Page 60 - 0715
P. 60
מועד יולי 2015
דוגמה לחיבור שרמתו נמוכה
כיום בעולם האוניברסיטאות קיים ויכוח של האם יש צורך ללמד אנשים תחומי ידע
מגוונים שהם מחוץ לתחומי התמחותם של האנשים .כלומר אנשים באים ללימודים
בכדי ללמוד ולהתמחות בתחום ידע מסוים שאותו הוא רואה לנכון כתחום הידע
בו הוא הולך להשקיע את עבודתו בעתיד ,האם יש צורך שבמהלך לימודיו יחייבו
אותו ללמוד עוד תחומי ידע מגוונים שאינם קשורים לתחום העיסוק שאותו בא אותו
האדם ללמוד?
ראשית ,אנו חיים בעולם מורכב ,לכן בעולם שכזה נחוץ מאוד שאנשים ירכשו
לעצמם ידע בתחומים נוספים .על מנת להסתדר בעולם חייבים לדעת דברים שהם
גם מחוץ לתחום ההתמחות שאנו לומדים.
שנית ,חשוב לציין כי בכדי ליצור שיח עם החברה ועם אנשים בכלל בחיים,
חייבים נושאי שיח משותפים .נושאי שיח משותפים יגיעו אך ורק על ידי יצירת
אדם חושב שמכיר לעומק נושאים נוספים שהם מחוץ לתחום עיסוקו האישי .האדם
חייב לפתוח את הראש לדעות נוספות ולדרכי מחשבה נוספים ,ואף לנושאי
התמחות אחרים על אף שהם לא מקדמים את תחום עיסוקו.
מנגד יש הטוענים כי בכדי שהמדע והחברה תתקדם בצורה המהירה והיעילה
ביותר עדיף לא ללמוד תחומי עניין נוספים בזמן התמחות ספציפית ומסוימת.
לימוד תחומים נוספים הוא בעצם רק בזבוז זמן ומעכב התקדמות פרקטית
בנושאי ההתמחות שאותם האנשים באים ללמוד .אינני מסכים עם דעה זו .ככל
שיותר אנשים ילמדו במקביל להתמחויותיהם תחומי לימודים נוספים ,זה רק
יעשיר יותר את דעתם בכלל ואם כן גם בתוך תחום עיסוקם הספציפי הם יגיעו
להישגים יותר גבוהים ולהתקדמות יותר מהירה ויעילה בטווח הארוך .דבר זה
רק יסייע יותר לקידום החברה הכללי.
לסיכום אמשיך ואומר שבעולם בו אנו חיים מוכרח וחייב להיות שאנשים ילמדו
תחומים רבים בנוסף לתחומי התמחותם ,אנו חייבים להיאבק על כך שמגמה זו
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.
59

