Page 11 - 0217
P. 11

‫מועד פברואר ‪2017‬‬  ‫‪- 10 -‬‬                                    ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון	‬

                                                              ‫ה״הבדל״ (שורה ‪ )5‬נובע ‪-‬‬                      ‫‪	.19‬‬
                                                                                                                  ‫	‬
                  ‫(‪ )1‬מכך שאלו ששופטים את מקבל ההחלטה יודעים את תוצאותיה‬
                  ‫(‪ )2‬מתבונתם וממקצועיותם של אלו השופטים את מקבל ההחלטה‬

                                              ‫(‪ )3‬מהיכולת להתעלם מגישות ספקניות‬
                                    ‫(‪ )4‬מהערכה נכונה של מהלכי הפעולה האפשריים‬

  ‫מי ששופט בדיעבד החלטה ולוקה בהטיה המכונה ״יחס נִראּות מוגזם״ (שורה ‪ )12‬חושב שמקבל ההחלטה ‪-‬‬               ‫‪.	20‬‬
                                                                                                                  ‫	‬
                                   ‫(‪ )1‬היה צריך לדעת מראש כמה תוצאות אפשריות יש לכל החלטה שיבצע‬
                       ‫(‪ )2‬היה צריך להבין מראש שיש סיכוי גבוה להתרחשותה של התוצאה שאירעה בפועל‬
‫(‪ )3‬היה יכול לדעת מראש אילו הטיות שיפוט עלולות לצמוח בעקבות החלטתו‪ ,‬והיה צריך לעשות הכול כדי‬

                                                                                               ‫למנוע אותן‬
‫(‪ )4‬היה יכול להעריך מראש איזו מההחלטות שיבצע תעמוד במבחן של בדיקה בדיעבד ואיזו מהן לא תעמוד‬

                                                                                                 ‫במבחן זה‬

‫ההטיה המכונה ״חידוד ורידוד של פרטים״ (שורה ‪ )14‬מביאה לידי כך שמי ששופט החלטה שהתקבלה בעבר‬                  ‫‪.	21‬‬
                                                             ‫חושב שמקבל ההחלטות היה צריך לדעת מראש ‪-‬‬
                                                                                                                  ‫	‬
                                                    ‫(‪ֵ )1‬אילו מהעובדות הידועות לו הן נכונות ואילו שקריות‬
                                                       ‫(‪ )2‬שהחלטתו תיבחן לאחר מעשה ויימצאו בה פגמים‬

                 ‫(‪ )3‬לאילו מהעובדות שהיו ידועות לו בזמן קבלת ההחלטה עליו לייחס משקל רב מלאחרות‬
‫(‪ )4‬לאיזו מהתוצאות האפשריות של החלטתו תהיינה השלכות חשובות ולאיזו מהן תהיינה השלכות שוליות‬

                                                            ‫ה״מוזהרים״ (שורה ‪ )20‬הם ‪-‬‬                      ‫‪	.22‬‬
                                                                                                                  ‫	‬
                                                                   ‫(‪ )1‬מקבלי ההחלטות‬
                                                                  ‫(‪ )2‬השופטים בדיעבד‬                           ‫	‬
                                                              ‫(‪ )	3‬ה״טוענים״ (שורה ‪)21‬‬                         ‫	‬
                                                             ‫(‪ )	4‬ה״חוקרים״ (שורה ‪	)23‬‬                         ‫	‬
                                                                                                               ‫	‬

‫‪ ,‬ואילו הפתרון שמוצע בפסקה השלישית הוא לערוך בדיקות בדיעבד‬  ‫הביקורת על בדיקות בדיעבד נוגעת‬                 ‫‪	.23‬‬
                                                                              ‫שתפקידן ‪.‬‬
                                                                                                                  ‫	‬

        ‫(‪ )1‬לשאיפה לבחון את טיב ההחלטות שהתקבלו ‪ /‬לבחון את תקינותו של הליך קבלת ההחלטות‬
‫(‪ )2‬לשלב שבו נבחנות העובדות שהובילו לאירוע החמור ‪ /‬לוודא שתהליך הבדיקה בדיעבד לא יהיה מוטה‬
 ‫(‪ )3‬לכך שהבודקים לא יכולים להימנע מלשפוט על סמך ״חוכמה שלאחר מעשה״ ‪ /‬יהיה לשפוט את טיב‬

                                                            ‫ההחלטות שהתקבלו בהתעלם מתוצאותיהן‬

 ‫(‪ )4‬לחוסר היכולת להימנע מהטיות בשיקול הדעת של הבודקים ‪ /‬לבחון את אמיתות ממצאי המחקרים‬

                                                                            ‫שעליהם הביקורת מסתמכת‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16