Page 56 - 0715
P. 56
מועד יולי 2015
דוגמה לחיבור שרמתו גבוהה
אחת התפיסות הרווחות כיום היא תפיסה שלפיה אין תפקידן של
האוניברסיטאות להרחיב את אופקיהם של הלומדים ,אלא בראש ובראשונה
לקדם את המדע .לשם קידום המדע יש להקנות לסטודנטים ידע באופן ממוקד
בתחום דעת יחיד ,על מנת שאלו יתמחו בתחום זה ויוכלו לפתח אותו.
הרצון לקדם את המדע ,העומד בבסיס תפיסה זו ,אמנם חשוב ,אך בדיקה
מדוקדקת של פני הדברים מראה כי דווקא הגישה ההפוכה לגישה זו ,היא
אשר יכולה להביא לתוצאות אותן התפיסה הראשונה מנסה להשיג .זאת משום
שהתנאי החשוב ביותר לשם קידום המדע הוא יכולתם של המדענים לחשוב
בצורה יצירתית וחדשנית ,לחשוב "מחוץ לקופסה" .התמקדות בתחום התמחות
אחד ויחיד עלולה להצר את אופקי המחשבה ,ועל אף חשיבותה של התמקדות
בתחום מסוים לשם התקדמות באותו תחום ,אין להזניח לחלוטין את שאר
תחומי הידע .אל לנו לשכוח שהתגליות החשובות ביותר אינן נובעות תמיד
מהבנה עמוקה של תחום מסוים ,אלא מופיעות לפעמים על קו התפר בין תחומים
שונים .הדבר נכון בין אם מדובר בשאלות עקרוניות ,ובין אם מדובר בתגלית
יומיומית לחלוטין כמו ה"סקוטש" ,אשר הומצא על ידי כימאי שהחליט יום אחד
לבחון תחת המיקרוסקופ את הקוצים אשר דבקו לפרוות כלבו ,מתוך עניין
בבוטניקה.
עם כל זאת ,אל לנו להמעיט בחשיבותה של ההתמחות .הלוא בימינו כמות הידע
גדולה כל כך ,שהשכלה שטחית במספר מקצועות ,יהיה מגוונם רב ככל שיהיה,
אינה מספקת .כוונת דבריי היא שמלבד ההתמחות הספציפית ,על
האוניברסיטאות לספק לתלמידיהן השכלה בתחומים נוספים ,לשם פיתוח
היצירתיות ומניעת חשיבה תבניתית.
לעתים ,ההיכרות עם תחומים שונים חיונית לא רק כדי לחשוב "מחוץ לקופסה".
רוב התופעות בעולם הן מורכבות ואינן משתייכות באופן בלעדי לתחום אחד.
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.
55

