Page 8 - ver2
P. 8

‫‪ .17‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
‫הפסיכולוג סטיבן פינקר טוען כי השפה טבעית לאדם‪ ,‬שהרי אנו רוכשים את השפה ודוברים אותה ללא‬
‫תרגול מכוון‪ ,‬ואילו המוזיקה אינה טבעית לאדם‪ ,‬שהרי רק מעטים מסוגלים לרכוש את היכולת לנגן בכלי‬
‫נגינה‪ ,‬ואף הם נזקקים לתרגול תמידי‪ .‬ואולם‪ ,‬מבקריו של פינקר מצביעים על כך שלמעשה‪ ,‬המקבילה בתחום‬
‫המוזיקה לדיבור היא השירה‪ ,‬ולא הנגינה בכלי נגינה‪ ,‬ולפיכך‪ ,‬טענתו של פינקר‪ ,‬כמוה כטענה שהשפה אינה‬

                                                               ‫טבעית לאדם שכן כתיבה מחייבת תרגול מכוון‪.‬‬

‫מחלקה הראשון של הפסקה עולה כי לדידו של פינקר‪ ,‬מאחר שיכולת שפתית מסוימת (דיבור) נרכשת‬
‫בטבעיות – השפה טבעית לאדם‪ ,‬ומאחר שרכישת יכולת מוזיקלית מסוימת (נגינה בכלי נגינה) מצריכה תרגול‬
‫– המוזיקה אינה טבעית לאדם‪ .‬לאחר מכן נכתב שמבקריו מצביעים על דבר מה‪ ,‬שממנו ניתן להסיק כי‬
‫טענתו שקולה לטענה ולפיה השפה אינה טבעית לאדם‪ ,‬שכן כתיבה מחייבת תרגול מכוון‪ .‬אם כן‪ ,‬נבדוק איזו‬
‫מן הטענות שמופיעות בתשובות משלימה את הפסקה באופן הגיוני‪ ,‬המאפשר להסיק את המסקנה‬

                                                                                              ‫שמתוארת בסופה‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מכך שרכישת היכולת לדבר אינה מורכבת פחות מרכישת היכולת לנגן בכלי נגינה‬
‫משתמע שסביר כי רכישת דיבור מצריכה תרגול גם כן‪ .‬לאור זאת‪ ,‬ניתן להסיק ששפה אינה טבעית לאדם‬
‫באותה מידה שהמוסיקה אינה טבעית לו – ולא משום שכתיבתה מחייבת תרגול מכוון – שהרי בדבריו‪ ,‬הוא‬

                            ‫קושר בין מורכבות רכישת יכולת הנגינה להיותה של המוסיקה לא טבעית לאדם‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬גם אם יתברר שלמעשה‪ ,‬היכולת לדבר נרכשת אחרי היכולת להבין דיבור‪ ,‬ותהליך‬
‫רכישתה מורכב יותר‪ ,‬אין פירוש הדבר שרכישת דיבור מצריכה תרגול מכוון‪ .‬מכאן‪ ,‬שטענתו ולפיה שפה‬
‫טבעית לאדם מכיוון שדיבור נרכש בטבעיות נותרת בעינה‪ ,‬ובוודאי שלא ניתן להסיק מן הפער בין מורכבות‬

                  ‫הבנת דיבור ובין הפקתו‪ ,‬כי השפה לא טבעית לאדם משום שכתיבה מחייבת תרגול מכוון‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬לו הצביעו החוקרים על כך שלמעשה‪ ,‬אף שמעטים מנגנים בפועל בכלי נגינה‪ ,‬לרבים‬
‫יש היכולת לעשות זאת‪ ,‬ניתן היה להסיק כי יכולת זו אינה מצריכה תרגול מכוון‪ ,‬ומכאן‪ ,‬שהמוסיקה טבעית‬

  ‫לאדם כשם שהשפה טבעית לו (ולא שהמוסיקה אינה טבעית לאדם משום שכתיבה מחייבת תרגול מכוון)‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬מכך שהמקבילה בתחום המוזיקה לדיבור היא השירה‪ ,‬ולא הנגינה בכלי נגינה משתמע‬
‫שהנחת היסוד בטענתו של פינקר שגויה‪ ,‬שהרי הוא הקביל בין שתי יכולות שאינן שקולות זו לזו‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן‬
‫להסיק שלו ביסס את טענתו על היכולת השפתית שמקבילה לנגינה – כתיבה – היה מגיע למסקנה שהשפה‬

                                                       ‫אינה טבעית לאדם‪ ,‬שכן יכולת זו מצריכה תרגול מכוון‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .18‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
‫כדי לקבוע איזו מן האפשרויות המתוארות בתשובות מסבירה מה עלינו לעשות כשאנחנו ניגשים לשפוט את‬

             ‫מעשיו של אדם אחר‪ ,‬נקרא את החלק הרלוונטי בפסקה הראשונה‪ ,‬ונעמוד על כך מתוך הכתוב‪.‬‬

‫ברשאית הפסקה נכתב כי כדי לשפוט את מעשיו של הזולת עלינו לשים את עצמנו במקומו‪ ,‬ואם אנו סבורים‬
‫שהיינו פועלים כמוהו בנסיבות דומות‪ ,‬עלינו להימנע מלשפוט אותו לחומרה‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן להבין כי כאשר‬

       ‫אנו ניגשים לשפוט את מעשיו של אדם אחר‪ ,‬עלינו תחילה לבחון כיצד היינו פועלים לו היינו במקומו‪.‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11