Page 13 - ver1
P. 13

‫אם כן‪ ,‬ניתן לומר כי ההיגיון הפנימי של האמור לעיל הינו שאמנם קיימת האפשרות‬
                      ‫שההשערות עליהן נשענים בעת הסקת מסקנות עשויות להיות שגויות‪ ,‬אך מכיוון שלנוכח‬

                            ‫אילוצי היומיום לא ניתן לאשש כל השערה והשערה‪ ,‬אין לנו ברירה אלא לעשות כן‪.‬‬

                    ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬בטענה שמופיעה בתשובה זו קיים היגיון פנימי שלפיו ידוע בוודאות‬
                      ‫שעשיית דבר מה כרוכה בסכנה‪ ,‬שהרי אם ידוע שישנם סוגי מאכלים שאכילתם מסוכנת‪,‬‬
                       ‫ואדם בוחר להתעלם מכך ולאכול כל מזון בלי מגבלות‪ ,‬אזי שהוא בוודאות חשוף לסכנה‬
                        ‫שכרוכה בכך‪ ,‬בניגוד להיגיון שניסחנו לעיל‪ ,‬שלפיו מדובר בסכנה אפשרית‪ ,‬ולא וודאית‪.‬‬
                      ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בטענה זו‪ ,‬ההצדקה לכך שאין אנו מוותרים על דבר שעשוי לגרום‬

                 ‫לתוצאה שלילית‪ ,‬נובעת מחוסר מודעות לשיעור הגבוה של התרחשותה של תוצאה זו (מרבית‬
                   ‫האנשים אינם מודעים לכך שרוב ההתקשרויות הרומנטיות מובילות לעוגמת נפש‪ ,‬לכן אינם‬
                      ‫מוותרים עליהן)‪ .‬בשונה מן ההיגיון שלעיל‪ ,‬לפיו הבחירה בדרך שאפשר שיהיה בה סיכון‬
                     ‫(הישענות על עובדות שייתכן כי אינן נכונות) הכרחית ברוב המקרים‪ ,‬מפאת אילוצי הזמן‪.‬‬
                    ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬ההיגיון הפנימי בטענה זו מצדיק בחירה בהליך שכרוך בו סיכון‪ ,‬רק‬
                        ‫במקרים בודדים‪ ,‬מכיוון שאין כל ברירה אחרת (נקיטה בניתוח מוח רק כאשר זו הדרך‬
                    ‫היחידה להציל את החולה)‪ ,‬בעוד שבהיגיון שניסחנו לעיל‪ ,‬הבחירה בתהליך שאפשר שיהיה‬
                                  ‫כרוך בו סיכון‪ ,‬מוצדקת במרבית המקרים‪ ,‬בשל אילוצי הזמן שמחייבים זאת‪.‬‬
                  ‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬ההיגיון הפנימי בטענה זו אכן דומה להיגיון שניסחנו לעיל‪ ,‬שכן גם במקרה‬

                 ‫זה מדובר בבחירה בדרך שקיימת בה אפשרות לסיכון (בשימוש בכלי תחבורה קיימת אפשרות‬
                      ‫שתתרחש תאונה‪ ,‬בדיוק כשם שבתהליך ההסקה אנו נשענים על השערות שייתכן כי אינן‬
                      ‫נכונות)‪ ,‬לצורך עשיית דבר שאיננו יכולים לוותר עליו (אנו צריכים להגיע ממקום למקום‪,‬‬
                       ‫כשם שעלינו לקבל החלטות בחיי היומיום)‪ ,‬משום שלאור אילוצי הזמן‪ ,‬אין לנו אפשרות‬
                     ‫אחרת לעשות זאת (אנו צריכים להיות במקומות שונים בהפרשי זמן קצרים‪ ,‬כשם שעלינו‬
                                                                           ‫לקבל החלטות מעשיות רבות מדי יום)‪.‬‬

                                                                                          ‫‪ .23‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
                   ‫בפסקה האחרונה נאמר כי "הצידוק להסקה בתחום זה (כלומר במדע) הוא שאין דרך אחרת‬
                 ‫להתקדמות – המדע יקפא על שמריו אם לא יסתמך על מארג ההשערות ועל הציוד הטכנולוגי‬
                   ‫המתוחכם כחלק מתהליך אישורם של השערות חדשות" (שורות ‪ .)27-29‬כלומר‪ ,‬המדע נשען‬
                   ‫על השערות ועל נתונים שנאספו באופן עקיף (ולא על ידי החושים)‪ ,‬שכן‪ ,‬אם היה מתבסס על‬

                     ‫עובדות בלבד‪ ,‬לא התקדמותו לא הייתה מתאפשרת‪ .‬אם כן‪ ,‬האלטרנטיבה לדרך שבה הוא‬
                  ‫פועל הינה הישענות על השערות שנבדקו עד תום ועל נתונים שנתפסו בחושים (כלומר עובדות‬

                                                                                   ‫וממצאים שנאספו באופן ישיר)‪.‬‬

                     ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬התניית ההתקדמות של המדע עוסקת בטיב הנתונים שעליהם הוא‬
                                          ‫מתבסס‪ ,‬ולא בהתמקדות בתחומים מסוימים‪ ,‬כפי שנטען בתשובה זו‪.‬‬

                   ‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬האלטרנטיבה לאופן שבו פועל המדע כיום הינה התבססות רק על‬
                  ‫השערות שנבדקו עד תום ועל נתוני החושים‪ ,‬אך אם אכן יתבסס על כך‪ ,‬הדבר לא יאפשר את‬

                                                                                                        ‫התקדמותו‪.‬‬

‫‪13‬‬
   8   9   10   11   12   13   14