Page 49 - 0415
P. 49
מועד אפריל 2015
דוגמה לחיבור שרמתו גבוהה
קריאת ספרים חיונית לפיתוח כישורי השפה של כל אדם ,ובמיוחד של ילדים. 1
עקב כך קיימת חשיבות רבה לקריאה אצל תלמידים צעירים .במחקר 5
10
שהתפרסם לאחרונה הוכח כי תלמידים שזכו לתגמול כספי עבור קריאתם 15
קראו יותר ספרים בהשוואה לתלמידים אחרים ,ואף שיפרו את הישגיהם 20
25
הלימודיים .עם זאת ,לדעתי לא רצוי להנהיג במערכת החינוך בישראל שיטה
דומה.
ראשית ,אני רואה בשיטה שמציע המחקר רעיון לא חינוכי לחלוטין .בית הספר
הוא מקום שנועד לספק לתלמידים ידע ומיומנויות שיסייעו להם בבגרותם ,לכן
התלמידים אמורים לשאוף לשגשג בו כמה שניתן .כאשר מתגמלים אותם כספית
על ביצוע מטלה שמטרתה לעזור להם ,בפועל מלמדים אותם שאין סיבה לעבוד ללא
שכר חומרי .בצורה זו השקעה לשם העשרה עצמית או השקעה שמטרתה סיוע
לקהילה הופכות למיותרות וחסרות ערך -איזו חברה תהיה לנו אם כולם יראו
זאת כך?
שנית ,קריאת ספרים היא אחת מהנאות החיים -היא מרחיבה את הדמיון
ומאפשרת אסקפיזם ממצבים לא נעימים או קשים .כשלקריאת התלמידים נוסף
האלמנט הכספי ,ההנאה הופכת לעבודה והקריאה מקדשת את הכסף .כך,
בבגרותו של התלמיד הוא לא ימצא כל עניין בקריאה ,משום שהיא כבר לא
מתוגמלת ,ועלול להיווצר מצב שבו מערכת החינוך גורעת מתלמידיה תענוג זה.
יש הטוענים שבעידן הטכנולוגי הנוכחי ,כשהתלמידים מוקפים גירויים כמו
טלוויזיה ,מחשב וטלפון נייד משוכלל ,הסיכוי היחיד לגרום לילד לקרוא הוא
התשלום .אני רואה בעמדה זו עצלות גרידא ,מפני שהיא פוטרת את ההורה
ואת המחנך מאחריותו בטיפוח הילד ,שחלק ממנה היא עידוד הקריאה.
לסיום ,למרות תוצאות המחקר המפתות ,אני מתנגדת בתוקף ליישומו בבתי
הספר .זהו תפקידם של המורים וההורים לעורר בילד רצון פנימי לפעול למען
הישגיו ולהרחיב את אופקיו .רק כך יהפוך הילד לאדם עצמאי ושאפתן שעוזר
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.
48

