Page 5 - ver2
P. 5

‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בתחילת הקטע נאמר שנמצאו פחות שגיאות מה שמעלה את ההשערה כי‬
            ‫האומנים שחקקו את הכתובות ידעו קרוא וכתוב‪ .‬לפיכך‪ ,‬אין היגיון בטענה שהכותבים לא היו חוזרים על‬

                                                                           ‫השגיאות אם לא (״לולא״) היו יודעים לקרוא‪.‬‬
              ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬נאמר לנו בקטע כי נמצאו כתובות עתיקות בעלות אותן שגיאות כתיב כמו בטקסטים‬
             ‫המקוריים‪ ,‬מה שמעלה את החשד כי האומנים של כתובות אלה לא ידעו קרוא וכתוב‪ .‬בהמשך נאמר לנו‬
            ‫שאילו היו יודעים לקרוא‪ ,‬הם לא היו חוזרים על השגיאות כתיב שכתבו‪ .‬ההיגיון נשמר לאורך כל הקטע‪,‬‬

                                                                                                  ‫ולכן זו התשובה הנכונה‪.‬‬
               ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בתחילת הקטע נאמר שנמצאו בדיוק אותן שגיאות מה שמעלה את ההשערה כי‬
             ‫האומנים שחקקו את הכתובות לא ידעו קרוא וכתוב‪ .‬לפיכך‪ ,‬אין היגיון בטענה שהכותבים לא תיקנו את‬
               ‫השגיאות דווקא מכיוון שידעו לקרוא‪ ,‬הרי נאמר לנו במשפט הקודם שההשערה היא שהכותבים אינם‬

                                                                                                            ‫יודעים לקרוא‪.‬‬

                                                                                                 ‫‪ .12‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
             ‫ממש כמו ילד‪ ,‬אשר לא ִילמד לדבר אם לא יגדל בקרב בני אדם מדברים‪ ,‬גוזל הזמיר יפ ֵתח יכולות שירה‬
            ‫רק אם ייחשף לשירה של זמירים‪ .‬ואלם‪ ,‬מבחינה אחרת השפה האנושית ושירת הזמירים נבדלות זו מזו‪:‬‬
            ‫השפה הספציפית שהילד לומד אינה תלויה במוצאו אלא רק בשפה שמדוברת סביבו‪ ,‬ואילו גוזל זמיר מזן‬

                ‫מסוים‪ ,‬שיגדל בקן של זמירים מזן אחר‪ ,‬לא ישיר בבגרותו את שיר הזן האחר‪ ,‬אלא את שיר הזן שלו‪.‬‬

              ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬בתחילת בקטע נאמר לנו כי ילד ילמד לדבר רק אם יגדל בקרב בני אדם מדברים‬
            ‫וכמוהו גם גוזל הזמיר אשר יפתח את יכולות השירה רק אם לא ייחשף לשירה של זמירים אחרים‪ .‬אולם‬

                   ‫במשפט זה אנו נתקלים בסתירה ובחוסר היגיון‪ ,‬שהרי בתחילת הקטע נאמר לנו שילד וגוזל הזמיר‬
                                                                     ‫חולקים תכונה משותפת ובהמשך נאמר לנו ההיפך‪.‬‬

               ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בחלק השני בקטע נאמר כי ילד ילמד לדבר את השפה של בני האדם איתם הוא‬
                ‫גדל ללא קשר במוצאו‪ ,‬ואילו גוזל הזמיר ילמד לשיר כמו הזמירים איתם הוא גדל ללא קשר למוצאו‪.‬‬
           ‫לפיכך‪ ,‬אין היגיון בטענה שתכונה זו שונה בין בני אדם לציפורי הזמיר‪ ,‬שהרי תכונה זו דווקא זהה בין שני‬

                                                                                                                   ‫המינים‪.‬‬
               ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בחלק השני בקטע נאמר כי ילד ילמד לדבר את השפה של בני האדם איתם הוא‬
                ‫גדל ללא קשר במוצאו‪ ,‬ואילו גוזל הזמיר ילמד לשיר את שיר זן המוצא שלו‪ .‬לפיכך‪ ,‬אין היגיון בטענה‬

                           ‫שתכונה זו דומה בין בני אדם לציפורי הזמיר‪ ,‬שהרי תכונה זו דווקא שונה בין שני המינים‪.‬‬
              ‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬נאמר לנו שקיימת תכונה שהשפה האנושית ושפת ציפורי הזמיר נבדלות זו מזו‪ .‬נאמר‬
              ‫כי ילד ילמד לדבר את השפה של בני האדם איתם הוא גדל ללא קשר במוצאו‪ ,‬לעומתו גוזל הזמיר אשר‬

                ‫ילמד לשיר את שיר הזן שלו ולא את שיר הזן של הזמירים איתם גדל‪ .‬לפיכך ההיגיון נשמר לאורך כל‬
                                                                                                                     ‫הקטע‪.‬‬

‫‪5‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10