Page 7 - ver1
P. 7

‫תחילה יש לכסות את התבנית באלומיניום ואז לכבות את התנור ("יש לכבות את התנור רק‬
                   ‫לאחר כיסוי התבנית")‪ .‬לפיכך‪ ,‬אין היגיון בטענה שדן פעל בניגוד למתכון‪ ,‬שהרי הוא דווקא‬
                    ‫פעל בדיוק בהתאם להוראות – העוגה איבדה מנפחה והוא לא כיסה את התבנית‪ ,‬אלא רק‬

                                                                                    ‫הנמיך את טמפרטורת התנור‪.‬‬
                      ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬במתכון נכתב שאם העוגה מאבדת מנפחה‪ ,‬יש תחילה לכסות את‬
                    ‫התבנית בנייר אלומיניום ולאחר מכן להנמיך את טמפרטורת התנור ("יש להנמיך‪ ...‬לאחר‬

                        ‫כיסוי‪ .)"...‬אלא אם כן העוגה החלה להיחרך‪ ,‬אז יש לכבות את התנור מבלי לכסות את‬
                      ‫התבנית‪ .‬לפיכך‪ ,‬אין היגיון בטענה שדן פעל בניגוד לכל הכתוב במתכון‪ ,‬שהרי הוא הבחין‬
                    ‫שהעוגה גם איבדה מנפחה וגם החלה להיחרך‪ ,‬וכיבה את התנור אך לא כיסה את התבנית‪,‬‬

                                                                ‫כלומר‪ ,‬הוא דווקא פעל בדיוק בהתאם להוראות‪.‬‬
                   ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬במתכון נכתב שאם העוגה מאבדת מנפחה‪ ,‬יש תחילה לכסות את התבנית‬
                  ‫בנייר אלומיניום ולאחר מכן להנמיך את טמפרטורת התנור ("יש להנמיך‪ ...‬לאחר כיסוי‪.)"...‬‬
                ‫הדבר אכן מתיישב עם תיאור מעשיו של דן‪ ,‬שהרי הוא הבחין כי העוגה מאבדת מנפחה וכיסה‬

                                                                                 ‫את התבנית‪ ,‬כפי שכתוב במתכון‪.‬‬
                ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬במתכון נכתב שאם העוגה מאבדת מנפחה‪ ,‬יש להנמיך את טמפרטורת‬

                      ‫התנור‪ ,‬מבלי לכסות את התבנית‪ .‬אך אם העוגה מתחילה להיחרך‪ ,‬יש תחילה לכסות את‬
                     ‫התבנית ורק אז לכבות את התנור ("יש לכבות‪ ...‬רק לאחר כיסוי התבנית‪ .)"...‬לפיכך‪ ,‬אין‬
                      ‫היגיון בטענה כי כאשר דן הבחין שהעוגה גם איבדה מנפחה וגם החלה להיחרך‪ ,‬הוא פעל‬
                   ‫בדיוק כפי שכתוב במתכון‪ ,‬שהרי הוא כיבה את התנור לפני שכיסה את התבנית ("כיסה את‬

                                  ‫התבנית לאחר שכיבה את התנור")‪ ,‬סדר פעולות הפוך לזה המתואר במתכון‪.‬‬

                                                                                         ‫‪ .14‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
                       ‫"רבות התחבטתי בשאלה אם ראוי לתרגם את ספרו של היינץ קלמנט לערבית‪ ",‬הסביר‬
                        ‫המתרגם המצרי גמאל בכרי למראיינו‪" ,‬הספר יפה‪ ,‬ולדעתי גם תורם להבנת המציאות‬
                     ‫האוסטרית העכשווית‪ ,‬מה עוד שאין להתעלם מהעובדה שהוא זכה בפרס גרשמיט השנה‪,‬‬
                      ‫אלא שהוא נגוע בלאומנות שיש בה כדי להציג לקורא את ההיסטוריה האוסטרית באופן‬

                                                                                                     ‫מגמתי למדי"‪.‬‬

                   ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬תחילה‪ ,‬אומר בכרי שהתחבט רבות אם לתרגם את ספרו של קלמנט‬
                   ‫לערבית ולאחר מכן מסביר את לבטיו‪ :‬הספר יפה‪ ,‬אך אינו תורם כלל ("ולו במעט") להבנת‬
                    ‫המציאות האוסטרית העכשווית וגם לא זכה בסופו של דבר בפרס‪ .‬בהמשך‪ ,‬הוא מסייג את‬

                            ‫דבריו (כפי שמעיד הביטוי "אלא ש") בכך שאין במגמתיות של הספר כדי להציג את‬
                  ‫ההיסטוריה האוסטרית באופן מעורר מחשבה‪ .‬אם כן‪ ,‬אין היגיון בהשלמת המשפט המוצעת‬
                 ‫בתשובה זו‪ ,‬שכן חלקם השני של דבריו אינם מסייגים את האמור קודם לכן‪ ,‬כי אם משקפים‬
                 ‫מגמה דומה (סיבות בגינן לא ראוי לתרגם את הספר)‪ ,‬והדבר אינו מתיישב עם הטענה כי הוא‬

                                                                            ‫התחבט רבות האם לתרגם את הספר‪.‬‬
                      ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬תחילה אומר בכרי שלא התחבט אם לתרגם את ספרו של קלמנט‬
                     ‫לערבית ולאחר מכן מסביר את טענתו‪ :‬הספר יפה וגם חשוב להבנת המציאות האוסטרית‬
                     ‫העכשווית‪ ,‬ובכרי זוקף לזכותו את העובדה שזכה בפרס‪ .‬אם כן‪ ,‬אין היגיון בהמשך דבריו‪,‬‬

‫‪7‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12