Page 7 - 0716
P. 7
מועד יולי 2016 חשיבה מילולית -פרק ראשון - 6 -
במסגרת התכנית "אופק חדש" של משרד החינוך ,מחנכים מקדישים מספר מסוים של שעות לעבודה פרטנית: . 9
תגבור לימודי לקבוצות קטנות של תלמידים או שיחות אישיות עם תלמידים יחידים .להלן הנחיות למחנך
העובד בתכנית "אופק חדש":
מחנך בבית ספר יסודי יעבוד באופן פרטני 5שעות שבועיות בדיוק ,ומחנך בחטיבת הביניים 4 -שעות א.
שבועיות בדיוק.
ב.
בחינוך הרגיל תיעשה העבודה הפרטנית עם 5ילדים לכל היותר ,ובחינוך המיוחד -עם 3ילדים לכל היותר. ג.
מחנך יקדיש בדיוק שעתיים מן השעות הפרטניות לשיחות אישיות.
שלושה מהמחנכים הבאים בתכנית "אופק חדש" בהכרח הפרו את ההנחיות .מי המחנך הנותר?
( )1מחנך בחטיבת ביניים של החינוך המיוחד שהקדיש שעתיים שבועיות לשיחות אישיות עם תלמידיו
( )2מחנך בבית ספר יסודי שהקדיש 3שעות שבועיות לשיחות אישיות עם תלמידיו
( )3מחנך בבית ספר יסודי של החינוך המיוחד שנתן תגבור לימודי לקבוצה של 5תלמידים
( )4מחנך בחטיבת ביניים שהקדיש 5שעות שבועיות לעבודה פרטנית עם תלמידיו
שמיעה אבסולוטית היא היכולת לזהות מיד את גובהו המדויק של צליל ,שלא באופן יחסי לצליל אחר .נהוג . 10
להבחין בין שני סוגים של שמיעה אבסולוטית -אקטיבית ופסיבית .בעלי שמיעה אבסולוטית אקטיבית ,נוסף
על יכולתם לזהות צלילים ,יכולים גם להפיק בשירה כל צליל רצוי.
מה נטען בפסקה בנוגע לבעלי שמיעה אבסולוטית?
( )1בעלי שמיעה אבסולוטית פסיבית מסוגלים לזהות מיד את גובהם המדויק של צלילים אך לא להפיקם,
ואילו בעלי שמיעה אבסולוטית אקטיבית מסוגלים לשיר כל צליל רצוי אך לא תמיד יכולים לזהות צלילים
( )2בעלי שמיעה אבסולוטית אקטיבית יכולים לשיר כל צליל רצוי שלא באופן יחסי לצליל אחר ,ואילו בעלי
שמיעה אבסולוטית פסיבית יכולים לעשות זאת רק באופן יחסי לצליל אחר
( )3בעלי שמיעה אבסולוטית אקטיבית מסוגלים לזהות ולהפיק צלילים בדיוק רב יותר מבעלי שמיעה
אבסולוטית פסיבית
( )4בעלי שמיעה אבסולוטית משני הסוגים יכולים לזהות מיד את גובהם המדויק של צלילים ,אולם רק בעלי
שמיעה אבסולוטית אקטיבית מסוגלים גם לשיר כל צליל רצוי
החוקרים ֶפנס ֶטר ָמ ֶכר וסֹולטיס זיהו שלוש גישות עיקריות לחינוך :גישה ביצועית ,שלפיה תפקיד ההוראה להוביל . 11
את הלומד להישגים גבוהים; גישה מטפחת ,שלפיה תפקיד ההוראה לסייע ללומד להגיע לידי מימוש עצמי; וגישה
משחררת ,שלפיה תפקיד ההוראה להרחיב את אופקיו של הלומד ולהכיר לו דרכי חשיבה חדשות .ניל פוסטמן
מעולם לא היה מחסידי הגישה הביצועית :מכתביו המוקדמים נשקפת עמדה המתאימה לגישה המטפחת ,ואילו
מכתביו המאוחרים נשקפת עמדה המשלבת בינה ובין הגישה המשחררת.
איזו מן הקביעות הבאות היא המתאימה ביותר לתאר את גישתו של פוסטמן בכתביו המאוחרים?
( )1על המורה להכיר ללומד דרכי חשיבה חדשות שיאפשרו לו להרחיב את אופקיו
( )2על המורה להכיר ללומד דרכי חשיבה שיסייעו לו לממש את עצמו ולהשיג הישגים גבוהים
( )3על המורה לסייע ללומד להגיע לידי מימוש עצמי ,גם במחיר ירידה בהישגים
( )4על המורה לחתור להרחבת אופקיו של הלומד ,וכך לסייע לו להגיע לידי מימוש עצמ י
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.