Page 10 - ver1
P. 10

‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬״שלושה אחים״ הם דוגמה למי שמעורבים בפעולת החלוקה‪ ,‬וכאמור‪ ,‬המילה‬
  ‫״אותם״‪ ,‬מתייחסת ל״טובין״‪ ,‬שהופיעו במשפט הקודם‪ ,‬כחלק מהאמירה שאותה נועדה הדוגמה במשפט‬

                                                                                                  ‫השני להמחיש‪.‬‬
        ‫תשובה _(‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬״צעצועים״ הם דוגמה ל״טובין״ שיש קושי לחלק‪ ,‬וכאמור המילה ״אותם״‬

                                                                                     ‫מתייחסת ל״טובין״ עצמם‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .19‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
      ‫כדי לקבוע איזה מן האירועים המופיעים בתשובות אפשרי‪ ,‬עלינו תחילה לעמוד על השיטה המתוארת‬

                                 ‫בפסקה השנייה‪ ,‬ולבדוק כיצד היא באה לידי ביטוי בדוגמה שלגביה נשאלנו‪.‬‬

‫השיטה המתוארת בפסקה השנייה נשענת על עיקרון ה״אני חותך‪ ,‬אתה בוחר״‪ .‬לפיכך‪ ,‬האדם שחותך יעדיף‬
       ‫לחלק את העוגה לשני חלקים שווי ערך מבחינתו‪ ,‬והאדם השני יבחר את החלק הטוב בעיניו‪ .‬אם כן‪,‬‬

‫בדוגמה לגביה נשאלנו‪ ,‬רוני היא ״החותכת״‪ ,‬וגילי היא ״הבוחרת״‪ .‬כעת נבדוק לאור האמור בפסקה‪ ,‬איזה‬
                                                              ‫מארבעת האירועים שמופיעים בתשובות אפשרי‪.‬‬

   ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מכיוון שנאמר כי החותך – רוני – מחלק את העוגה לשני חלקים שווי ערך בעיניו‪,‬‬
    ‫לא ייתכן שרוני תחשוב שהיא קיבלה פרוסת עוגה גרועה משל גילי‪ ,‬שהרי כאמור‪ ,‬שתי החתיכות בעלות‬

                                                                                                ‫ערך זהה בעיניה‪.‬‬
     ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מכיוון שנאמר כי הבוחר – גילי – יבחר את החלק הטוב בעיניו‪ ,‬לא ייתכן שגילי‬

                                                            ‫תחשוב שהיא קיבלה פרוסת עוגה גרועה משל רוני‪.‬‬
   ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מכיוון שנאמר כי החותך – רוני – מחלק את העוגה לשני חלקים שווי ערך בעיניו‪,‬‬
‫לא ייתכן שרוני תחשוב שהיא קיבלה פרוסת עוגה טובה משל גילי‪ ,‬שהרי כאמור‪ ,‬שתי החתיכות בעלות ערך‬

                                                                                                     ‫זהה בעיניה‪.‬‬
 ‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬בפסקה נאמר כי החלק שהאדם השני בחר (=״הבוחר״)‪ ,‬יכול להיראות בעיניו אפילו טוב‬

   ‫יותר מהחלק שנותר למי שחתך‪ .‬לפיכך‪ ,‬בהחלט ייתכן כי גילי (= ״הבוחר״) חושבת שהיא קיבלה פרוסת‬
                                                                             ‫עוגה טובה משל רוני (= ״החותך״)‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .20‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
 ‫כדי לקבוע איזו מן האפשרויות שמופיעות בתשובות מסבירה מדוע ״הוא הפסיד״ (שורה ‪ ,)15‬עלינו תחילה‬

                                                           ‫להבין את ההקשר הכללי שאליו מתייחסת ההפניה‪.‬‬

‫הפסקה השלישית עוסקת בניסיון לבדוק האם ניתן להחיל את הפתרון המתואר בפסקה הקודמת על בעיית‬
   ‫החלוקה לשלושה‪ .‬נאמר כי אמנם בשלב הבחירה הראשוני‪ ,‬המצב זהה לבעיית החלוקה לשניים (כלומר‪,‬‬
      ‫האדם שחתך ירגיש ששלוש החתיכות שוות ערך‪ ,‬והאדם הראשון שבוחר‪ ,‬יבחר שפרוסה שבעיניו היא‬
      ‫הטובה ביותר)‪ .‬ואולם‪ ,‬אם שני הבוחרים סבורים כי פרוסה מסוימת היא הטובה ביותר‪ ,‬אזי שהבוחר‬
     ‫הראשון יקבל אותה‪ ,‬ולבוחר השני יוותרו שתי פרוסות פחות טובות בעיניו‪ ,‬וכך למעשה הוא ״מפסיד״‪.‬‬

  ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מן ההסבר שלעיל עולה כי תחושת ההפסד קשורה לבחירה בפרוסה מסוימת‪ ,‬ולא‬
                                              ‫להיותו של הבוחר מי שפרס את העוגה‪ ,‬כפי שנאמר בתשובה זו‪.‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12