Page 5 - ver2
P. 5

‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬בתשובה זו אין כל התייחסות לקבוצת בני המעמד הכלכלי הנמוך‪ ,‬אלא רק הבחנה‬
            ‫בין קבוצת בני המעמד הכלכלי הגבוה לפי מועד התעשרותם‪ .‬לפיכך‪ ,‬לא ניתן להסביר באמצעות הנתון‬

                                                                              ‫שמופיע בה את הממצא שנזכר בשאלה‪.‬‬
                ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬כיוון שעלותו של החיסון מפני המחלה גבוהה‪ ,‬סביר כי בני המעמד הכלכלי‬
            ‫הנמוך לא יכלו להרשות לעצמם להתחסן ולפיכך‪ ,‬שיעור החולים בקרב קבוצה זו גבוה משיעורו בקרב‬

                                                   ‫מי שיש באפשרותם להתחסן‪ ,‬דהיינו‪ ,‬בני המעמד הכלכלי הגבוה‪.‬‬
            ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬כיוון שרוב בני המעמד הכלכלי הנמוך בבצניה הם צאצאים של משפחה קדומה‬

             ‫אחת‪ ,‬ייתכן שקיימת בקרבם נטייה גנטית לפיתוח מחלת הטקסית‪ ,‬ולכן שיעור החולים במחלה גבוה‬
                                                  ‫בקרב בני מעמד זה משהוא גבוה בקרב בני המעמד הכלכלי הגבוה‪.‬‬

              ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬כיוון שמחלת הטקסית פוגעת ביכולתם של אנשים לעבוד לפרנסתם‪ ,‬סביר כי‬
             ‫אין באפשרותם של רבים מהם להרוויח שכר גבוה‪ .‬הדבר עשוי להסביר מדוע קיים שיעור חולים גבוה‬

                         ‫יותר בקרב בני המעמד הכלכלי הנמוך בהשוואה לשיעור זה בקרב המעמד הכלכלי הגבוה‪.‬‬

                                                                                             ‫‪ .13‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬

                  ‫החוקרים מצאו כי תלמידי א‪ 2‬שיחקו בפלסטלינה זמן ממושך יותר מהזמן ששיחקו תלמידי א‪,1‬‬
              ‫לאחר שבשבוע הקודם לתלמידי א‪ 1‬הובטח פרס בתום פעילות המשחק בפלסטלינה‪ ,‬ואילו לתלמידי‬

                  ‫א‪ 2‬לא הובטח דבר‪ .‬לאור זאת‪ ,‬הסיקו כי בהיעדר גורם מוטיבציוני תלמידי א‪ 1‬לא מוצאים טעם‬
                 ‫במשחק בפלסטלינה‪ ,‬ותלמידי א‪ ,2‬אשר לא נחשפו להשפעת גורם זה‪ ,‬ראו במשחק פעילות מהנה‪.‬‬

                          ‫נבחן את העובדות המופיעות בתשובות ונבדוק איזו מהן מחלישה את מסקנת החוקרים‪.‬‬

            ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬כיוון שבמצב המתואר לא קיים כל הבדל בתנאי המחקר בין שתי הכתות‪ ,‬ניתן‬
               ‫עדיין להניח כי הסיבה לפער במשכי זמן המשחק בין שתי הכתות במסגרת הפעילות החופשית‪ ,‬זהה‬
                                                                                     ‫לזו המופיעה במסקנת החוקרים‪.‬‬

           ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬כיוון שהפרס שקיבלו תלמידי א‪ 2‬בתום הפעילות החופשית ניתן להם בהפתעה‪,‬‬
               ‫לא היה בכך כדי לתת להם מוטיבציה להמשיך בפעילות זמן ארוך יותר‪ ,‬ועל כן ניתן עדיין להניח כי‬
                 ‫הסיבה לפער במשכי זמן המשחק בין שתי הכתות במסגרת הפעילות החופשית‪ ,‬זהה לזו המופיעה‬
                                                                                                    ‫במסקנת החוקרים‪.‬‬

            ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬כיוון שלתלמידי א‪ 1‬ניתנה אפשרות לעסוק בפעילות אחרת (שימוש במחשבים) מלבד‬
                ‫המשחק בפלסטלינה‪ ,‬ניתן להניח כי זו הסיבה בגינה משך זמן המשחק בפלסטלינה היה קצר יותר‬
                                                    ‫בקרבם‪ ,‬ולא היעדר הגורם המוטיבציוני‪ ,‬כפי שהסיקו החוקרים‪.‬‬

            ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬הנתון לפיו יום לאחר הפעילות המודרכת רבים מתלמידי א‪ 2‬הביאו פלסטלינה‬
              ‫מהבית כדי לשחק בה‪ ,‬מחזק את מסקנת החוקרים‪ ,‬שהרי הוא מעיד כי הם נהנו ממשחק זה ולפיכך‪,‬‬
                          ‫גם משך הזמן ששיחקו בפלסטלינה במסגרת הפעילות החופשית היה ארוך יותר בקרבם‪.‬‬

‫‪5‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10