Page 51 - 0415
P. 51
מועד אפריל 2015
דוגמה לחיבור שרמתו בינונית
האם קריאת ספרים זוהי פעולה חשובה לתלמידי בתי הספר היסודיים בארצנו? 1
שאלה זו עוסקת בכדאיות של מתן תמריץ לתלמידינו עבור קריאת ספרים. 5
בעקבות מחקר שנערך ע"י פרופסור רולנד פרייר בכמה בתי ספר יסודיים 10
15
בארצות הברית ,אשר בו הוצע לחלק מהתלמידים תשלום כספי סמלי בעבור כל 20
ספר שיקראו במהלך שנת הלימודיםֿ ,עלה נושא זה לדיון בארצנו .התומכים 25
ביישום שיטה זו בארץ ישראל סוברים כי בהתאם לתוצאות המחקר בארצות
הברית ,גם בישראל הקריאה המרובה של ספרים בשעות הפנאי תשפר את
הישגי התלמידים במבחנים ואילו המתנגדים טוענים שאין זו הוצאה כספית
הכרחית של מערכת החינוך בישראל ואין זה ודאי שיחול שיפור בהישגי
התלמידים .לדעתי ,לנוכח תוצאות המחקר של פרופסור רולנד פרייר ,רצוי
להנהיג במערכת החינוך בישראל תגמול כספי לתלמידים בעבור קריאת ספרים.
תחילה ,בימינו אנו ,אין התלמידים בפרט והנוער ככלל קוראים די ספרים בזמנם
החופשי .בעקבות התפתחות הטכנולוגיה והעידן המודרני ,קיימים היסחי דעת
רבים ומגוונים עבור הנוער ,וכן כל הפעילויות הנפרשות בפני התלמידים לביצוע
בשעות הפנאי שלהם ,נראות מפתות יותר מאשר קריאת ספרים .היות וקריאת
ספרים הוכחה כמשפרת את כישורי השפה של הפרט ומחזקת את הידע הלשוני
שלו ,כמו גם תורמת להבנת הנקרא שלו ,יש לתת תמריץ לתלמידי בתי הספר
היסודיים לקרוא כמה שיותר ספרים ושיטת התגמול הכספי הסמלי שיינתן בעבור
כל קריאת ספר ,יכולה אכן להגדיל את כמות הספרים שנקראים ע"י התלמידים.
בנוסף לכך ,דור העתיד של מדינת ישראל הם תלמידי בית הספר כיום ,אם
התלמידים יהיו טובים יותר ,מפותחים יותר מבחינה מוסרית ושולטים בשפת
ארצם ,כך גם בעוד מספר שנים הם יגדלו להיות אזרחים בוגרים טובים יותר
במדינת ישראל.
לקריאת הספרים כיום יכולה להיות השפעה לדורות; תלמידים המתחנכים כבר
בגיל צעיר לקריאת ספרים ,יגדלו להיות בוגרים והורים אשר מחנכים את
ילדיהם לכך והמדינה שלו תהפוך להיות לטובה יותר ,עם אזרחים משכילים יותר
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.
50

