Page 9 - 0716
P. 9

‫מועד יולי ‪2016‬‬                    ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון	 ‪- 8 -‬‬

‫במחקר שנערך בדנמרק נמצא כי בעשרים השנים האחרונות שיעור התחלואה במחלת הצרדת‪ ,‬מחלה הגורמת‬                       ‫‪	.15‬‬
‫לצרידות זמנית‪ ,‬גבוה בעיר אודנזה מבשאר הערים במדינה‪ .‬החוקרים שיערו כי הסיבה לכך היא רמת זיהום‬
                                                                                                                  ‫	‬
                                                                                      ‫האוויר הגבוהה באודנזה‪.‬‬      ‫	‬

                                                 ‫איזה מן הנתונים הבאים אינו מחליש את השערת החוקרים?‬

                          ‫(‪ )1‬מזג האוויר באודנזה קר וסוער במיוחד‪ ,‬וקור מגביר את הסיכון לחלות בצרדת‬
                  ‫(‪ )2‬עד להקמתם של "מפעלי אודנזה" לפני שנתיים הייתה רמת זיהום האוויר בעיר נמוכה‬
   ‫(‪ )3‬מחלת הצרדת פוגעת בעיקר בקשישים‪ ,‬ובאודנזה אחוז הקשישים נמוך מן הממוצע בכלל ערי דנמרק‬
‫(‪ )4‬רמת זיהום האוויר בקופנהגן‪ ,‬בירת דנמרק‪ ,‬גבוהה מזו שבאודנזה‪ ,‬אך שיעור התחלואה בצרדת בה נמוך‬

                                                                                                     ‫מאוד	‬

                                                                                            ‫הוראות לשאלות ‪:18-16‬‬

‫בכל שאלה יש משפט (או יותר ממשפט) שכמה חלקים ממנו חסרים‪ ,‬ולאחריו ארבע הצעות להשלמת החסר‪ .‬עליכם‬
                                                                   ‫לבחור בהצעה המתאימה ביותר להשלמת החסר‪.‬‬

‫תהליך הגלובליזציה של התרבות‪ .‬ואולם‪ ,‬יש הסבורים שהטענות‬       ‫התרבויות הלאומיות‬  ‫איש איננו‬                     ‫‪.	16‬‬

‫בדבר השפעתה של הגלובליזציה ‪ ,‬שכן הן מתעלמות מהעובדה שמוסדות תרבות מרכזיים ‪.‬‬                                       ‫	‬

‫(‪ )1‬סבור שאפשר למנוע מן ‪ /‬לשנות את פניהן בהשפעת ‪ /‬אינן מבוססות ‪ /‬נאלצו לוותר על צביונם הלאומי‬
        ‫(‪ )2‬טוען ש‪ / -‬דועכות ב‪ / -‬מייחסות לה חשיבות מופרזת ‪ /‬טיפחו ערכים לאומיים עוד בטרם עידן‬

                                                                                               ‫הגלובליזציה‬

   ‫(‪ )3‬טוען ברצינות שדבר לא השתנה ו‪ / -‬מתקיימות באין מפריע לצד ‪ /‬מוגזמות ‪ /‬שמרו על צביון לאומי‬

                                                                                                     ‫מובהק‬

‫(‪ )4‬יכול להכחיש ש‪ / -‬פורחות‪ ,‬למרות ‪ /‬מופרכות ‪ /‬המעלים על נס את הערכים הלאומיים דווקא משגשגים‬

‫‪ -‬יוצא ראשון"‪ ,‬או בשיטת "נכנס‬     ‫כיצד לצרוך את המוצרים שאנו מכניסים למקרר‪ ,‬האם בשיטת "נכנס‬                   ‫‪.	17‬‬

‫‪ -‬יוצא ראשון"? ובכן‪ ,‬הדבר תלוי בסוג המוצר הנצרך‪ :‬אשר לירקות‪ ,‬טריותם חשובה ביותר‪ ,‬ולכן עדיף‬                        ‫	‬

‫יתקלקלו במקרר‪ ,‬ולכן לגביהם עדיפה‬  ‫מקרר; אשר למוצרי חלב‪,‬‬      ‫לנקוט לגביהם את השיטה השנייה‬

                                                             ‫השיטה הראשונה‪.‬‬

‫(‪ )1‬ראשון ‪ /‬אחרון ‪ /‬גם אם ניאלץ להשליך את הירקות הישנים מן ה‪ / -‬עדיף לצרוך את הטריים קודם‪ ,‬גם‬

                                                                                                ‫אם אחרים‬

                ‫(‪ )2‬אחרון ‪ /‬ראשון ‪ /‬כדי שתמיד נאכל את הירקות הטריים ביותר ב‪ / -‬חשוב יותר שלא‬
‫(‪ )3‬ראשון ‪ /‬אחרון ‪ /‬גם אם ניאלץ להשליך את הירקות הישנים מן ה‪ / -‬גם אם אינם טריים מאוד‪ ,‬העיקר‬

                                                                                                       ‫שלא‬

                ‫(‪ )4‬אחרון ‪ /‬ראשון ‪ /‬גם אם הירקות הישנים יותר עלולים להרקיב ב‪ / -‬חשוב יותר של 	א‬

‫של שרי הממשלה‪ ,‬הוא הציג‬        ‫של משנתה של פלדמן‪ ,‬המתנגדת ל‬  ‫אף שחבר הכנסת תדהר נודע בתור‬                     ‫‪	.18‬‬

                                  ‫אמש בנאומו עמדה שאינה עמדתה שלה‪ ,‬וטען כי יש ‪.‬‬                                   ‫	‬

                ‫(‪ )1‬חסיד נלהב ‪ /‬צמצום סמכויותיהם ‪ /‬מתיישבת עם ‪ /‬להאציל להם סמכויות נוספות‬
                             ‫(‪ )2‬מבקר חריף ‪ /‬הגבלת גובה שכרם ‪ /‬שונה מ‪ / -‬לקבוע תקרה לשכרם‬

                        ‫(‪ )3‬חסיד נלהב ‪ /‬הרחבת סמכויותיהם ‪ /‬שונה מ‪ / -‬לצמצם את סמכויותיהם‬
                                   ‫(‪ )4‬מבקר חריף ‪ /‬העלאת שכרם ‪ /‬שונה מ‪ / -‬להקפיא את שכר 	ם‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14