Page 11 - ver2
P. 11

‫(שורות ‪ .)13-14‬אם כן נראה כי ככל שהבדלי הטמפרטורה בין היבשה למי האוקיינוס גדולים‬
                 ‫יותר‪ ,‬גדל הסיכוי שירדו מונסונים באזור הסהרה‪ ,‬שכן הבדלי הטמפרטורות שהולכים וגדלים‬

                                                                       ‫עומדים בבסיס היווצרותם של גשמי הקיץ‪.‬‬

                        ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬האפשרות המופיעה בתשובה זו אינה מתאימה שכן היא עוסקת‬
                                                 ‫בטמפרטורות של היבשה ושל מי האוקיינוס ולא בהבדל ביניהן‪.‬‬

                        ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬האפשרות המופיעה בתשובה זו אינה מתאימה שכן היא עוסקת‬
                                                 ‫בטמפרטורות של היבשה ושל מי האוקיינוס ולא בהבדל ביניהן‪.‬‬

                        ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי ככל שההפרש בין הטמפרטורות ביבשה לבין‬
                    ‫טמפרטורת מי האוקיינוס גדול יותר‪ ,‬הסיכוי למונסונים גדל‪ ,‬ולא קטן‪ ,‬כפי שנטען בתשובה‬

                                                                                                                  ‫זו‪.‬‬
                       ‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬ההשלמה המופיעה בתשובה זו אכן משלימה את המשפט נכונה – ככל‬
                        ‫שההפרש בין טמפרטורת היבשה לטמפרטורת מי האוקיינוס גדול יותר‪ ,‬כך גדל הסיכוי‬

                                                                                 ‫לירידת גשמי קיץ באזור הסהרה‪.‬‬

                                                                                         ‫‪ .21‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
                 ‫הביטוי "סוגיה זו" מופיע בראשית הפסקה הרביעית והוא מתייחס לסוגיה מסוימת שהופיעה‬

                                                            ‫בפסקה הקודמת‪ .‬נבדוק בפסקה באיזו סוגיה מדובר‪.‬‬
                        ‫בפסקה השלישית מוצגת תחילה העובדה שהקיצים החמים באזור הסהרה יצרו דווקא‬
                    ‫אקלים גשום יותר‪ ,‬והוסבר כי הפער בטמפרטורות בין היבשה לאוקיינוס הלך וגדל‪ ,‬והדבר‬
                  ‫הביא להיווצרות מונסונים‪ .‬לאחר מכן נאמר שכאשר ניסו לדמות את התהליך האמור בעזרת‬
                      ‫מחשב‪ ,‬התוצאות הראו שהמגמה המתוארת אכן דומה‪ ,‬אך העלייה בכמות המשקעים לא‬
                 ‫הייתה גדולה די כדי להסביר את קיום הצמחייה ובעלי החיים ששרידיהם נמצאו באזור‪ .‬מכך‬
                   ‫ניתן להבין אם כן‪ ,‬כי הסוגיה אליה מתייחסת ההפניה נוגעת לכך שכמויות המשקעים עליהן‬
                     ‫הצביע המודל הממוחשב לא היו גדולות דיין כדי להסביר את הממצאים שנמצאו בסהרה‪.‬‬

                 ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬ההפניה כאמור מתייחסת לסוגיה שהוצגה בפסקה השלישית‪ ,‬וכלל לא‬
                                       ‫נידונה בה התחממות מדבר סהרה‪ ,‬שכן זו כבר הוסברה בפסקה השנייה‪.‬‬

                       ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬הסתירה לכאורה בין התחממות האקלים בסהרה לגידול בכמות‬
                 ‫המשקעים היורדים בו יושבה בפסקה השלישית‪ ,‬שכן נאמר כי הפער בין הטמפרטורות ביבשה‬

                                                         ‫לטמפרטורות מי האוקיינוס הם שהביאו לגידול האמור‪.‬‬
                    ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬מן האמור אכן עולה כי הביטוי "סוגיה זו" מתייחס לחוסר ההתאמה בין‬

                          ‫כמויות המשקעים שהראה המודל הממוחשב ובין כמויות המשקעים שעליהן מעידים‬
                                                                                       ‫הממצאים שנמצאו בסהרה‪.‬‬

                        ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה כלל לא נאמר כי המודל הממוחשב הראה שבסהרה היו‬
                   ‫מונסונים רבים אך רק משקעים מעטים‪ ,‬שכן המודל התייחס לכמות המשקעים באופן כללי‬

                      ‫מבלי לייחד את כמות המונוסונים (שהרי הם חלק מן המשקעים) ביחס לשאר המשקעים‬
                                                                                                             ‫באזור‪.‬‬

‫‪11‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13