Page 9 - ver2
P. 9
תשובה ( )2נכונה .כאמור ,המונח "מחשבה פלילית" כולל פזיזות וכוונה ,ואינו כולל רשלנות.
תשובה ( )3אינה נכונה .המונח "מחשבה פלילית" אינו כולל רשלנות ,וכן כולל כוונה.
תשובה ( )4אינה נכונה .המונח "כוונה פלילית" כולל בתוכו פזיזות וכוונה ,בניגוד לאמור בתשובה זו,
לפיה אף אחד מארבעת היסודות אינו כולל יסוד אחר.
.21התשובה הנכונה היא (.)4
נבדוק איזה מן היסודות הנפשיים המופיעים בתשובות הוא היסוד הנפשי המאפיין את התנהגותו של
עודד.
תשובה ( )1אינה נכונה" .רשלנות ,מצב שבו הנאשם לא חזה את אפשרות התרחשותה של התוצאה"
(שורה .)16כיוון שנעמי הסבה את תשומת לבו של עודד לכך שאדם עשוי להיפגע מהשלכת הלבנים,
כפי שאכן קרה ,היסוד הנפשי של התנהגותו לא יכול להיחשב כרשלנות.
תשובה ( )2אינה נכונה" .במצב של כוונה ,הנאשם לא רק חזה את האפשרות שהתנהגותו תוביל
לתוצאה ,אלא אף חפץ בכך" (שורות .)18-19כיוון שבתיאור המקרה לא הובעה כוונה מצד עודד לפגוע
באדם אחר כתוצאה מהשלכת הלבנים ,היסוד הנפשי של התנהגותו לא יכול להיחשב ככוונה.
תשובה ( )3אינה נכונה" .הוא היה אדיש כלפי אפשרות של התרחשות התוצאה ,מצב המכונה
'אדישות'" (שורות .)20-21כיוון שבתיאור המקרה נאמר כי עודד קיווה שלא יקרה כלום כתוצאה
מהשלכת הלבנים ,היסוד הנפשי של התנהגותו לא יכול להיחשב כאדישות.
תשובה ( )4נכונה .בתיאור המקרה של עודד נאמר כי אף שחזה אפשרות שהתנהגותו תוביל לתוצאה
(כאמור ,נעמי הסבה את תשומת לבו לכך) ,לא התכוון לכך וקיווה שזו לא תתרחש (כפי שאמר
למשטרה) .לפיכך ,היסוד הנפשי המתאים לאפיין את התנהגותו הינו "קלות דעת""( .במצב של
פזיזות ...כלומר' ...קלות דעת'" .שורות .)19-21
.22התשובה הנכונה היא (.)4
בפסקה השנייה נאמר כי היסוד העובדתי מתייחס לשלושה מרכיבים :התנהגות העבריין ,הנסיבות
בעת ביצוע העבירה ,ותוצאות ההתנהגות .שלוש העברות אליהן מתייחסת השאלה הן "רצח",
"הריגה" ו"גרימת מוות ברשלנות" .בשלושתן התנהגותו של אדם אחד גרמה למותו של אדם אחר.
תשובה ( )1אינה נכונה .רק בעברת רצח מסכן אדם את חייו של אדם אחר בכוונה תחילה .כמו כן,
נשים לב כי הגדרת כוונה מתייחסת ליסוד הנפשי ,ולא ליסוד העובדתי.
תשובה ( )2אינה נכונה .רשלנות הינה יסוד נפשי ולא יסוד עובדתי.
תשובה ( )3אינה נכונה .כל אחת משלוש העברות מתרחשת בנסיבות שונות.
תשובה ( )4נכונה .כאמור ,היסוד העובדתי המשותף לשלוש העברות הינו שאדם גרם למותו של אדם
אחר.
9