Page 14 - 0217
P. 14

‫מועד פברואר ‪2017‬‬  ‫‪- 13 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני	‬

                          ‫‪ .	5‬לאל ַתר ‪ :‬שהייה ‪-‬‬

                           ‫(‪ )1‬לערך ‪ :‬אומדן‬                                                                                                                                 ‫	‬
                           ‫(‪ )2‬למרות ‪ :‬סיבה‬                                                                                                                                 ‫	‬
                          ‫(‪ )3‬לשווא ‪ :‬תועלת‬                                                                                                                                 ‫	‬
                          ‫(‪ )4‬למכביר ‪ :‬מעט	‬                                                                                                                                 ‫	‬

                          ‫‪ 	.6‬ספר ‪ :‬ביוגרפיה ‪-‬‬

                                ‫(‪ )1‬ציור ‪ :‬דיוקן‬                                                                                                                            ‫	‬
                          ‫(‪ )2‬ציור ‪ :‬דיוקן עצמי‬
                                                                                                                                                                            ‫	‬
                              ‫(‪ )3‬סרט ‪ :‬תסריט‬                                                                                                                               ‫	‬
                              ‫(‪ )4‬סרט ‪ :‬מותח	ן‬

                          ‫שאלות הבנה והסקה (שאלות ‪)17-7‬‬

                                                                          ‫לפניכם פסקה שנכתבה כתשובה לשאלה‪:‬‬                                                                  ‫‪	.7‬‬
     ‫"אכן‪ ,‬ציפורים ממינים מסוימים‪ ,‬הנודדות עם בוא הסתיו ממרכז אירופה לאפריקה‪ ,‬אינן עפות בקו האווירי‬
  ‫הקצר ביותר מצפון לדרום‪ ,‬אלא עפות תחילה מערבה או מזרחה‪ ,‬מגיעות למצר גיברלטר או לחופי ארץ ישראל‪,‬‬                                                                              ‫	‬
‫ורק אז פונות דרומה לעבר אפריקה‪ .‬כך הן יכולות לחצות את הים התיכון בנקודה הצרה ביותר ‪ -‬מצר גיברלטר‪,‬‬
      ‫או להימנע לגמרי מלעוף מעל הים ‪ -‬לעוף מעל חופי ארץ ישראל‪ .‬בכך נמנעים מינים אלה מסכנת טביעה‪".‬‬                                                                           ‫	‬

                                                                                                                                                                         ‫	‬    ‫	‬

                            ‫איזו מהשאלות הבאות היא המתאימה ביותר להיות השאלה שהפסקה משיבה עליה?‬

‫(‪ )1‬מדוע ציפורים ממינים מסוימים עוברות מעל מצר גיברלטר‪ ,‬ואילו ציפורים ממינים אחרים ‪ -‬מעל חופי ארץ‬
                                                                                                      ‫ישראל?‬

                                       ‫(‪ )2‬מה הסיבות שציפורים ממינים מסוימים נודדות מאירופה לאפריקה?‬
         ‫(‪ )3‬מדוע ציפורים ממינים מסוימים‪ ,‬הנודדות מאירופה לאפריקה‪ ,‬מאריכות את מסלול הנדידה שלהן?‬

                                                 ‫(‪ )4‬מה מסכן את הציפורים הנודדות ממרכז אירופה לאפריקה	?‬

  ‫פרופ' אמילי מרטין מייחסת למדע שני מאפיינים החורגים מתפקידיו המסורתיים‪ :‬המדע אינו רק ניסיון תמים‬                                                                           ‫‪	.8‬‬
‫לתאר תופעות ולהעניק להן מסגרת תאורטית התחומה בחוקיו של עולם הטבע‪ ,‬אלא‪ ,‬בדומה לאמצעי התקשורת‪,‬‬
                                                                                                                                                                              ‫	‬
   ‫הוא משקף את החברה שבה נוצר‪ ,‬ובה במידה הוא גם מעצב אותה‪ .‬יש כאן מערכת של ראי כפול‪ :‬המדע הוא‬
                                                               ‫בבואתה של החברה‪ ,‬אך גם הוא עצמו משתקף בה‪.‬‬

                             ‫על פי פרופ' מרטין‪ ,‬מהם שני המאפיינים של המדע החורגים מתפקידיו המסורתיים?‬

                         ‫(‪ )1‬ניסיון לתאר תופעות מעולם הטבע‪ ,‬ובה בעת גם לעצב אותן‬                                                                                            ‫	‬
                            ‫(‪ )2‬שיקוף החברה שהוא פועל בה‪ ,‬ובה בעת גם השפעה עליה‬                                                                                             ‫	‬
                                                                                                                                                                            ‫	‬
                  ‫(‪ )3‬תיאור תופעות‪ ,‬ובה בעת גם הענקת מסגרת תאורטית לתופעות אלו‬                                                                                              ‫	‬
                         ‫(‪ )4‬הצבת בבואה מול החברה‪ ,‬ובה בעת גם שיקוף המתרחש ב 	ה‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19