Page 5 - ver2
P. 5

‫הייתה הצמיחה שם מהירה אף יותר אינה נכונה כלל‪ ,‬שכן היא מנוגדת לאמור בפסקה‪.‬‬
                   ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬מן האמור אכן עולה כי הצמיחה המואצת של צמחי הקטבים היא תולדה‬
                   ‫של זרמים חשמליים העוברים דרכם בזכות צורתם‪ ,‬ההופכת אותם למוליכים טובים יותר‪.‬‬

                      ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬תופעת זוהר הקוטב כלל אינה משפיעה על קצב הצמיחה‬
                                                                                                    ‫באזורי הקוטב‪.‬‬

                                                                                         ‫‪ .10‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
                   ‫כדי לקבוע איזו מן הטענות המופיעות בתשובות היא הטענה אותה טוען בלרד‪ ,‬עלינו להבין‬

                                                                           ‫תחילה את דבריו כפי שהובאו בפסקה‪.‬‬
                  ‫"גם בימינו בני אדם אוהבים להיות יחד‪ ,‬אם כי לא בדרך הישנה של התרועעות באיזו כיכר‬
                ‫של עיר רנסנסית איטלקית במאה ה‪ ,15-‬למשל‪ ,‬אלא בעמידה בתור לאוטובוס או במעלית" –‬
                 ‫הדרכים בהן בני האדם נהנים לבלות יחד כיום‪ ,‬שונות מהדרכים שעשו זאת בעבר‪" .‬אמנם זו‬
                ‫צורה חדשה של יחד‪ ,‬והיא עלולה להראות משונה לעתים‪ ,‬אבל זה היחד של עידן הטכנולוגיה‬

                       ‫המודרנית" – הצורה של ה"יחד" בעידן המודרני היא צורה חדשה של יחד‪ ,‬והיא יכולה‬
                                                                                           ‫להראות משונה לעתים‪.‬‬

                    ‫ניתן להבין אם כן‪ ,‬כי בלרד טוען שכיום‪ ,‬בני האדם נהנים לבלות יחד בצורות שונות מאלה‬
                                                                                          ‫שנהגו לשמש לכך בעבר‪.‬‬

                       ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬הטענה שמופיעה בתשובה זו מבחינה בין מידת ההנאה שמופקת‬
                          ‫מבילוי משותף בתקופתנו לבין מידתה בעבר‪ ,‬בעוד שבדבריו של בלרד הוא משווה בין‬
                                                                   ‫התקופות במדד של סוג הבילויים המשותפים‪.‬‬

                       ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי בלרד סבור שהצורות החדשות (עמידה בתור‬
                   ‫לאוטובוס או במעלית) של יחד עשויות להראות משונות לעתים בעיניי מי שבוחן זאת כיום‪,‬‬

                                                  ‫ולא כי הצטופפות במקומות שאינם כיכר העיר נראתה משונה‪.‬‬
                  ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בדבריו‪ ,‬מתייחס בלרד לטכנולוגיה בהקשר כללי של תקופתנו ("עידן‬

                      ‫הטכנולוגיה המודרנית") ולא כגורם שמאפשר לבני האדם להתאסף במקומות שלא יכלו‬
                                                                                              ‫להתאסף בהם בעבר‪.‬‬

                      ‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬מן האמור אכן עולה כי בלרד טוען שעבור בני האדם בימינו‪ ,‬גם עמידה‬
                     ‫בתור לאוטובוס או במעלית הן צורות מהנות של יחד‪ ,‬שכן נאמר כי "גם בימינו בני האדם‬
                    ‫אוהבים להיות יחד‪ ,‬אם כי לא בדרך הישנה‪ ...‬אלא בעמידה בתור לאוטובוס או למעלית"‪.‬‬

                                                                                         ‫‪ .11‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
                      ‫כדי לקבוע באיזה מן המפשטים המופיעים בתשובות הקושי המתואר הוא הדומה ביותר‬

                                                ‫לקושי שמתואר בפסקה‪ ,‬עלינו תחילה לזהותו מתוך האמור בה‪.‬‬
                 ‫אמנם כאשר יש מספר עצום של גרגירי חול קל לקבוע כי מדובר בערימה‪ ,‬וכאשר יש רק כמה‬

                        ‫גרגירים ספורים קל לקבוע שאין מדובר בערימה‪ .‬ואולם‪ ,‬קיים קושי להגדיר את מספר‬
                  ‫הגרגירים המדויק שממנו ומעלה ניתן יהיה להגדירם כערימה‪ .‬עלינו לחפש בתשובות מצב בו‬
                 ‫מתואר קושי להצביע על נקודה מסוימת בה דבר מה חדל להיות מה שהוא והופך לדבר אחר‪,‬‬

                                  ‫בעוד שבנקודות קיצון ניתן לזהות בבירור באיזה משני הדברים הללו מדובר‪.‬‬

‫‪5‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10