Page 10 - 0217
P. 10

‫מועד פברואר ‪2017‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון	 ‪- 9 -‬‬

                               ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                  ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

   ‫לעתים‪ ,‬בעקבות אירוע שתוצאותיו חמורות‪ ,‬כמו פשיטת רגל של חברה מסחרית או כישלון של טיפול רפואי‬        ‫(‪	)1‬‬
  ‫כלשהו‪ ,‬דורשים מי שנפגעו מהאירוע לערוך בדיקה שתשפוך אור על העובדות‪ ,‬תעריך את טיבן של ההחלטות‬         ‫(‪	)5‬‬
‫שקדמו לאירוע ותכריע באיזו מידה התרחש האירוע בשל קבלת החלטות לא מתאימות‪ .‬עם זאת‪ ,‬יש המטילים‬

    ‫ספק ביכולת האנושית לשפוט נכונה את טיבן של החלטות שהתקבלו בעבר‪ .‬גישה ספקנית זו מתבססת על‬
‫העובדה שיש הבדל משמעותי בין המידע המצוי בידי מקבל ההחלטות ובין המידע העומד לרשות אלו השופטים‬

 ‫אותו‪ .‬מקבל ההחלטות פועל בתנאים של אי‪-‬ודאות‪ ,‬שבהם עליו לבחור באחד מכמה מהלכי פעולה אפשריים‬
  ‫שלכל אחד מהם כמה תוצאות אפשריות‪ .‬בחירתו מסתמכת על הערכת סבירותן של התוצאות האפשריות על‬
‫סמך המידע שיש בידו באותו רגע‪ .‬לעומת זאת‪ ,‬אלו השופטים את החלטתו עושים זאת כאשר הם כבר יודעים‬

                                                   ‫את תוצאותיה‪ ,‬ושיפוטם מבוסס על ״חוכמה שלאחר מעשה״‪.‬‬

    ‫מחקרים מראים שידיעת התוצאה גורמת באופן בלתי נמנע להטיות בשיפוט‪ .‬כלומר‪ ,‬אם אדם מנסה לשפוט‬          ‫(‪)	10‬‬
  ‫בדיעבד את טיבה של החלטה שהתקבלה בתנאי אי‪-‬ודאות ואת טיב השיקולים שקדמו לה‪ ,‬יתברר כי שיפוטיו‬
‫לקויים‪ .‬אחת ההטיות מכונה ״יחס נִראּות מוגזם״‪ .‬הטיה זו נובעת מהנטייה לחשוב שהתוצאה שאירעה בפועל‬        ‫(‪)	15‬‬
  ‫היא התוצאה הסבירה ביותר של דרך הפעולה שנבחרה‪ ,‬וכן שהיה אפשר להעריך מראש שיש הסתברות גבוהה‬
 ‫לתוצאה זו‪ .‬הטיה נוספת‪ ,‬המכונה ״חידוד ורידוד של פרטים״‪ ,‬נוגעת לעובדות שהיו ידועות מראש והשפיעו על‬     ‫(‪)	20‬‬
                                                                                                         ‫	‬
     ‫קבלת ההחלטה‪ .‬יש נטייה להעריך את מידת החשיבות שמקבל ההחלטות היה צריך לייחס לעובדות על פי‬              ‫	‬
  ‫המידה שבה הן תרמו לתוצאה בפועל‪ .‬כך‪ ,‬עובדות שהובילו להתרחשותה של התוצאה ייתפסו כעובדות שהיה‬            ‫	‬
‫צריך לייחס להן מראש חשיבות רבה‪ .‬לעומת זאת‪ ,‬עובדות שהשפעתן על מהלך האירועים הייתה שולית‪ ,‬ייתפסו‬
                                                                                                      ‫(‪)	25‬‬
     ‫כעובדות שהיה צריך לייחס להן חשיבות פחותה‪ .‬לדוגמה‪ ,‬החלטה להתעלם ממידע מודיעיני בעקבות הנחה‬
    ‫שמקור המידע אינו אמין תיתפס בדיעבד כרשלנות‪ ,‬אם יתברר שהתייחסות שונה למידע הייתה יכולה למנוע‬
  ‫אירוע חמור‪ .‬עוד נתגלה שגם כאשר אנשים מתבקשים לשפוט החלטה בהתעלם מידיעת תוצאותיה ומוזהרים‬
  ‫במפורש מסכנת ההטיות בשיפוט‪ ,‬שיפוטיהם נותרים מוטים‪ .‬על סמך ממצאים אלו יש הטוענים כי כל בדיקה‬

                                             ‫שתבוצע לאחר מעשה היא בעצם חסרת משמעות‪ ,‬ואין טעם לבצעה‪.‬‬

           ‫חוקרים אחרים מקבלים את ממצאי המחקרים שנזכרו לעיל אך טוענים כי בכל זאת יש מקום לערוך‬
      ‫בדיקות לאחר מעשה‪ .‬חוקרים אלו מבחינים בין היכולת לשפוט בדיעבד עד כמה היה מוצדק לבחור בדרך‬
 ‫שנבחרה לבין היכולת לשפוט את הליך קבלת ההחלטה‪ .‬גישתם מבוססת על ההנחה שקיים הליך ראוי לקבלת‬
    ‫החלטות‪ ,‬הליך ששמירה עליו תקטין את ההסתברות לקבלת תוצאות לא רצויות‪ .‬הליך זה כולל‪ ,‬בין השאר‪,‬‬
 ‫הגדרה בהירה של הבעיה העומדת על הפרק‪ ,‬פירוט מהלכי הפעולה האפשריים‪ ,‬בחינת התוצאות האפשריות של‬
     ‫כל מהלך והערכת סבירותן‪ .‬לטענת חוקרים אלו‪ ,‬בדיקה מאוחרת צריכה להתמקד בשאלה אם הליך קבלת‬

                           ‫ההחלטות התבצע בצורה נאותה‪ ,‬ועל שאלה זו אפשר לענות באופן כמעט חסר הטיות‪.‬‬

                  ‫השאלות‬

                           ‫“טיבן של ההחלטות״ (שורה ‪ ,)2‬כלומר טיבן של החלטות ‪-‬‬                         ‫‪	.18‬‬

                                                   ‫(‪ )1‬בנוגע לזהות האשמים באירוע‬                         ‫	‬
                                                     ‫(‪ )2‬שהחליטו הנפגעים מהאירוע‬

                  ‫(‪ )3‬הקובעות שיש צורך בבדיקה בדיעבד שתשפוך אור על העובדות‬
                                               ‫(‪ )4‬שבעקבותיהן התרחש אירוע חמור‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15