Page 8 - ver1
P. 8

‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬מן האמור בפסקה אכן עולה כי לפי התרבות היוונית הקלאסית אפשר‬
    ‫להביע משמעות אחת באמצעות מילים שונות‪ ,‬אפילו אם הן בשפות שונות זו מזו‪ ,‬שכן לפי‬

                    ‫תפיסה זו‪ ,‬המשמעויות קבועות ונצחיות‪ ,‬והמילים הובנו רק כסימנים להן‪.‬‬

                                                                         ‫‪ .15‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
 ‫כדי לקבוע איזו מן הטענות שמופיעות בתשובות היא הטענה שהיחס בינה ובין תורת המוסר‪,‬‬

     ‫הוא הדומה ביותר ליחס בין התיאוריה של ניוטון ובין טענתו של איינשטיין‪ ,‬עלינו תחילה‬
                                                         ‫לעמוד על יחס זה לאור האמור בפסקה‪.‬‬

 ‫התאוריה של ניוטון מתייחסת לקשר בין תנועתו של גוף ובין הכוחות שפועלים עליו‪ .‬לטענתו‬
‫של איינשטיין‪ ,‬ישנן נסיבות מסוימות (כאשר עצמים נעים במהירויות גבוהות מאוד) שבהן לא‬

                 ‫ניתן להשתמש בה‪( ,‬שכן אי הדיוק של התוצאות אותן היא מספק גדול מאוד)‪.‬‬
   ‫אם נקביל בין יחס זה ליחס שבין תורת מוסר הגורסת כי אסור לקר בשום אופן‪ ,‬לבין טענה‬
  ‫מסוימת‪ ,‬אזי שעל טענה זו לשקף מצב שבו‪ ,‬תחת נסיבות מסוימות האיסור על אמירת שקר‬

                                                                                    ‫אינו תקף כלל‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור בתשובה זו‪ ,‬לא עולה מצב שהנסיבות בו מבטלות את תוקף‬
‫האיסור על אמירת שקר‪ ,‬שכן נטען בה כי גם שקרים לבנים‪ ,‬שאינם מזיקים לאף אחד פסולים‬

                                         ‫מעיקרם‪ ,‬ולפיכך‪ ,‬גם בנסיבות הללו‪ ,‬אין לומר שקרים‪.‬‬
    ‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬בתשובה זו אכן מתוארות נסיבות שבהן האיסור על אמירת שקרים אינו‬

                                                                               ‫תקף – הצלת חיים‪.‬‬
      ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בטענה שמופיעה בתשובה זו מתוארת השלכותיהם החמורות של‬
   ‫שקרים במקרים מסוימים‪ ,‬והדבר דווקא תומך באיסור על אמירתם‪ ,‬ולא בכך שיש נסיבות‬

                                                                    ‫אשר בהן איסור זה אינו תקף‪.‬‬
  ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בטענה שמופיעה בתשובה זו לא מתוארות נסיבות שבהן האיסור על‬
    ‫אמירת שקרים אינו תקף‪ ,‬אלא נסיבות שבהן אמירת שקרים אינה נחשבת למעשה החמור‬
‫ביותר מבחינה מוסרית‪ .‬כלומר‪ ,‬הדבר אמנם כן חמור מבחינה מוסרית (ולפיכך האיסור על כך‬

                                                              ‫תקף)‪ ,‬אך יש מעשים חמורים מכך‪.‬‬

                                                                        ‫‪ .16‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
      ‫כדי לקבוע איזו מן הקבוצות שמופיעות בתשובות היא המתאימה ביותר להיות "קבוצת‬
    ‫הביקורת" במחקר שמתואר בפסקה‪ ,‬עלינו להקיש על מאפייניה של קבוצה זו מתוך פרטי‬

                                                                                  ‫המחקר השונים‪.‬‬

                                                                                  ‫ממצאי המחקר‪:‬‬
       ‫‪ 80% ‬מחולי הכבד שאושפזו בבית החולים נהגו לשתות בטרם חלו לפחות חצי ליטר‬

                                                                ‫משקאות ממותקים בכל יום‪.‬‬
    ‫‪ 17% ‬מנבדקי קבוצת הביקורת נהגו לשתות לפחות חצי ליטר משקאות ממותקים בכל‬

                                                                                           ‫יום‪.‬‬

                                                                                                                       ‫‪8‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13