Page 6 - 0417
P. 6

‫מועד אפריל ‪2017‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשו	ן ‪- 5 -‬‬

                      ‫‪ .	5‬התבודד ‪ :‬נידה ‪-‬‬

                    ‫(‪ )1‬הצטווה ‪ :‬ציווה‬
                      ‫(‪ )2‬הצטהל ‪ :‬שמח‬
                      ‫(‪ )3‬הצטנע ‪ :‬גימד‬
                   ‫(‪ )4‬הצטדק ‪ :‬האשים	‬

                    ‫‪ .	6‬התרוקנות ‪ :‬תוכן ‪-‬‬

                    ‫(‪ )1‬התוודות ‪ :‬חטא‬
                   ‫(‪ )2‬התבטלות ‪ :‬מעש‬
                    ‫(‪ )3‬התקרשות ‪ :‬נוזל‬
                 ‫(‪ )4‬התחרשות ‪ :‬שמיעה	‬

                 ‫שאלות הבנה והסקה (שאלות ‪)17-7‬‬

‫במיתולוגיה היוונית מופיע סיפורו של סיזיפוס‪ :‬האלים גזרו עליו לגלגל סלע לראש הר‪ ,‬להניח לו להתגלגל חזרה‪,‬‬     ‫‪	.7‬‬
 ‫לחזור ולגלגלו שוב במעלה ההר‪ ,‬וחוזר חלילה‪ .‬הסופר וההוגה ַאל ֵבּר קאמי ראה בחייו של‪ ‬סיזיפוס‪ ‬משל להוויה‬
‫האנושית‪ ,‬שלשיטתו‪ ,‬מהותה הוא המשך שגרת החיים לצד הידיעה כי הם חסרי משמעות לחלוטין ‪ -‬וזאת על אף‬               ‫	‬

   ‫האבסורד שבכך‪ .‬לדידו של קאמי‪ ,‬הפתרון למצב זה נעוץ בעצם חוויית האבסורד‪" :‬על האדם להיות סיזיפוס‬
                                             ‫שמח ‪ -‬זה שדי במאבק אל הפסגה עצמו כדי למלא את לבו שמחה‪".‬‬

                                                       ‫מהפסקה עולה כי לדעתו של קאמי‪" ,‬סיזיפוס שמח" הוא ‪-‬‬

                   ‫(‪ )1‬אדם ששמחתו תלויה בעובדה שאינו מבין כי חייו חסרי משמעות‬                             ‫	‬
                              ‫(‪ )2‬אדם החש סיפוק ממאבקי היום‪-‬יום חסרי המשמעות‬                              ‫	‬
                                                                                                          ‫	‬
                         ‫(‪ )3‬אדם ששמחתו אינה א ִמתית‪ ,‬שכן במהותה היא אבסורדית‬                             ‫	‬
                 ‫(‪ )4‬אדם שחותר להגיע לפסגה בלי לדעת שלעולם לא יוכל להגיע אלי 	ה‬

 ‫באופן טבעי‪ ,‬גוף האדם מייצר ויטמין ‪ D‬כאשר הוא נחשף לקרני השמש‪ .‬חוקרים ביקשו לבדוק אם נטילה של‬             ‫‪	.8‬‬
    ‫תוסף מזון סינתטי מסוים עשויה אף היא להעלות את הריכוז של ויטמין ‪ D‬בדם‪ ,‬ולשם כך ערכו ניסוי‪ .‬הם‬
                                                                                                            ‫	‬
‫חילקו נבדקים באופן אקראי לשתי קבוצות‪ .‬לאורך חודש קיבלו הנבדקים בקבוצה א כמוסות של תוסף המזון‪,‬‬
  ‫והנבדקים בקבוצה ב קיבלו כמוסות דמה‪ ,‬שאינן מכילות חומר פעיל‪ .‬בסוף החודש היה הריכוז של ויטמין ‪D‬‬
    ‫בדמם של נבדקי קבוצה א גבוה מריכוזו בדמם של נבדקי קבוצה ב‪ .‬החוקרים הסיקו כי תוסף המזון יעיל‪.‬‬

                                                      ‫על איזו מן ההנחות הבאות הסתמכו החוקרים במסקנתם?‬

         ‫(‪ )1‬לאורך תקופת הניסוי נחשפו הנבדקים בקבוצה א לשמש באותה מידה כמו הנבדקים בקבוצה ב‬
        ‫(‪ )2‬חשיפה לקרני השמש אינה מעלה את הריכוז של ויטמין ‪ D‬בדמם של מי שנוטלים אותו בכמוסות‬

                   ‫(‪ )3‬הנבדקים בקבוצה ב לא ייצרו ויטמין ‪ D‬ממקור טבעי ולא קיבלו אותו ממקור סינתטי‬
‫(‪ )4‬לנבדקים בקבוצה א לא הייתה בעיה רפואית שמנעה מהם לייצר ויטמין ‪ D‬בעקבות חשיפה לקרני השמש‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11