיד ההוראה להרחיב את אופקיו של הלומד ולהכיר לו דרכי חשיבה חדשות‪ .‬ניל פוסטמן‬
 ‫מעולם לא היה מחסידי הגישה הביצועית‪ :‬מכתביו המוקדמים נשקפת עמדה המתאימה לגישה המטפחת‪ ,‬ואילו‬

                                         ‫מכתביו המאוחרים נשקפת עמדה המשלבת בינה ובין הגישה המשחררת‪.‬‬

‫איזו מן הקביעות הבאות היא המתאימה ביותר לתאר את גישתו של פוסטמן בכתביו המאוחרים?‬                                 ‫	‬

           ‫(‪ )1‬על המורה להכיר ללומד דרכי חשיבה חדשות שיאפשרו לו להרחיב את אופקיו‬
‫(‪ )2‬על המורה להכיר ללומד דרכי חשיבה שיסייעו לו לממש את עצמו ולהשיג הישגים גבוהים‬

              ‫(‪ )3‬על המורה לסייע ללומד להגיע לידי מימוש עצמי‪ ,‬גם במחיר ירידה בהישגים‬
     ‫(‪ )4‬על המורה לחתור להרחבת אופקיו של הלומד‪ ,‬וכך לסייע לו להגיע לידי מימוש עצמ	י‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12