Page 2 - ver2
P. 2
.5רמקול :אוזניות – רמקול הוא מכשיר להאזנה שיכול לשמש מספר אנשים ,ואוזניות הן אמצעי להאזנה
המשמש אדם אחד .כלומר ,מדובר בשני אמצעים המשרתים תכלית דומה ,והם נבדלים זה מזה בכמות
האנשים שהם יכולים לשמש.
( )1ספסל :כיסא – ספסל הוא רהיט לישיבה שיכול לשמש מספר אנשים ,וכיסא יכול לשמש רק אדם
אחד לישיבה
( )2מקלדת :עט – מקלדת ועט משמשים לכתיבה ,כאשר מקלדת היא אמצעי אלקטרוני ועט הוא אמצעי
ידני
( )3מקרן :מסך – מקרן הוא מכשיר להקרנה/הצגה של דברים על גבי מסך
( )4שמשייה :מטרייה – שמשייה משמשת להגנה מפני השמש ,מטרייה משמשת להגנה מפני הגשם
.6הסתלק :סילק – הסתלק זה עזב בעצמו מקום מסוים ,סילק משמעו עשה את אותה הפועלה על אחר
( )1נצמד :הצמיד – נצמד זה הפך לצמוד בעצמו ,הצמיד משמעו עשה את אותה הפעולה על מישהו אחר
( )2התחבק :חיבק – התחבק זה חיבק מישהו אחר והמישהו חיבק אותו בחזרה
( )3הצטווה :ציווה – הצטווה זה שמישהו אחר ציווה עליו
( )4נזהר :הזהיר – נזהר זה נהג בזהירות ,הזהיר זה התריע מפני סכנה .נשים לב שאדם שנזהר אינו מי
שהזהיר את עצמו
.7התשובה הנכונה היא (.)2
כדי לקבוע איזו מהטענות המופיעות בתשובות משתמעת מהפסקה – נעמוד תחילה על תוכן הדברים
שכתובים בה .מחלקו הראשון של הציטוט ניתן להבין כי העיתונאי סבור שכיום הציבור חשדן כלפי תכנים
שמופיעים בפרסומות (״ ...הציבור כבר למד להתייחס בזהירות להבטחות המלוות את המסרים
הפרסומיים״) .לעומת זאת ,מהמשפט השני בדבריו אנו מבינים שלדעתו הציבור אינו מביע חשדנות דומה
כלפי תכנים מדעיים המתפרסמים בעיתונות הפופולרית .הרי הוא שואל ״מתי כבר ילמד הציבור לאמץ את
אותה זהירות בקריאת ...מדעיים?״ .אם כן ,ניתן להסיק שלדעת הכותב ,הציבור צריך להביע חשדנות דומה
גם כלפי התכנים הללו .נבדוק כעת איזו מהטענות משתמעת מכך.
תשובה ( )1אינה נכונה .מן הפסקה משתמע כי כשם שהציבור חשדן כלפי תכנים פרסומיים ,עליו להביע
חשדנות דומב גם כלפי תכנים מדעיים שמופיעים בעיתונות הפופולרית .הכותב אינו טוען שמבין שני סוגי
התכנים הללו -הציבור צריך להיות חשדן יותר לגבי תוכן פרסומי.
תשובה ( )2נכונה .כפי שהוסבר לעיל ,מהפסקה אכן משתמע שהציבור סומך יותר מדי על כתבות בעיתונות
הפופולרית שמדווחות על חידושים מדעיים .הרי כאמור ,משאלתו של הכותב עולה כי לדעתו הציבור צריך
להיות זהיר וחשדן יותר לגבי הפרסומים הללו.
תשובה ( )3אינה נכוונה .מן הפסקה עולה כי בשונה מבעבר ,כיום הציבור למד להיות חשדן יותר כלפי התוכן
שמופיע בפרסומות ,ולא כי בעבר הקפידו יותר על הצגת דברי אמת בפרסומות מכפי שמקפידים כיום.

