Page 4 - ver1
P. 4
מכיוון שמרבית הילדים סירבו להחליף את הדובון הצהוב שחולק לכל אחד מהם בדובון זהה
שצבעו ירוק ,שיערו החוקרים כי סירובם זה נבע מהעדפה לצבע צהוב .ממצאיו של ניסוי
ההמשך הראו כי השערה זו אינה נכונה .אם כן ,עלינו לחפש ניסוי שמעיד כי סירוב הילדים
להחליף את הדובון הצהוב שניתן להם בדובון ירוק ,לא נובע מהעדפה לצבע צהוב.
תשובה ( )1אינה נכונה .בניסוי המתואר בתשובה זו מרבית הילדים סירבו להחליף דובון צהוב
בדובון קטן יותר שצבעו ירוק .מכיוון שלא ניתן לדעת האם סירובם נבע מהעדפת גודלו של
הדובון הצהוב על פני גודלו של הדובון הירוק ,או מהעדפת הצבע הצהוב ,אזי שניסוי זה לא
יכול להיות ניסוי ההמשך.
תשובה ( )2אינה נכונה .בניסוי המתואר בתשובה זו מרבית הילדים נענו להצעה להחליף דובון
כתום בדובון גדול יותר שצבעו צהוב .ניסוי זה אינו מתאים להיות ניסוי ההמשך ,שכן סביר כי
העדפתם להחליף דובון גדול בדובון קטן יותר נבעה מהעדפת צבעו הצהוב של הדובון הקטן,
והדבר דווקא מחזקת את השערת החוקרים.
תשובה ( )3אינה נכונה .בניסוי המתואר בתשובה זו מרבית הילדים נענו להצעה להחליף דובון
צהוב בדובון גדול יותר שצבעו צהוב גם כן .ניסוי זה אינו מתאים להיות ניסוי ההמשך ,שכן
מממצאיו עולה כי העדפת הילדים נוגעת לגודלו של הדובון ולא לצבעו הצהוב ,ואילו בניסוי
הראשון גודל הדובונים היה זהה ,ולפיכך לא ייתכן שזו הסיבה אשר עמדה בבסיס סירובם.
תשובה ( )4נכונה .בניסוי המתואר בתשובה זו מרבית הילדים סירבו להחליף דובון ירוק
בדובון זהה לו שצבעו צהוב .הדבר אכן מעיד כי השערת החוקרים אינה נכונה ,שכן לו הילדים
היו מעדיפים את הצבע הצהוב על פני הירוק כפי שטענו החוקרים ,אזי שהיו מסכימים
להחליף דובון ירוק בדובון צהוב .ואולם ,מכיוון שסירבו לכך ,ניתן להניח כי סירובם בשני
המקרים נבע מסיבה אחרת ,שאינה קשורה בצבעו של הדובון.
.10התשובה הנכונה היא (.)2
בשאלה זו אנו מתבקשים לקבוע באיזו מן האפשרויות המוצעות בתשובות גורם מניסוי 1
שקול בתפקידו לגורם מניסוי .2לפיכך ,נעמוד תחילה על פרטיו של כל אחד מהניסויים.
ניסוי :1
השערה :צריכה יומית של מים בכמות כפולה מכמות המים הממוצעת שנצרכת מדי יום
משפרת את הבריאות.
נבדקים :אנשים שנוהגים לשתות בכל יום את הכמות היומית הממוצעת של מים ומצבם
הבריאותי דומה .הנבדקים חולקו לשתי קבוצות – קבוצה א וקבוצה ב.
מהלך הניסוי :במשך חודשיים נתבקשו נבדקי קבוצה א להכפיל את כמות המים שהם
צורכים מדי יום (כלומר שינו את הרגליהם) ,ונבדקי קבוצה ב המשיכו לצרוך מדי יום את
כמות המים הממוצעת (כלומר לא שינו אל הרגליהם) .כלומר ,קבוצה א היא קבוצת המחקר,
וקבוצה ב היא קבוצת הביקורת .בתום התקופה נערכה השוואה בין מצבם הבריאותי של
הנבדקים בקבוצה א ,ובין מצבם הבריאותי של הנבדקים בקבוצה ב.
4