Page 49 - 0415
P. 49

‫מועד אפריל ‪2015‬‬                                                                 ‫	‬

                 ‫דוגמה לחיבור שרמתו גבוהה‬

   ‫קריאת ספרים חיונית לפיתוח כישורי השפה של כל אדם‪ ,‬ובמיוחד של ילדים‪.‬‬        ‫‪1‬‬
        ‫עקב כך קיימת חשיבות רבה לקריאה אצל תלמידים צעירים‪ .‬במחקר‬             ‫‪5‬‬
                                                                            ‫‪10‬‬
   ‫שהתפרסם לאחרונה הוכח כי תלמידים שזכו לתגמול כספי עבור קריאתם‬             ‫‪15‬‬
      ‫קראו יותר ספרים בהשוואה לתלמידים אחרים‪ ,‬ואף שיפרו את הישגיהם‬          ‫‪20‬‬
                                                                            ‫‪25‬‬
   ‫הלימודיים‪ .‬עם זאת‪ ,‬לדעתי לא רצוי להנהיג במערכת החינוך בישראל שיטה‬
                                                               ‫דומה‪.‬‬

  ‫ראשית‪ ,‬אני רואה בשיטה שמציע המחקר רעיון לא חינוכי לחלוטין‪ .‬בית הספר‬
   ‫הוא מקום שנועד לספק לתלמידים ידע ומיומנויות שיסייעו להם בבגרותם‪ ,‬לכן‬

‫התלמידים אמורים לשאוף לשגשג בו כמה שניתן‪ .‬כאשר מתגמלים אותם כספית‬
‫על ביצוע מטלה שמטרתה לעזור להם‪ ,‬בפועל מלמדים אותם שאין סיבה לעבוד ללא‬

  ‫שכר חומרי‪ .‬בצורה זו השקעה לשם העשרה עצמית או השקעה שמטרתה סיוע‬
‫לקהילה הופכות למיותרות וחסרות ערך ‪ -‬איזו חברה תהיה לנו אם כולם יראו‬

                                                            ‫זאת כך?‬
  ‫שנית‪ ,‬קריאת ספרים היא אחת מהנאות החיים ‪ -‬היא מרחיבה את הדמיון‬
 ‫ומאפשרת אסקפיזם ממצבים לא נעימים או קשים‪ .‬כשלקריאת התלמידים נוסף‬
  ‫האלמנט הכספי‪ ,‬ההנאה הופכת לעבודה והקריאה מקדשת את הכסף‪ .‬כך‪,‬‬

     ‫בבגרותו של התלמיד הוא לא ימצא כל עניין בקריאה‪ ,‬משום שהיא כבר לא‬
 ‫מתוגמלת‪ ,‬ועלול להיווצר מצב שבו מערכת החינוך גורעת מתלמידיה תענוג זה‪.‬‬

      ‫יש הטוענים שבעידן הטכנולוגי הנוכחי‪ ,‬כשהתלמידים מוקפים גירויים כמו‬
      ‫טלוויזיה‪ ,‬מחשב וטלפון נייד משוכלל‪ ,‬הסיכוי היחיד לגרום לילד לקרוא הוא‬
  ‫התשלום‪ .‬אני רואה בעמדה זו עצלות גרידא‪ ,‬מפני שהיא פוטרת את ההורה‬
      ‫ואת המחנך מאחריותו בטיפוח הילד‪ ,‬שחלק ממנה היא עידוד הקריאה‪.‬‬
   ‫לסיום‪ ,‬למרות תוצאות המחקר המפתות‪ ,‬אני מתנגדת בתוקף ליישומו בבתי‬
   ‫הספר‪ .‬זהו תפקידם של המורים וההורים לעורר בילד רצון פנימי לפעול למען‬
 ‫הישגיו ולהרחיב את אופקיו‪ .‬רק כך יהפוך הילד לאדם עצמאי ושאפתן שעוזר‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬

                       ‫‪48‬‬
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54