Page 3 - ver2
P. 3

‫‪ .8‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
‫כדי לקבוע איזה מן ההסברים בתשובות מתאר את ההבדל בין הגישות המוצגות בפסקה‪ ,‬נעמוד תחילה על‬

                                                    ‫תוכנה‪ ,‬ולאחר מכן נבחר את התשובות השונות לאור זאת‪.‬‬
‫מחלקה הראשון של הפסקה עולה כי בעבר נהוג היה לסווג התנהגויות באופן פשטני לפי חלוקה של‬
‫התנהגויות מולדות או נרכשות‪ .‬מהמשך הדברים ניתן להבין כי כיום‪ ,‬חלוקה זו אינה רלוונטית עוד‪ ,‬שכן‬
‫מחקרים רבים הראו כי דפוסי התנהגות הם תולדה משותפת של השפעה גנטית (מולדת) וסביבתית‪ .‬אם כן‪,‬‬
‫הגישה המקובלת כיום שונה מזו שהייתה מקובלת בעבר בכך שהיא רואה בדפוסי התנהגות תוצר של שני‬

            ‫הגורמים – תורשתי וסביבתי – בעוד שבעבר נהוג היה לייחס כל דפוס התנהגות רק לאחד מהם‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬כפי שהוסבר לעיל‪ ,‬הגישה הרווחת כיום שונה מזו שהייתה מקובלת בעבר‪ ,‬בכך שבעבר‬
‫הניחו שכל התנהגות היא תוצר של גורם תורשתי או של גורם סביבתי‪ ,‬וכיום מקובל להאמין שרוב‬

                                                                ‫ההתנהגויות הן תוצר של שני הגורמים גם יחד‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי בעבר נהוג היה לסווג את דפוסי ההתנהגות למולדים או נרכשים‪,‬‬
‫וכיום מכירים בכך שמרבית דפוסי ההתנהגות מושפעים מגורמים מולדים וסביבתיים גם יחד‪ ,‬ולא כי כיום‬

                                        ‫המחקר מתמקד גם בגורמים אחרים המשפיעים על עיצוב ההתנהגות‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי כיום המחקר בוחן את תרומת ההשפעה של שני הגורמים – גנטיים‬

       ‫וסביבתיים – על דפוסי ההתנהגות‪ ,‬ולא כי כיום מוקד המחקר עבר להתנהגות עצמה ולא לסיבותיה‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי בעבר סברו שהמקור לדפוסי ההתנהגות יכול להיות תורשתי או‬
‫סביבתי‪ ,‬בעוד שכיום מקובל להאמין שהמקור למרבית ההתנהגויות נעוץ בשילוב של שני הגורמים הללו‪,‬‬
‫ולא כי בעבר האמינו התנהגויות מולדות משפיעות על ההתנהגויות הנרכשות‪ ,‬אך כיום נהוג להאמין שסוגי‬

                                                                               ‫ההתנהגות אינם תלויים זה בזה‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .9‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
‫כדי לקבוע איזו מן המצבים בתשובות בהכרח נובע משני הנתונים שידועים לנו‪ ,‬ננסה ליצור סידור שנוגד את‬

                                                              ‫המצב המתואר אך ששני הנתונים מתקיימים בו‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬ידוע שגלית אינה הגבוהה ביותר‪ ,‬ושהדס אינה הנמוכה ביותר‪ .‬על כן‪ ,‬ייתכן כי דורית‬
‫היא הגבוהה ביותר בין השלוש‪ ,‬גלית הנמוכה ביותר‪ ,‬והדס גבוהה מגלית אך נמוכה מדורית‪ .‬אם כן‪ ,‬פירוש‬

                                                                      ‫הדבר שהדס אינה בהכרח גבוהה מדורית‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬מאחר שידוע כי גלית אינה הגבוהה ביותר‪ ,‬היא יכולה להיות גבוהה מהדס רק אם היא‬
‫השנייה בגובהה והדס היא הנמוכה ביותר בין השלוש‪ .‬מצב זה אינו אפשרי‪ ,‬שכן ידוע כי הדס אינה הנמוכה‬

                                                     ‫ביותר‪ .‬מכך נובע אפוא שלא ייתכן כי גלית גבוהה מהדס‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מאחר שהדס אינה הנמוכה ביותר‪ ,‬ייתכן שהיא הגבוהה ביותר‪ .‬ידוע שגלית אינה‬
‫הגבוהה ביותר‪ ,‬לכן אפשר שהיא השנייה בגובהה‪ ,‬ודורית היא הנמוכה ביותר‪ .‬אם כן‪ ,‬דווקא ייתכן שדורית‬

                                                                                                   ‫נמוכה מגלית‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬כפי שעולה מן ההסבר של תשובה (‪ ,)3‬אין בהכרח שדורית היא השנייה בגובהה‪,‬‬

                                                      ‫בהחלט ייתכן שהיא דווקא הנמוכה ביותר מבין השלוש‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8