Page 11 - 0417
P. 11

‫מועד אפריל ‪2017‬‬  ‫‪- 10 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשו	ן‬

                                         ‫איזה מהאירועים הבאים הוא דוגמה להטיה השנייה של צירופי המקרים?‬           ‫‪.	19‬‬

 ‫(‪ )1‬אורי ביקש מחברו לחשוב על מספר בין ‪ 1‬ל‪ ,100-‬ניסה לנחש מספר זה ולמרבה הפתעתו הצליח כבר בניסיון‬
                                                                                                        ‫הראשון‬

   ‫(‪ )2‬אורי אוהב מאוד את האוכל במסעדת "המנזה הכחולה"‪ ,‬אך בביקורו האחרון‪ ,‬להפתעתו‪ ,‬לא הייתה המנה‬
                                                                                                ‫שהזמין טעימה‬

     ‫(‪ )3‬אורי אוהב שירים רבים‪ ,‬ובכל זאת הופתע מאוד כאשר הדליק את הרדיו הבוקר ושמע את אחד השירים‬
                                                                                                   ‫שהוא אוהב‬

‫(‪ )4‬בפגישת המחזור שנערכה בבית ספרו עשר שנים לאחר שסיים את לימודיו‪ ,‬פגש אורי רבים מחבריו ללימודים‪,‬‬
                                                                                     ‫ולהפתעתו זכר רבים מהם‬

                                                            ‫למה מתייחסת המילה "זה" בשורה ‪?21‬‬                     ‫‪	.20‬‬

                                ‫(‪ )1‬לעלייה בגורל של המספר ‪ 9-1-1‬ביום השנה למתקפת הטרור‬
                                            ‫(‪ )2‬לרצף מספרים שמישהו מייחס לו משמעות כלשהי‬

                 ‫(‪ )3‬לאירוע שתפיסתו כצירוף מקרים מקורה בהטיה השנייה של צירופי המקרים‬
                          ‫(‪ )4‬לצירוף של אירועים חריגים שקשה להעלות כל אחד מהם על הדעת‬

                           ‫מדוע העלייה בגורל של הרצף ‪ 6-2-4‬ב‪ 17-‬בינואר לא תזכה "למעמד דומה" (שורה ‪?)26‬‬           ‫‪	.21‬‬

‫(‪ )1‬מכיוון שההסתברות שרצף זה יעלה בגורל ב‪ 17-‬בינואר שווה להסתברות שהוא יעלה בגורל בכל תאריך אחר‬
 ‫(‪ )2‬מכיוון שגם אם אין באירוע זה התאמה בין רצף המספרים הזוכה לבין תאריך ההגרלה‪ ,‬סביר שלתאריך יש‬
                                                                                       ‫ערך סובייקטיבי כלשהו‬
    ‫(‪ )3‬מכיוון שההסתברות להתרחשותו של אירוע זה גבוהה בהרבה מההסתברות שהצירוף ‪ 9-1-1‬יעלה בגורל‬
                                                                                       ‫דווקא ב‪ 11-‬בספטמבר‬
      ‫(‪ )4‬מכיוון שבאירוע זה אין כלל התאמה בין המספר הזוכה לבין תאריך ההגרלה‪ ,‬ומכיוון שגם אילו הייתה‬
                                                          ‫התאמה‪ ,‬התאריך אינו נושא ערך סובייקטיבי מיוחד‬

      ‫איזה מהטיעונים הבאים מתבסס על ההטיה השנייה של צירופי המקרים כדי להמחיש שהאירוע שחל ב‪11-‬‬                    ‫‪	.22‬‬
                                                                     ‫בספטמבר ‪ 2002‬אינו צירוף מקרים כה מרעיש?‬

    ‫(‪ )1‬ההסתברות שתוצאות הגרלת הלוטו יתאמו את תאריך ההגרלה גבוהה מההסתברות שנפגוש מכר כלשהו‬
                                                                                   ‫בזמן כלשהו ובמקום כלשהו‬

‫(‪ )2‬אירוע כמו זה שחל ב‪ 11-‬בספטמבר ‪ 2002‬נתפס בעינינו כמפתיע רק בגלל המשמעות הסמלית שאנו מייחסים‬
                                                                                                    ‫לתאריך זה‬

   ‫(‪ )3‬ההסתברות שב‪ 11-‬בספטמבר יעלו בגורל המספרים ‪ 9-1-1‬נמוכה מההסתברות שב‪ 17-‬בינואר יעלו בגורל‬
                                                                                              ‫המספרים ‪6-2-4‬‬

‫(‪ )4‬ההסתברות שהמספרים העולים בהגרלה יתאמו את תאריך ההגרלה שבו היא נערכת גבוהה בהרבה משנדמה‬
                                                                                                            ‫לנו‬

                                                                       ‫מהי השאלה המרכזית שהקטע דן בה?‬            ‫‪.	23‬‬

                                  ‫(‪ )1‬האם סביר שרצף המספרים ‪ 9-1-1‬יעלה שוב בגורל ביום מן הימים?‬
       ‫(‪ )2‬האם תוצאות הגרלת הלוטו בניו‪-‬יורק ב‪ 11-‬בספטמבר ‪ 2002‬הן בגדר צירוף מקרים יוצא דופן	?‬

                ‫(‪ )3‬מדוע אנו סבורים שאירועים רבים לא יתרחשו‪ ,‬אף שההסתברות להתרחשותם גבוהה?‬
‫(‪ )4‬איך קרה שהצירוף ‪ 9-1-1‬עלה בגורל דווקא בהגרלת הלוטו שנערכה בניו‪-‬יורק ב‪ 11-‬בספטמבר ‪?	2002‬‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16