Page 9 - ver2
P. 9

‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬בפסקה נכתב כי האבחון השגוי (כלומר אבחנה על קיום אלרגיה בעוד שבפועל הנבדק לא‬
‫אלרגי לשום דבר) גורם לכך שאנשים רבים נמנעים ממיני מזון שאינם צפויים לגרום להם שום נזק‪ .‬כלומר‪,‬‬
‫אף שלעתים תוצאות בדיקת האלרגיה אינן אמינות‪ ,‬אנשים רבים נמנעים ממזונות מסוימים בשל‬

                                                                                                     ‫תוצאותיהן‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מן הפסקה עולה כי חוסר האמינות של הבדיקות לאבחון אלרגיה עלול להיות בעייתי‬
‫מכיוון שלעתים הן מצביעות על קיומה של אלרגיה בעוד שבפועל היא לא קיימת‪ ,‬וכתוצאה מכך מתעכב‬
‫הטיפול בבעיה אמתית שהנבדק סובל ממנה‪ ,‬ולא כי חוסר אמינות הבדיקות בעייתי משום שאלרגיה עלולה‬

                                                                                                  ‫להיות קטלנית‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מן הפסקה עולה כי לעתים אנשים נמנעים ממזונות מסוימים בגלל שהבדיקות הצביעו‬
‫על קיום אלרגיה‪ ,‬אף שבפועל הם לא אלרגיים לשום דבר‪ ,‬ולא כי הם נמנעים מכך גם על פי הבדיקות הם‬

                                                                                      ‫אינם אלרגיים לשום מזון‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .16‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
‫כדי לקבוע איזה מן המשפטים המוצגים בתשובות מביע בצורה הטובה ביותר את טענת בעל הטור‪ ,‬נקרא‬

                                                ‫תחילה את הפסקה לעומק‪ ,‬ונזקק לעצמנו את מהות הדברים‪.‬‬
‫״בעקבות פירוקה ‪ ...‬הופץ באינטרנט סרטון המנתח את להיטה ‪ ...‬וטוען כי ממילותיו אפשר ללמוד שבין‬
‫הסולנית נחמה בנימיני ובין המתופף רם שיינר‪ ,‬שרר סכסוך כבר שנכתב השיר״ – בסרטון שהופץ לאחר‬
‫פירוק הלהקה נותח אחד מלהיטיה‪ ,‬שמראה כי מילות השיר מלמדות על סכסוך בין שניים מחברי הלהקה‪.‬‬
‫״אומנם הנימוקים ‪ ...‬אך יותר משהם משכנעים את הצופה הם דוגמה מאלפת ליצירתיות של הקוגניציה‬
‫האנושית‪ ,‬המספקת למעשה הפרשנות את הכלים לעצב מחדש כל טקסט לירי בכל דרך״ – אף שהנימוקים‬
‫שהובאו בסרטון משכנעים‪ ,‬הם מדגימים עד כמה יצירתית הקוגניציה האנושית‪ ,‬שכן באמצעותה ניתן לפרש‬
‫כל טקסט לירי באינספור דרכים‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן להבין כי בדבריו‪ ,‬כותב הטור מבקש להעביר את הטענה ולפיה‪,‬‬
‫טקסט לירי ניתן לפרשנות באינספור דרכים‪ ,‬ולכן‪ ,‬הסרטון‪ ,‬משכנע ככל שיהיה‪ ,‬לא באמת יכול ללמד אותנו‬

       ‫על הדינאמיקה בין חברי הלהקה‪ ,‬שכן הוא מושתת על פרשנות אחת מבין פרשנויות רבות ואפשריות‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור לעיל עולה הגמישות המחשבתית (היצירתיות של הקוגניציה האנושית)‬
‫מאפשרת לפרש טקסט לירי בכל דרך‪ ,‬ומשתמע מכך כי היא שאפשרה ליצור (ולא לחשוף ) את המידע המוצג‬
‫בסרטון‪ .‬נזכור כי טענתו העיקרית של הכותב היא שניתן לפרש טקסט באינסוף דרכים‪ ,‬ולכן צריך לקחת את‬
‫המידע בסרטון בערבון מוגבל – נקודה זו כלל לא זכתה להתייחסות בטענה זו ולכן היא פחות מתאימה לשקף‬
‫את הטענה העיקרית של בעל הטור‪ .‬יתר על כן‪ ,‬השימוש במילה ״לחשוף״ מרמז כי מדובר במידע נכון‪,‬‬
‫והסרטון פשוט אפשר להביא אותו למודעות של הצופים‪ .‬גם עניין זה חוטא למשמעות טענת הכותב‪ ,‬ומהווה‬

                                                                                  ‫יסוד נוסף לשלילת תשובה זו‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי הסרטון הביא נימוקים משכנעים לקיומו של סכסוך בין חברי‬
‫הלהקה‪ ,‬כלומר‪ ,‬לכאורה דווקא כן ניתן ללמוד על קיומו מתוך מילות השיר (בניגוד לנטען בתשובה זו)‪ ,‬אך‬
‫יש לקחת את תוכן הסרטון בערבון מוגבל‪ ,‬שכן הוא מושתת על פרשנות של טקסט לירי‪ ,‬ופרשנותו של טקסט‬
‫מעין זה ניתנת לביצוע באינסוף דרכים‪ .‬כמו כן‪ ,‬כלל לא דובר על קיומו ״אמתי״ של יסוד לטענה בדבר‬

                                                                                                        ‫הסכסוך‪.‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13