Page 7 - index
P. 7

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪" :‬שיעורי החזרה התבססו על החומר שנלמד בכיתה‪ ,‬כך שרק מי שהבין אותו‬
  ‫בכיתה הבין את הנאמר בשיעורים אלה"‪ .‬תשובה זו לא מתאימה להיות הסבר לעובדה שהציונים של מי‬
 ‫שנכח בשיעורי החזרה היו גבוהים יותר‪ .‬תשובה זו לא מסבירה מדוע אלה שנכחו בשיעורי החזרה הצליחו‬
  ‫יותר‪ ,‬שהרי אם ההצלחה הייתה תלויה בהבנת החומר בכיתה‪ ,‬שיעור ההצלחה היה צריך להיות זהה בין‬

                                                                                                 ‫שתי הקבוצות‪.‬‬

‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪" :‬התלמידים שבחרו שלא להשתתף בשיעורי החזרה עשו זאת מכיוון שחשבו שהם‬
     ‫שולטים היטב בחומר"‪ .‬תשובה זו לא מהווה הסבר מדוע הקבוצה שהשתתפה בשיעורי החזרה קיבלה‬
      ‫ציונים גבוהים יותר‪ .‬אמנם היא מספקת סיבה לכך שחלק בחרו שלא להשתתף‪ ,‬אך לא מספקת סיבה‬
                                                                   ‫לעובדה שהציונים שלהם היו נמוכים יותר‪.‬‬

 ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪" :‬התלמידים שבחרו להשתתף בשיעורי החזרה הם תלמידים שקדנים ובעלי מוטיבציה‬
    ‫יותר מחבריהם"‪ .‬על פי תשובה זו‪ ,‬התלמידים שהשתתפו בשיעורי החזרה הם תלמידים חרוצים ובעלי‬
     ‫מוטיבציה‪ ,‬וזו יכולה בהחלט להיות הסיבה שבגללה קבוצה זו קיבלה ציונים גבוהים יותר מאלה שלא‬
                                          ‫השתתפו‪ .‬לכן תשובה זו יכולה להוות הסבר חלופי לזה של המורה‪.‬‬

‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪" :‬המורה שלימד בשיעורי החזרה לא היה אותו מורה שלימד את המקצוע במרוצת‬
‫השנה כולה"‪ .‬תשובה זו יכולה להיות הסבר למסקנתו של המורה‪ .‬היא בעצמה לא מהווה הסבר חלופי לזה‬

                                                                                                     ‫של המורה‪.‬‬

                                                                                     ‫‪ .14‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
 ‫בשאלה זו עלינו לקבוע איזו מהטענות עולה מדבריה של גביזון לגבי מחלת קרויצפלד‪-‬יעקב‪ .‬לכן נקרא את‬

                                                      ‫הפסקה קריאה לומדת‪ ,‬ונתמצת לעצמנו את משמעותה‪.‬‬
        ‫על פי הפסקה‪ ,‬יש חלבונים שאם צורתם אינה תקינה‪ ,‬הגוף לא מסוגל לפרק אותם ובמקום זה הם‬
  ‫מצטברים והופכים למשקעים הנקראים 'עמילואידים'‪ .‬ההצטברות הזו של העמילואידים גורמת למגוון‬
 ‫מחלות בעיקר כי היא גורמת לעודף ברדיקלים חופשיים‪ .‬אחת מהמחלות הללו היא מחלת מוח שנקראת‬
      ‫קרויצפלד‪-‬יעקב שמקורה הם חלבוני ‪ PrP‬במוח שצורתם אינה תקינה‪ .‬במחלה זו‪ ,‬עודף הרדיקלים‬

                                                                       ‫החופשיים הורס תאי מוח באופן מואץ‪.‬‬
    ‫כלומר במחלת המוח קרויצפלד‪-‬יעקב‪ ,‬בגלל שחלבוני ה‪ PrP‬במוח הם בצורה לא תקינה‪ ,‬הם מצטברים‬
    ‫כעמילואידים‪ .‬דבר זה יוצר עודף רדיקליים חופשיים‪ ,‬ואלה הורסים את תאי המוח בקצב מואץ‪ .‬נחפש‬

                                                       ‫תשובה שמתאימה למה שהבנו מהפסקה לגבי המחלה‪.‬‬
  ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪" :‬ברקמת המוח של הסובלים ממנה יש הצטברות של עמילואידים המורכבים מחלבוני‬

                                                  ‫‪ PrP‬פגומים"‪ .‬תשובה זו מתאימה בדיוק למה שתמצתנו‪.‬‬
        ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪" :‬היא מונעת מהגוף לפרק חלבונים שצורתם אינה תקינה‪ ,‬וכך היא גורמת‬
      ‫להצטברות מסוכנת שלהם במוח"‪ .‬תשובה זו שגויה מפני שבפסקה לא מוסבר מה מונע מהגוף לפרק‬
‫חלבונים שצורתם אינה תקינה‪ .‬מחלת קרויצפלד‪-‬יעקב נגרמת מההצטברות של אותם חלבונים‪ .‬היא איננה‬

                                                                                          ‫הסיבה להצטברותם‪.‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12