Page 56 - 0715
P. 56

‫מועד יולי ‪2015‬‬                                                            ‫	‬

                ‫דוגמה לחיבור שרמתו גבוהה‬

        ‫אחת התפיסות הרווחות כיום היא תפיסה שלפיה אין תפקידן של‬
 ‫האוניברסיטאות להרחיב את אופקיהם של הלומדים‪ ,‬אלא בראש ובראשונה‬
‫לקדם את המדע‪ .‬לשם קידום המדע יש להקנות לסטודנטים ידע באופן ממוקד‬

     ‫בתחום דעת יחיד‪ ,‬על מנת שאלו יתמחו בתחום זה ויוכלו לפתח אותו‪.‬‬

    ‫הרצון לקדם את המדע‪ ,‬העומד בבסיס תפיסה זו‪ ,‬אמנם חשוב‪ ,‬אך בדיקה‬
    ‫מדוקדקת של פני הדברים מראה כי דווקא הגישה ההפוכה לגישה זו‪ ,‬היא‬
 ‫אשר יכולה להביא לתוצאות אותן התפיסה הראשונה מנסה להשיג‪ .‬זאת משום‬

      ‫שהתנאי החשוב ביותר לשם קידום המדע הוא יכולתם של המדענים לחשוב‬
‫בצורה יצירתית וחדשנית‪ ,‬לחשוב "מחוץ לקופסה"‪ .‬התמקדות בתחום התמחות‬

   ‫אחד ויחיד עלולה להצר את אופקי המחשבה‪ ,‬ועל אף חשיבותה של התמקדות‬
     ‫בתחום מסוים לשם התקדמות באותו תחום‪ ,‬אין להזניח לחלוטין את שאר‬
      ‫תחומי הידע‪ .‬אל לנו לשכוח שהתגליות החשובות ביותר אינן נובעות תמיד‬

 ‫מהבנה עמוקה של תחום מסוים‪ ,‬אלא מופיעות לפעמים על קו התפר בין תחומים‬
  ‫שונים‪ .‬הדבר נכון בין אם מדובר בשאלות עקרוניות‪ ,‬ובין אם מדובר בתגלית‬

    ‫יומיומית לחלוטין כמו ה"סקוטש"‪ ,‬אשר הומצא על ידי כימאי שהחליט יום אחד‬
     ‫לבחון תחת המיקרוסקופ את הקוצים אשר דבקו לפרוות כלבו‪ ,‬מתוך עניין‬

                                                            ‫בבוטניקה‪.‬‬

‫עם כל זאת‪ ,‬אל לנו להמעיט בחשיבותה של ההתמחות‪ .‬הלוא בימינו כמות הידע‬
‫גדולה כל כך‪ ,‬שהשכלה שטחית במספר מקצועות‪ ,‬יהיה מגוונם רב ככל שיהיה‪,‬‬

          ‫אינה מספקת‪ .‬כוונת דבריי היא שמלבד ההתמחות הספציפית‪ ,‬על‬
     ‫האוניברסיטאות לספק לתלמידיהן השכלה בתחומים נוספים‪ ,‬לשם פיתוח‬

                                    ‫היצירתיות ומניעת חשיבה תבניתית‪.‬‬

‫לעתים‪ ,‬ההיכרות עם תחומים שונים חיונית לא רק כדי לחשוב "מחוץ לקופסה"‪.‬‬
‫רוב התופעות בעולם הן מורכבות ואינן משתייכות באופן בלעדי לתחום אחד‪.‬‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬

                       ‫‪55‬‬
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61