Page 3 - ver1
P. 3
הראשון הצביע על זיקה בין שני הדברים ,ואילו השני חשף כי המאמר הראשון שגוי ומופרך .בהמשך
הפסקה נאמר כי לדעתו של סוקול ,עצם קבלתו לפרסום של המאמר הראשון הוכיחה כי האיום על
החשיבה המדעית יכול לבוא דווקא מבית .אם כן ,מדבריו ניתן להבין כי למעשה ,התרמית נועדה להמחיש
את קלות הראש בה הקהילה המדעית מקבלת את תוכנם של מאמרים כאמתיים ,אף שתוכן זה אינו נכון
בהכרח ,דבר שלדידו של סוקול ,עשוי לפגוע במדע.
תשובה ( )1אינה נכונה .מן ההסבר שלעיל עולה כי מטרת התרמית נוגעת לגישת הקהילה המדעית ,במובן
שהיא צריכה להיות קפדנית וביקורתית יותר בנוגע למידע שהיא מקבלת כנכון .לפיכך ,לא ייתכן שמטרתה
נוגעת לטיב הקשר בין שני הגורמים בהם עסקו המאמרים ,כפי שנאמר בתשובה זו.
תשובה ( )2אינה נכונה .מן ההסבר שלעיל עולה כי מטרת התרמית נוגעת לגישה בה מקבלת הקהילה
המדעית מידע מסוים כנכון ,ולכך שהיא צריכה להיות ביקורתית יותר כלפי זאת ,ולא לכך שבמדע יכולות
להיות תיאוריות הסותרות זו את זו ,כפי שנאמר בתשובה זו.
תשובה ( )3אינה נכונה .מן ההסבר שלעיל עולה כי מטרת התרמית נוגעת לכך שהקהילה המדעית צריכה
להיות ביקורתית וחשדנית יותר כלפי כל מאמר שהיא מפרסמת ,ולא רק כלפי מאמרים שתוכנם סותר את
התוכן של מאמרים קודמים באותו התחום ,כפי שנאמר בתשובה זו.
תשובה ( )4נכונה .מן ההסבר שלעיל אכן עולה כי בתרמית שביצע ,סוקול אכן ביקש להוכיח שאנשי המדע
עצמם פוגעים בחשיבה המדעית כאשר אינם קפדנים וביקורתיים דיים ,שכן כאמור ,פרסומו של מאמר
שגוי ומופרך (המאמר הראשון) נתפס בעיניו כדבר שיש בו כדי לאיים על החשיבה המדעית .איום שהיה
נמנע ,לו הייתה הקהילה המדעית נוקטת בגישה קפדנית יותר ,ובוחנת את מהימנות המידע טרם פרסומו.
.9התשובה הנכונה היא (.)3
כדי לקבוע איזו מן האפשרויות שמופיעות בתשובות מסבירה מדוע לטענתה של שינברג ,נכשלו הניסיונות
לתאר את המשמעויות החבויות במוזיקה ,עלינו תחילה להבין את תוכן הפסקה.
שינברג טוענת שהקושי לתאר באמצעות מילים את המשמעויות הרגשיות שיצירות מוזיקליות צופנות
בחובן ,נובע מעצם הניסיון להביע משמעויות אלו בדרך מילולית .לדידה ,מילים מאפשרות להביע חשיבה
מסוג מסוים :חשיבה מסודרת רציונלית ,ואילו המוזיקה ,אינה רציונלית .במילים אחרות ,היא סבורה
שלכל סוג חשיבה יש את הכלים המתאימים להבעתו ,ולהבעתו בלבד .מכיוון שמילים הן כלי לביטוי
חשיבה רציונלית ,ומוזיקה אינה מאופיינת בסוג חשיבה זה ,הניסיון לתארה באמצעות הכלים הללו נידון
לכישלון.
תשובה ( )1אינה נכונה .מן האמור עולה כי ההסבר של שינברג לכישלון האמור נוגע להתאמת ״כלי״
ההבעה ,לסוג החשיבה אותו הוא משקף ,ואין בו כל התייחסות לפרשנות האישית שנותן כל אדם ליצירה
המוזיקלית ,כפי שנטען בתשובה זו.
תשובה ( )2אינה נכונה .בפסקה נאמר בפירוש כי המוזיקה אינה רציונלית .לפיכך ,לא ייתכן כי ההסבר של
שינברג לפער האמור נוגע לכך שלמוזיקה יש צד רציונלי ,כפי שנטען בתשובה זו.
תשובה ( )3נכונה .מן האמור אכן עולה כי ההסבר לכישלון האמור ,הוא שהכלי שבאמצעותו ניסו להסביר
את המשמעויות הרגשיות של היצירה המוזיקלית – כלומר ,מילים – אינו מתאים להבעת רעיונות לא