Page 5 - ver2
P. 5

‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מן הפסקה עולה כי לדידו של קירקגור‪ ,‬רק מי שמשנתם מתיישבת עם זו של הגל‬
                             ‫ראויים להיקרא ״פילוסופים״‪ ,‬ולא כי מלבד הגל‪ ,‬אף אדם אינו ראוי לתואר זה‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .12‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
‫כדי לקבוע איזה מן ההסברים המתוארים בתשובות אינו מתאים להיות ההסבר החלופי שהציעה החוקרת‪,‬‬

         ‫נעמוד תחילה על פרטי הניסוי שמובא בפסקה‪ ,‬וכן על תכלית ההסבר החלופי שנועד ההסבר לשרת‪.‬‬

‫בניסוי המתואר נמצא כי נבחנים שביצעו מבחן שהודפס על דפים אדומים הצליחו בו פחות ממי שטופסי‬
‫המבחן שלהם היו צהובים‪ .‬החוקרים סבורים כי הסיבה לכך היא שהצבע האדום גרם לתחושת לחץ בקרב‬
‫הנבדקים‪ ,‬ותחושה זו השפיעה לרעה על ביצועיהם במבחן‪ .‬אם כן‪ ,‬עלינו לבדוק איזו מן האפשרויות המוצגות‬

                                                             ‫בתשובות לא יכולה להסביר את הממצאים הללו‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬בהחלט ייתכן שההסבר שהציעה החוקרת הוא שקריאת מלל מודפס על רקע צהוב‬
‫נוחה יותר מקריאת מלל שמודפס על רקע אדום‪ .‬פירוש הדבר כי פער הציונים נבע מפער בנוחות קריאת‬

                    ‫המלל בין שתי הקבוצות‪ ,‬ולא מתחושת לחץ שהתעוררה כתוצאה מחשיפה לצבע האדום‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בהחלט ייתכן כי הסבר שהציעה החוקרת הוא שהיחשפות לצבע צהוב מעוררת‬
‫אופטימיות אצל אנשים רבים‪ ,‬וזו משפרת את ביצועיהם‪ .‬פירוש הדבר כי פער הציונים לטובת נבחנים שקיבלו‬
‫טופס צהוב נובע מתחושת האופטימיות שמעורר צבע זה‪ ,‬ולא מתחושת לחץ שהתעוררה כתוצאה מחשיפה‬

                                                                                                   ‫לצבע האדום‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬ההסבר ולפיו חשיפה לצבע אדום פוגעת בכושר הריכוז‪ ,‬אשר בתורו‪ ,‬יוצר תחושת לחץ בזמן‬
‫מבחן‪ ,‬אינו מתאים להיות ההסבר החלופי שהציעה החוקרת‪ .‬במהותו‪ ,‬הסבר זה דומה להסבר שהציעו‬
‫החוקרים – אומנם הם לא התייחסו לגורם המקשר בין חשיפה לצבע אדום להיווצרות תחושת הלחץ (אובדן‬

                                                      ‫ריכוז)‪ ,‬אך שני ההסברים מתארים למעשה מגמה דומה‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בהחלט ייתכן כי ההסבר שהציעה החוקרת הוא שצבע דפי המבחנים בשווייץ צהוב‬
‫בדרך כלל‪ ,‬ונבחנים מצליחים יותר בתנאי בחינה המוכרים להם‪ .‬פירוש הדבר כי פער הציונים לטובת נבחנים‬
‫שקיבלו טופס צהוב נובע מפער בתנאי הבחינה‪ ,‬ולא מתחושת לחץ שהתעוררה כתוצאה מחשיפה לצבע‬

                                                                                                          ‫האדום‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .13‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬

‫כדי לקבוע איזו מן הטענות שמופיעות בתשובות היא המתאימה ביותר להסביר מדוע בני המין הרעיל‬
                          ‫תוקפים את חקייניהם‪ ,‬נקרא את הפסקה ונעמוד על ההסבר לכך מתוך האמור בה‪.‬‬

‫מן הפסקה עולה כי טורפים נמנעים מתקיפת בעלי חיים שעל גופם צבעים בולטים‪ ,‬שכן מדובר בסממן אזהרה‬
‫לכך שבגופו של בעל החיים מצוי רעל‪ .‬עם זאת‪ ,‬גם מינים שאינם רעילים אימצו לעצמם ״צבעי אזהרה״‪ ,‬זאת‬
‫במטרה לרמות טורפים ולהרתיע אותם מטריפתם‪ .‬בשל כך‪ ,‬בני המין הרעיל נוטים לטרוף את חקייניהם‬

                                                                       ‫החולקים איתם את אותה סביבת מחיה‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10