Page 5 - ver2
P. 5
תשובה ( )2אינה נכונה .בתחילת הקטע נאמר שנמצאו פחות שגיאות מה שמעלה את ההשערה כי
האומנים שחקקו את הכתובות ידעו קרוא וכתוב .לפיכך ,אין היגיון בטענה שהכותבים לא היו חוזרים על
השגיאות אם לא (״לולא״) היו יודעים לקרוא.
תשובה ( )3נכונה .נאמר לנו בקטע כי נמצאו כתובות עתיקות בעלות אותן שגיאות כתיב כמו בטקסטים
המקוריים ,מה שמעלה את החשד כי האומנים של כתובות אלה לא ידעו קרוא וכתוב .בהמשך נאמר לנו
שאילו היו יודעים לקרוא ,הם לא היו חוזרים על השגיאות כתיב שכתבו .ההיגיון נשמר לאורך כל הקטע,
ולכן זו התשובה הנכונה.
תשובה ( )4אינה נכונה .בתחילת הקטע נאמר שנמצאו בדיוק אותן שגיאות מה שמעלה את ההשערה כי
האומנים שחקקו את הכתובות לא ידעו קרוא וכתוב .לפיכך ,אין היגיון בטענה שהכותבים לא תיקנו את
השגיאות דווקא מכיוון שידעו לקרוא ,הרי נאמר לנו במשפט הקודם שההשערה היא שהכותבים אינם
יודעים לקרוא.
.12התשובה הנכונה היא (.)4
ממש כמו ילד ,אשר לא ִילמד לדבר אם לא יגדל בקרב בני אדם מדברים ,גוזל הזמיר יפ ֵתח יכולות שירה
רק אם ייחשף לשירה של זמירים .ואלם ,מבחינה אחרת השפה האנושית ושירת הזמירים נבדלות זו מזו:
השפה הספציפית שהילד לומד אינה תלויה במוצאו אלא רק בשפה שמדוברת סביבו ,ואילו גוזל זמיר מזן
מסוים ,שיגדל בקן של זמירים מזן אחר ,לא ישיר בבגרותו את שיר הזן האחר ,אלא את שיר הזן שלו.
תשובה ( )1אינה נכונה .בתחילת בקטע נאמר לנו כי ילד ילמד לדבר רק אם יגדל בקרב בני אדם מדברים
וכמוהו גם גוזל הזמיר אשר יפתח את יכולות השירה רק אם לא ייחשף לשירה של זמירים אחרים .אולם
במשפט זה אנו נתקלים בסתירה ובחוסר היגיון ,שהרי בתחילת הקטע נאמר לנו שילד וגוזל הזמיר
חולקים תכונה משותפת ובהמשך נאמר לנו ההיפך.
תשובה ( )2אינה נכונה .בחלק השני בקטע נאמר כי ילד ילמד לדבר את השפה של בני האדם איתם הוא
גדל ללא קשר במוצאו ,ואילו גוזל הזמיר ילמד לשיר כמו הזמירים איתם הוא גדל ללא קשר למוצאו.
לפיכך ,אין היגיון בטענה שתכונה זו שונה בין בני אדם לציפורי הזמיר ,שהרי תכונה זו דווקא זהה בין שני
המינים.
תשובה ( )3אינה נכונה .בחלק השני בקטע נאמר כי ילד ילמד לדבר את השפה של בני האדם איתם הוא
גדל ללא קשר במוצאו ,ואילו גוזל הזמיר ילמד לשיר את שיר זן המוצא שלו .לפיכך ,אין היגיון בטענה
שתכונה זו דומה בין בני אדם לציפורי הזמיר ,שהרי תכונה זו דווקא שונה בין שני המינים.
תשובה ( )4נכונה .נאמר לנו שקיימת תכונה שהשפה האנושית ושפת ציפורי הזמיר נבדלות זו מזו .נאמר
כי ילד ילמד לדבר את השפה של בני האדם איתם הוא גדל ללא קשר במוצאו ,לעומתו גוזל הזמיר אשר
ילמד לשיר את שיר הזן שלו ולא את שיר הזן של הזמירים איתם גדל .לפיכך ההיגיון נשמר לאורך כל
הקטע.
5