Page 4 - ver1
P. 4

‫מכיוון שמרבית הילדים סירבו להחליף את הדובון הצהוב שחולק לכל אחד מהם בדובון זהה‬
      ‫שצבעו ירוק‪ ,‬שיערו החוקרים כי סירובם זה נבע מהעדפה לצבע צהוב‪ .‬ממצאיו של ניסוי‬

   ‫ההמשך הראו כי השערה זו אינה נכונה‪ .‬אם כן‪ ,‬עלינו לחפש ניסוי שמעיד כי סירוב הילדים‬
            ‫להחליף את הדובון הצהוב שניתן להם בדובון ירוק‪ ,‬לא נובע מהעדפה לצבע צהוב‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬בניסוי המתואר בתשובה זו מרבית הילדים סירבו להחליף דובון צהוב‬
   ‫בדובון קטן יותר שצבעו ירוק‪ .‬מכיוון שלא ניתן לדעת האם סירובם נבע מהעדפת גודלו של‬
   ‫הדובון הצהוב על פני גודלו של הדובון הירוק‪ ,‬או מהעדפת הצבע הצהוב‪ ,‬אזי שניסוי זה לא‬
                                                                        ‫יכול להיות ניסוי ההמשך‪.‬‬

‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בניסוי המתואר בתשובה זו מרבית הילדים נענו להצעה להחליף דובון‬
‫כתום בדובון גדול יותר שצבעו צהוב‪ .‬ניסוי זה אינו מתאים להיות ניסוי ההמשך‪ ,‬שכן סביר כי‬

  ‫העדפתם להחליף דובון גדול בדובון קטן יותר נבעה מהעדפת צבעו הצהוב של הדובון הקטן‪,‬‬
                                                    ‫והדבר דווקא מחזקת את השערת החוקרים‪.‬‬

‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בניסוי המתואר בתשובה זו מרבית הילדים נענו להצעה להחליף דובון‬
   ‫צהוב בדובון גדול יותר שצבעו צהוב גם כן‪ .‬ניסוי זה אינו מתאים להיות ניסוי ההמשך‪ ,‬שכן‬
   ‫מממצאיו עולה כי העדפת הילדים נוגעת לגודלו של הדובון ולא לצבעו הצהוב‪ ,‬ואילו בניסוי‬
   ‫הראשון גודל הדובונים היה זהה‪ ,‬ולפיכך לא ייתכן שזו הסיבה אשר עמדה בבסיס סירובם‪.‬‬
      ‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬בניסוי המתואר בתשובה זו מרבית הילדים סירבו להחליף דובון ירוק‬

‫בדובון זהה לו שצבעו צהוב‪ .‬הדבר אכן מעיד כי השערת החוקרים אינה נכונה‪ ,‬שכן לו הילדים‬
        ‫היו מעדיפים את הצבע הצהוב על פני הירוק כפי שטענו החוקרים‪ ,‬אזי שהיו מסכימים‬

    ‫להחליף דובון ירוק בדובון צהוב‪ .‬ואולם‪ ,‬מכיוון שסירבו לכך‪ ,‬ניתן להניח כי סירובם בשני‬
                                  ‫המקרים נבע מסיבה אחרת‪ ,‬שאינה קשורה בצבעו של הדובון‪.‬‬

                                                                        ‫‪ .10‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
     ‫בשאלה זו אנו מתבקשים לקבוע באיזו מן האפשרויות המוצעות בתשובות גורם מניסוי ‪1‬‬

      ‫שקול בתפקידו לגורם מניסוי ‪ .2‬לפיכך‪ ,‬נעמוד תחילה על פרטיו של כל אחד מהניסויים‪.‬‬

                                                                                           ‫ניסוי ‪:1‬‬
      ‫השערה‪ :‬צריכה יומית של מים בכמות כפולה מכמות המים הממוצעת שנצרכת מדי יום‬

                                                                            ‫משפרת את הבריאות‪.‬‬
     ‫נבדקים‪ :‬אנשים שנוהגים לשתות בכל יום את הכמות היומית הממוצעת של מים ומצבם‬

                        ‫הבריאותי דומה‪ .‬הנבדקים חולקו לשתי קבוצות – קבוצה א וקבוצה ב‪.‬‬
        ‫מהלך הניסוי‪ :‬במשך חודשיים נתבקשו נבדקי קבוצה א להכפיל את כמות המים שהם‬
     ‫צורכים מדי יום (כלומר שינו את הרגליהם)‪ ,‬ונבדקי קבוצה ב המשיכו לצרוך מדי יום את‬
 ‫כמות המים הממוצעת (כלומר לא שינו אל הרגליהם)‪ .‬כלומר‪ ,‬קבוצה א היא קבוצת המחקר‪,‬‬
     ‫וקבוצה ב היא קבוצת הביקורת‪ .‬בתום התקופה נערכה השוואה בין מצבם הבריאותי של‬

                           ‫הנבדקים בקבוצה א‪ ,‬ובין מצבם הבריאותי של הנבדקים בקבוצה ב‪.‬‬

                                                                                                                       ‫‪4‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9