Page 8 - ver2
P. 8
.17התשובה הנכונה היא (.)4
הפסיכולוג סטיבן פינקר טוען כי השפה טבעית לאדם ,שהרי אנו רוכשים את השפה ודוברים אותה ללא
תרגול מכוון ,ואילו המוזיקה אינה טבעית לאדם ,שהרי רק מעטים מסוגלים לרכוש את היכולת לנגן בכלי
נגינה ,ואף הם נזקקים לתרגול תמידי .ואולם ,מבקריו של פינקר מצביעים על כך שלמעשה ,המקבילה בתחום
המוזיקה לדיבור היא השירה ,ולא הנגינה בכלי נגינה ,ולפיכך ,טענתו של פינקר ,כמוה כטענה שהשפה אינה
טבעית לאדם שכן כתיבה מחייבת תרגול מכוון.
מחלקה הראשון של הפסקה עולה כי לדידו של פינקר ,מאחר שיכולת שפתית מסוימת (דיבור) נרכשת
בטבעיות – השפה טבעית לאדם ,ומאחר שרכישת יכולת מוזיקלית מסוימת (נגינה בכלי נגינה) מצריכה תרגול
– המוזיקה אינה טבעית לאדם .לאחר מכן נכתב שמבקריו מצביעים על דבר מה ,שממנו ניתן להסיק כי
טענתו שקולה לטענה ולפיה השפה אינה טבעית לאדם ,שכן כתיבה מחייבת תרגול מכוון .אם כן ,נבדוק איזו
מן הטענות שמופיעות בתשובות משלימה את הפסקה באופן הגיוני ,המאפשר להסיק את המסקנה
שמתוארת בסופה.
תשובה ( )1אינה נכונה .מכך שרכישת היכולת לדבר אינה מורכבת פחות מרכישת היכולת לנגן בכלי נגינה
משתמע שסביר כי רכישת דיבור מצריכה תרגול גם כן .לאור זאת ,ניתן להסיק ששפה אינה טבעית לאדם
באותה מידה שהמוסיקה אינה טבעית לו – ולא משום שכתיבתה מחייבת תרגול מכוון – שהרי בדבריו ,הוא
קושר בין מורכבות רכישת יכולת הנגינה להיותה של המוסיקה לא טבעית לאדם.
תשובה ( )2אינה נכונה .גם אם יתברר שלמעשה ,היכולת לדבר נרכשת אחרי היכולת להבין דיבור ,ותהליך
רכישתה מורכב יותר ,אין פירוש הדבר שרכישת דיבור מצריכה תרגול מכוון .מכאן ,שטענתו ולפיה שפה
טבעית לאדם מכיוון שדיבור נרכש בטבעיות נותרת בעינה ,ובוודאי שלא ניתן להסיק מן הפער בין מורכבות
הבנת דיבור ובין הפקתו ,כי השפה לא טבעית לאדם משום שכתיבה מחייבת תרגול מכוון.
תשובה ( )3אינה נכונה .לו הצביעו החוקרים על כך שלמעשה ,אף שמעטים מנגנים בפועל בכלי נגינה ,לרבים
יש היכולת לעשות זאת ,ניתן היה להסיק כי יכולת זו אינה מצריכה תרגול מכוון ,ומכאן ,שהמוסיקה טבעית
לאדם כשם שהשפה טבעית לו (ולא שהמוסיקה אינה טבעית לאדם משום שכתיבה מחייבת תרגול מכוון).
תשובה ( )4נכונה .מכך שהמקבילה בתחום המוזיקה לדיבור היא השירה ,ולא הנגינה בכלי נגינה משתמע
שהנחת היסוד בטענתו של פינקר שגויה ,שהרי הוא הקביל בין שתי יכולות שאינן שקולות זו לזו .אם כן ,ניתן
להסיק שלו ביסס את טענתו על היכולת השפתית שמקבילה לנגינה – כתיבה – היה מגיע למסקנה שהשפה
אינה טבעית לאדם ,שכן יכולת זו מצריכה תרגול מכוון.
.18התשובה הנכונה היא (.)1
כדי לקבוע איזו מן האפשרויות המתוארות בתשובות מסבירה מה עלינו לעשות כשאנחנו ניגשים לשפוט את
מעשיו של אדם אחר ,נקרא את החלק הרלוונטי בפסקה הראשונה ,ונעמוד על כך מתוך הכתוב.
ברשאית הפסקה נכתב כי כדי לשפוט את מעשיו של הזולת עלינו לשים את עצמנו במקומו ,ואם אנו סבורים
שהיינו פועלים כמוהו בנסיבות דומות ,עלינו להימנע מלשפוט אותו לחומרה .אם כן ,ניתן להבין כי כאשר
אנו ניגשים לשפוט את מעשיו של אדם אחר ,עלינו תחילה לבחון כיצד היינו פועלים לו היינו במקומו.