Page 8 - ver2
P. 8
כי הוא לא סבור שלהפסקת הסיוע יהיו השלכות של ממש ,מכיוון שהצעירים מעדיפים את
חיי הכפר על חיי העיר .אם כן ,אין היגיון בכך שהדובר תחילה טוען שיש קשר בין הירידה
בצפיפות האוכלוסין ובין הסיוע הכלכלי ,ולאחר מכן מוסיף שאם יופסק הסיוע לא יהיו לכך
השלכות של ממש ,ומספק הסבר חלופי לירידה בצפיפות האוכלוסין.
תשובה ( )4אינה נכונה .בתחילת הפסקה הדובר טוען שהתמריץ שמספקת הממשלה לצעירים
כדי שיעברו לכפרים בצפון הארץ קשור לכך שצפיפות האוכלוסין בעירו ירדה (= רבים מן
הצעירים בעיר עזבו אותה בעקבות התמריץ) .אך לאחר מכן הוא טוען שאם יופסק תמריץ זה,
תושפע צפיפות האוכלוסין בעירו -לפי ההיגיון שעולה מדבריו נצפה כי היא תעלה – ואילו
הוא טוען שהיא דווקא תרד מכיוון שרבים מצעירי עירו עוזבים לערים במרכז הארץ.
.15התשובה הנכונה היא (.)2
כדי לקבוע איזו מן הטענות המופיעות בתשובות עולה מדבריו של הארט ,נבין תחילה את
האמור.
מדבריו של הארט ניתן להבין כי הוא סבור שבעוד שמטרת החוקים במשפט הפלילי נועדו
למנוע התנהגויות שעלולות לגרום נזק לאנשים אחרים ,יש ביניהם גם חוקים שנחקקו לשם
המוסר בלבד ולמעשה ההתנהגויות שהם אוסרים אינן כאלה שעשויות לגרום נזק לאחר.
תשובה ( )1אינה נכונה .בדבריו ,טוען הארט כי הניסיונות לאכוף את המוסר לשם המוסר
דווקא כן מעוגנים במשפט הפלילי ,והא כלל אינו מתייחס למידת הצלחתם או כישלונם.
תשובה ( )2נכונה .מדבריו של הארט אכן עולה כי המשפט הפלילי אוסר גם התנהגויות שאינן
מזיקות לבני אדם אחרים ,שכן אלה ההתנהגויות אותן אוסרים חוקים שנחקקו לשם המוסר
בלבד.
תשובה ( )3אינה נכונה .מדבריו של הארט עולה כי במשפט הפלילי קיימים חוקים שנועדו
לשם המוסר בלבד ואותם חוקים אוסרים על התנהגויות שאינן פוגעות בבני אדם אחרים.
מתוך כך לא ניתן להסיק כי בהכרח גרימת נזק לבני אדם אחרים היא אינה מוסרית.
תשובה ( )4אינה נכונה .הטענה המופיעה בתשובה זו מתייחסת לכללים הגורמים לנזק ,ואילו
הארט כלל אינו מתייחס לכך בדבריו ,כי אם לחוקים (כללים) שאוסרים על התנהגות שאינה
גורמת נזק.
.16התשובה הנכונה היא (.)4
בשאלה זו אנחנו מתבקשים למצוא בפסקה את ההסבר של יונג לדמיון בין הרעיונות
והאמונות שהעלו מטופליו ובין המיתוסים הקדומים .נבין את האמור בפסקה ונעמוד על
הסבר זה.
תחילה נאמר כי יונג הבחין שקיים דמיון בין הרעיונות והאמונות שהעלו המטופלים שלו ובין
הרעיונות שמופיעים במיתוסים הקדומים .לאחר מכן נאמר כי מתוך כך הסיק יונג שקיים
רובד בנפש שמשותף לבני האדם כולם ("לא מודע קולקטיבי") אשר ממנו נובעים אותם
רעיונות אך "בלבוש שונה" בתרבויות שונות .אם כן ,הדמיון בין הרעיונות והאמונות שהעלו
מטופליו של יונג ובין המיתוסים הקדומים נובע מכך שמקור יצירתם משותף לכלל האנשים.
8