Page 8 - ver1
P. 8
תשובה ( )4נכונה .מן האמור בפסקה אכן עולה כי לפי התרבות היוונית הקלאסית אפשר
להביע משמעות אחת באמצעות מילים שונות ,אפילו אם הן בשפות שונות זו מזו ,שכן לפי
תפיסה זו ,המשמעויות קבועות ונצחיות ,והמילים הובנו רק כסימנים להן.
.15התשובה הנכונה היא (.)2
כדי לקבוע איזו מן הטענות שמופיעות בתשובות היא הטענה שהיחס בינה ובין תורת המוסר,
הוא הדומה ביותר ליחס בין התיאוריה של ניוטון ובין טענתו של איינשטיין ,עלינו תחילה
לעמוד על יחס זה לאור האמור בפסקה.
התאוריה של ניוטון מתייחסת לקשר בין תנועתו של גוף ובין הכוחות שפועלים עליו .לטענתו
של איינשטיין ,ישנן נסיבות מסוימות (כאשר עצמים נעים במהירויות גבוהות מאוד) שבהן לא
ניתן להשתמש בה( ,שכן אי הדיוק של התוצאות אותן היא מספק גדול מאוד).
אם נקביל בין יחס זה ליחס שבין תורת מוסר הגורסת כי אסור לקר בשום אופן ,לבין טענה
מסוימת ,אזי שעל טענה זו לשקף מצב שבו ,תחת נסיבות מסוימות האיסור על אמירת שקר
אינו תקף כלל.
תשובה ( )1אינה נכונה .מן האמור בתשובה זו ,לא עולה מצב שהנסיבות בו מבטלות את תוקף
האיסור על אמירת שקר ,שכן נטען בה כי גם שקרים לבנים ,שאינם מזיקים לאף אחד פסולים
מעיקרם ,ולפיכך ,גם בנסיבות הללו ,אין לומר שקרים.
תשובה ( )2נכונה .בתשובה זו אכן מתוארות נסיבות שבהן האיסור על אמירת שקרים אינו
תקף – הצלת חיים.
תשובה ( )3אינה נכונה .בטענה שמופיעה בתשובה זו מתוארת השלכותיהם החמורות של
שקרים במקרים מסוימים ,והדבר דווקא תומך באיסור על אמירתם ,ולא בכך שיש נסיבות
אשר בהן איסור זה אינו תקף.
תשובה ( )4אינה נכונה .בטענה שמופיעה בתשובה זו לא מתוארות נסיבות שבהן האיסור על
אמירת שקרים אינו תקף ,אלא נסיבות שבהן אמירת שקרים אינה נחשבת למעשה החמור
ביותר מבחינה מוסרית .כלומר ,הדבר אמנם כן חמור מבחינה מוסרית (ולפיכך האיסור על כך
תקף) ,אך יש מעשים חמורים מכך.
.16התשובה הנכונה היא (.)2
כדי לקבוע איזו מן הקבוצות שמופיעות בתשובות היא המתאימה ביותר להיות "קבוצת
הביקורת" במחקר שמתואר בפסקה ,עלינו להקיש על מאפייניה של קבוצה זו מתוך פרטי
המחקר השונים.
ממצאי המחקר:
80% מחולי הכבד שאושפזו בבית החולים נהגו לשתות בטרם חלו לפחות חצי ליטר
משקאות ממותקים בכל יום.
17% מנבדקי קבוצת הביקורת נהגו לשתות לפחות חצי ליטר משקאות ממותקים בכל
יום.
8