Page 15 - 0417
P. 15

‫מועד אפריל ‪2017‬‬                   ‫‪- 14 -‬‬                             ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שנ	י‬

‫אנטומיה השוואתית היא אחד היסודות של הפלאונטולוגיה (חקר המאובנים)‪ .‬פלאונטולוגים מרבים להשוות בין‬                      ‫‪.	9‬‬
‫עצמותיהם של יצורים ממינים שונים‪ :‬אם אנחנו יודעים רק מעט על מין כלשהו‪ ,‬אבל על מינים קרובים אליו אנו‬
‫יודעים הרבה‪ ,‬הידע הזה יכול לעזור לנו להשלים את הפערים‪ .‬כך‪ ,‬הגם שהטירנוזאורוס הוא המפורסם בכל מיני‬                      ‫	‬
‫הדינוזאורים שבמשפחתו‪ ,‬שחזור השלד שלו חייב חוב גדול לשלדים השלמים יותר של בני דודיו‪ ,‬האלברטוזאורוס‬

                                                                                                     ‫והגורגוזאורוס‪.‬‬

  ‫על פי המשתמע מן האמור לעיל‪ ,‬כיצד עזרו שלדי האלברטוזאורוס והגורגוזאורוס לשחזור שלד הטירנוזאורוס?‬

‫(‪ )1‬העמידה על נקודות הדמיון בין שניהם עזרה לחוקרים להבין במה היה שלד הטירנוזאורוס שונה מהם‬                                 ‫	‬
                     ‫(‪ )2‬שחזורם ִאפשר לחוקרים להסיק שהם והטירנוזאורוס משתייכים לאותה משפחה‬                                 ‫	‬
                          ‫(‪ )3‬באמצעותם השלימו החוקרים מידע שהיה חסר להם על שלד הטירנוזאורוס‬                                ‫	‬
                                                                                                                           ‫	‬
    ‫(‪ )4‬הידע שנרכש במהלך שחזורם סייע במציאת עצמות הטירנוזאורוס‪ ,‬והודות לכך שוחזר השלד של	ו‬

                                                                                            ‫הוראות לשאלות ‪:12-10‬‬

‫בכל שאלה יש משפט (או יותר ממשפט) שכמה חלקים ממנו חסרים‪ ,‬ולאחריו ארבע הצעות להשלמת החסר‪ .‬עליכם‬
                                                                   ‫לבחור בהצעה המתאימה ביותר להשלמת החסר‪.‬‬

‫מודעות‬  ‫הגם שהתמודדות עם משברים אישיים קשים היא התמודדות קשה‪ ,‬אין היא בלתי אפשרית‪,‬‬                                   ‫‪.	10‬‬

‫להבין את מניעיו ותחושותיו שלו‪ ,‬סיכוייו להיחלץ בכוחות עצמו ממשבר כזה‬  ‫אדם‬  ‫עצמית גבוהה‪.‬‬                                   ‫	‬

                                                                          ‫אינם ‪.‬‬

                       ‫(‪ )1‬אך היא מותנית בקיומה של ‪ /‬מכאן ש‪ / -‬המתקשה ‪ /‬מרובים‬                                             ‫	‬
                      ‫(‪ )2‬וטועה מי שטוען שדרושה לה ‪ /‬מכאן ש‪ / -‬המתקשה ‪ /‬מרובים‬
                     ‫(‪ )3‬אך היא מותנית בקיומה של ‪ /‬אף על פי כן‪ / ,‬המיטיב ‪ /‬מבוטלים‬
                     ‫(‪ )	4‬וטועה מי שטוען שדרושה לה ‪ /‬מכאן שרק ‪ /‬המיטיב ‪ /‬מבוטלים‬

‫בין יניב לאורי נתגלעה מחלוקת בנוגע לסרטיה של הבמאית בקי דודרמן‪ :‬יניב טען שתכליתם של סרטיה אינה‬                       ‫‪.	11‬‬

‫הצפייה‬  ‫הצופים חשים‬  ‫‪ ,‬והוסיף כי‬  ‫לבדר את הצופה‪ ,‬ואילו אורי טען כנגדו כי סרטיה‬

                                                                                ‫בהם‪.‬‬

                    ‫(‪ )1‬אלא ‪ /‬רק לעתים רחוקות אינם מצליחים לבדר אותו ‪ /‬רבים מן ‪ /‬תסכול בעקבות‬                              ‫	‬
‫(‪ )2‬רק ‪ /‬דווקא מעמתים את הצופה לא פעם עם פחדיו העמוקים ביותר ‪ /‬רק מיעוט מקרב ‪ /‬שלווים ונינוחים‬

                                                                                                    ‫לכל אורך‬

       ‫(‪ )3‬רק ‪ /‬לעולם אינם מתעלים מעל השטחי והמבדר ‪ /‬זו הסיבה ש‪ / -‬שחוו חוויה משמעותית במהלך‬
        ‫(‪ 	)4‬אלא ‪ /‬כמעט תמיד מציבים אל מול הצופה מראה אכזרית ‪ /‬מרבית ‪ /‬דווקא מדוכדכים בעקבות‬

‫בתוך מקדש סולגי?" שאל נמרוד‪ ,‬שלבש חולצה שחורה‪ ,‬את‬  ‫ללבוש בגדים‬            ‫“כיצד יכולתי לדעת ש‬                        ‫‪	.12‬‬

‫הכוהן הסולגי‪“ .‬אי‪-‬הכרת הכללים איננה תירוץ"‪ ,‬הסביר הכוהן בעת שליווה אותו החוצה‪ ,‬והוסיף ש היו‬

                                                   ‫גם מכנסיו של נמרוד שחורים‪ ,‬היה ‪.‬‬

             ‫(‪ )1‬אסור ‪ /‬שחורים ‪ /‬אפילו ‪ /‬שוקל להתיר לו להישאר במקדש ולהשתתף בתפילה‬                                         ‫	‬
            ‫(‪ )2‬עליי ‪ /‬שחורים ‪ /‬אילולא ‪ /‬שוקל להתיר לו להישאר במקדש ולהשתתף בתפילה‬

                ‫(‪ )3‬יש ‪ /‬לבנים ‪ /‬אילולא ‪ /‬מתיר לו להישאר במקדש‪ ,‬אך לא להשתתף בתפילה‬
        ‫(‪ )	4‬אין ‪ /‬לבנים ‪ /‬אילו ‪ /‬משליך אותו החוצה ללא כל שהייה ולא מתיר לו לחזור למקדש‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20