Page 8 - 0417
P. 8

‫מועד אפריל ‪2017‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשו	ן ‪- 7 -‬‬

      ‫אריסטו טען שכל התכונות שעשויות לאפיין אובייקט נחלקות לתכונות "מהותיות"‪ ,‬שהן חלק בלתי נפרד‬                   ‫‪.	13‬‬
   ‫מהאובייקט‪ ,‬ולתכונות "מקריות"‪ ,‬שאינן מגדירות את מהותו‪ .‬כך‪ ,‬התכונה "עיסוק בפילוסופיה" היא תכונה‬
  ‫מהותית לפילוסוף‪ ,‬שכן אדם שאינו עוסק בפילוסופיה לא ייחשב לפילוסוף‪ .‬לעומתה‪ ,‬התכונה "חוכמה" היא‬                            ‫	‬
‫תכונה מקרית של פילוסופים‪ ,‬שכן אפילו כל הפילוסופים עד היום אכן היו חכמים‪ ,‬אפשר להעלות על הדעת גם‬
                                                                                                                      ‫	‬
                                                                                                   ‫פילוסוף טיפש‪.‬‬

                                                                         ‫איזו מהטענות שלהלן עולה מן הפסקה?‬

 ‫(‪ )1‬תכונה מקרית של חברי קבוצה כלשהי מאפיינת בהכרח את רוב חבריה‪ ,‬אך לאו דווקא את כולם‬                                   ‫	‬
        ‫(‪ )2‬תכונה מקרית של חברי קבוצה כלשהי עשויה לאפיין את כל חבריה‪ ,‬אך הדבר אינו הכרחי‬                                ‫	‬
                                                                                                                        ‫	‬
‫(‪ )3‬תכונה מהותית של חברי קבוצה כלשהי מאפיינת בהכרח את רוב חבריה‪ ,‬אך לאו דווקא את כולם‬                                   ‫	‬
      ‫(‪ )4‬תכונה מהותית של חברי קבוצה כלשהי עשויה לאפיין את כל חבריה‪ ,‬אך הדבר אינו הכרח	י‬

  ‫החוקרים אלוורס ושנדלר קוראים תיגר על התפיסה המסורתית בביולוגיה‪ ,‬ולפיה ההסבר לצווארן הארוך של‬                    ‫‪.	14‬‬
‫הג'ירפות נעוץ בתחרות על מקורות מזון‪ .‬תחת ההסבר שהצוואר הארוך התפתח עקב היתרון שהעניק לג'ירפות‪,‬‬

  ‫הניזונות מעלים‪ ,‬בהגעה לענפי עצים גבוהים‪ ,‬צמד החוקרים מציע שהצוואר הארוך היה בבחינת יתרון דווקא‬
                                     ‫במאבקי כוח בין הפרטים בעדר‪ ,‬שכן הצוואר משמש לניגוח פרטים יריבים‪.‬‬

                 ‫איזה מן המשפטים הבאים מסכם את הפסקה באופן הטוב ביותר?‬                                            ‫	‬

‫(‪ )1‬החוקרים אלוורס ושנדלר מערערים על ההסבר שצווארן הארוך של הג'ירפות התפתח משום שיש בו יתרון‬
  ‫(‪ )2‬החוקרים אלוורס ושנדלר סבורים שהג'ירפות לא תמיד אכלו עלים‪ ,‬ולכן בעבר לא היה להן צורך להגיע‬
                                                                                        ‫לענפי עצים גבוהים‬

‫(‪ )3‬החוקרים אלוורס ושנדלר סבורים שאף שההסבר בדבר תחרות על מקורות מזון הוא הסבר נכון‪ ,‬הוא אינו‬
                                                               ‫ההסבר היחיד לצווארן הארוך של הג'ירפות‬

 ‫(‪ )4‬החוקרים אלוורס ושנדלר סבורים שצווארן הארוך של הג'ירפות התפתח לשם ניגוח ג'ירפות יריבות‪ ,‬ולא‬
                                                                                 ‫לשם הגעה לענפים גבוהים‬

‫‪ 	.15‬תוחלת החיים של החופן הצפוני היא שנתיים‪ .‬כל החופנים הצפוניים שגודלו בגן הזואולוגי בעיר פימבלטון חיו‬

    ‫כ‪ 4-‬שנים‪ .‬מכך הסיק מנהל הגן כי חיים בשבי מאריכים את תוחלת החיים של חיות ממשפחת החופניים‪.‬‬

                 ‫איזו מהעובדות הבאות מחזקת את מסקנתו של מנהל הגן?‬                                                 ‫	‬

‫(‪ )1‬האקלים בפימבלטון חם מהאקלים בסביבתו הטבעית של החופן הצפוני‪ ,‬ואקלים חם מקצר את תוחלת‬
                                                                                     ‫החיים של חיות אלו‬

   ‫(‪ )2‬הגן הזואולוגי בפימבלטון הוא אחד הגנים המתקדמים בעולם מבחינת המשאבים העומדים לרשותו‬
   ‫(‪ )3‬המזון הניתן לחיות בגן הזואולוגי של פימבלטון בריא ומאוזן כמו המזון שחיות יכולות להשיג בטבע‬

                               ‫(‪ )4‬תוחלת החיים של החופנים החיים בטבע בסביבת פימבלטון היא ‪ 5‬שנים	‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13