Page 6 - ver1
P. 6
תשובה ( )3אינה נכונה .בחלקו הראשון של המשפט נאמר כי חברו של הדובר סיפר לו שאם יכתוב עבודת
סיכום במקום לגשת למבחן ,יוכל לקבל ציון עובר רק אם לא יחמיץ יותר משני שיעורים .לפיכך ,אין היגיון
בטענת הדובר ,שלפיה הוא נעדר כבר מחמישה שיעורים ולכן החליט להיבחן ,אך לצערו גילה שהצד היה
עם חברו ,שהרי התנאים שעליהם סיפר לו חברו מתייחסים רק למקרה של כתיבת עבודת סיכום ,ואילו
כאמור ,הדובר ניגש למבחן ,ולכן אין סיבה שיצטער לגלות שהצדק היה עם חברו.
תשובה ( )4אינה נכונה .בחלקו הראשון של המשפט נאמר כי חברו של הדובר סיפר לו שאם יכתוב עבודת
סיכום במקום לגשת למבחן ,יוכל לקבל ציון עובר רק אם לא יחמיץ יותר משני שיעורים .לפיכך ,אין היגיון
בטענה שמסיבה זו החליט הדובר לכתוב עבודת סיכום ,אף על פי שאין בכוונתו להיעדר משום שיעור ,שכן
אם הוא לא מתכוון להיעדר כלל ,לא ייתכן שהוא מעדיף לכתוב עבודה במקום לגשת למבחן ,רק מכיוון
שהדבר מאפשר לו להחמיץ שני שיעורים ועדיין לקבל ציון עובר.
.13התשובה הנכונה היא (.)2
כדי לקבוע איזה מן הממצאים שמופיעים בתשובות הוא המתאים ביותר להיות הממצא אשר הפסקה
נועדה להסביר ,עלינו תחילה להבין את תוכן הדברים שנאמרו בה.
בראשית הפסקה נאמר כי כל בני האדם חוטאים מעת לעת ,ואין מי שרואה בעצמו קדוש .יחד עם זאת ,כדי
לשמר דימוי חיובי של עצמם ,בני האדם מייחסים את הגורם לעשיית החטא לנסיבות ,לגורמים חיצוניים
וכד׳ .כלומר ,הם לא מתכחשים לכך שביצעו אותו ,ובוודאי שאינם מייחסים את עשייתו לנטיות אופיים
ולכוונת זדון .זאת משום שאף אדם אינו מוכן להודות שחטאיו הם התנהגות מגמתית שלילית ופסולה
שמקורה באופיים .במילים אחרות ,בני האדם מודעים לכך שהם חוטאים לעתים ,אך הם מתייחסים
למעשיהם אלה באופן נקודתי ,ואינם מייחסים זאת לאופיים ,כי אם לגורמים חיצוניים ולנסיבות משתנות.
תשובה ( )1אינה נכונה .הממצא שמופיע בתשובה זו עוסק באנשים שאמנם חוטאים (פועלים בניגוד לחוק),
אך אינם מכירים בכך שעשו דבר פסול (אינם נוטים לראות בכך מעשה אסור) ,בעוד שההסבר שלעיל
מתייחס להכרת האדם בחטאיו.
תשובה ( )2נכונה .הממצא שמופיע בתשובה זו אכן מתאים להיות הממצא שאליו מתייחס ההסבר ,שכן
הוא מתייחס לאנשים שמכירים בכך שהם חוטאים (אומרים דברים שאינם אמת) ,אך אינם רואים בכך
דבר מגמתי (מוודים שפעם בשבוע לפחות) המשקף את אופיים (אין כמעט איש המגדיר את עצמו כ׳שקרן׳).
תשובה ( )3אינה נכונה .מן הממצא שמופיע בתשובה זו עולה כי האדם שחטא מכיר בחטאיו (נוטים להכיר
בכך שהם ראויים לעונש) ,אך נראה ,באופן עקיף אמנם ,שהוא סבור כי לא מדובר במקרים נקודתיים (מי
שהורשע בביצוע פשע בפעם השנייה או השלישית סבור שעונשו צריך להיות חמור מזה של מי שביצע פשע
בפעם הראשונה).
תשובה ( )4אינה נכונה .הממצא שמופיע בתשובה זו אינו מתייחס להכרתו של אדם בכך שהמעשה שעשה
הוא פסול ,אלא במוכנותו להודות בעצם ביצוע המעשה (רק מתי מעט מבעלי העסקים מוכנים להודות שאי
פעם העלימו מס ,אף שלא מעט מהם עושים זאת).