Page 10 - ver2
P. 10

‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬האדם הסביר אינו אדם ממשי‪ .‬לפיכך‪ ,‬לא יהיה נכון לטעון שהסיבה שבפועל‬
‫האדם הסביר הוא בית המשפט משום שחסרים המשאבים הדרושים כדי לחפשו‪ ,‬ולכן השופטים תופסים את‬

                                                                                                          ‫מקומו‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬האדם הסביר הוא רעיון מופשט המנחה את השופט בקביעותיו‪ ,‬ולפיכך‪ ,‬בית‬
‫המשפט משמש ״האדם הסביר״ בפועל‪ ,‬ואין הדבר נובע מכך שכמו השופט‪ ,‬כל אדם בחברה הוא למעשה‬

                                                                                                   ‫האדם הסביר‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .21‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
‫כדי לקבוע איזה מן המאפיינים המוצגים בתשובות הוא מאפיין שמוסכם על הכל שהשופט צריך לאמץ‪ ,‬נבחן‬

                                                 ‫את המקרה המתואר בשאלה לאור הכתוב בפסקה השלישית‪.‬‬
‫בפסקה נכתב כי במקרה שהשופט בודק כיצד היה נוהג אילו היה בנעליו של קבלן שבנה מבנה שהתמוטט‪,‬‬
‫קל לומר שעל השופט לדמיין שיש לו ידע של קבלן – היכרות עם חומרי בנייה‪ ,‬עם תוצאות הבחירה בכל אחד‬
‫מהם וכן הלאה‪ .‬לאחר מכן נשאל האם עליו להתחשב גם במאפיינים נוספים (ידע ספציפי של הקבלן‪,‬‬
‫מאפיינים אישיים וכד׳)‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן להבין שהכל יסכימו כי כאשר השופט שם עצמו בנעליו של הקבלן‪ ,‬עליו‬
‫לצאת מנקודת הנחה שיש לו את הידע המקצועי שיש ברשות הקבלן‪ ,‬אך נראה כי לגבי שאר המאפיינים‬

                                                                                        ‫שהועלו‪ ,‬הדעות חלוקות‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬מן ההסבר שלעיל אכן עולה כי היכרות של הקבלן עם החומרים שבהם בנה היא מאפיין‬
‫שהכל יסכימו כי על השופט לאמץ בעת שהוא בודק כיצד היה נוהג אילו היה בנעליו של הקבלן‪ ,‬שכן מדובר‬

                                                                      ‫במאפיין אשר נכלל תחת ״ידע של קבלן״‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬קושי של הקבלן לקבל החלטות הוא מאפיין אישי‪ .‬כאמור‪ ,‬הדעות בנוגע להתחשבות‬
‫במאפיינים מעין אלו בעת בדיקת השופט חלוקות‪ ,‬כלומר‪ ,‬אין מדובר במאפיין המוסכם על הכל שהשופט‬

                                                                                                     ‫צריך לאמץ‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬חוסר ניסיון בבניית מבנים מן הסוג שבנה הקבלן הוא ביטוי לידע הספציפי של הקבלן‬
‫שעמד למשפט‪ .‬כאמור‪ ,‬הדעות בנוגע להתחשבות במאפיינים מעין אלו בעת בדיקת השופט חלוקות‪ ,‬כלומר‪,‬‬

                                                   ‫אין מדובר במאפיין המוסכם על הכל שהשופט צריך לאמץ‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬זהירות יתרה משקפת למעשה מאפיין אישי של הקבלן הספציפי שעמד למשפט‪ .‬אם‬
‫כן‪ ,‬מדובר במאפיינים שהדעות באשר למקומם בעת בדיקת השופט חלוקות‪ .‬ומכאן‪ ,‬שאין מדובר במאפיין‬

                                                                         ‫המוסכם על הכל שהשופט צריך לאמץ‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .22‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
‫כדי לקבוע איזו מן הטענות שמופיעות בתשובות היא הטענה שמדגים המקרה של יוסף גרמה‪ ,‬הנזכר בפסקה‬

                                                            ‫הרביעית‪ ,‬נקרא את ההקשר שבו הובאה דוגמה זו‪.‬‬
‫בפתח הפסקה הרביעית נכתב כי יש מאפיינים של נאשמים שבתי המשפט בוחרים לא לאמץ‪ .‬לאחר מכן הוצג‬
‫המקרה של יוסף גרמה‪ ,‬ונכתב שבית המשפט דחה את טענתו ולפיה יש להבין את מעשהו כמעשה של הגנה‬
‫עצמית משום שהתנהגותו משקפת את הלך הרוח התרבותי שבו גדל‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן להבין כי בית המשפט דחה‬
 ‫את טענתו משום שנמנע מלאמץ את המאפיינים התרבותיים שהביאו אותו לפעול כן‪ .‬ומכאן‪ ,‬שהמקרה של‬
   5   6   7   8   9   10   11