Page 10 - ver2
P. 10

‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי הגמישות המחשבתית נחוצה ליצירת פרשנות ומציאת נימוקים‬
                                           ‫למשמעות הטקסט הלירי‪ ,‬ולא כי היא דרושה כדי להשתכנע מהם‪.‬‬

‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬כפי שהוסבר לעיל‪ ,‬טענתו העיקרית של כותב הטור היא אכן שאין גבול לפרשנויות שאפשר‬
‫להצמיד לטקסטים ליריים‪ ,‬ולכן גם אם הסרטון נראה משכנע‪ ,‬אי אפשר ללמוד ממנו על היחסים בין חברי‬

                                                                                                         ‫הלהקה‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .17‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
‫כדי לקבוע איזו מן ההנחות שמופיעות בתשובות היא זו שמרזניץ׳ התבסס עליה בתכנון המחקר‪ ,‬ננתח תחילה‬

                                                                                               ‫את תוכן הפסקה‪.‬‬

‫מן הפסקה עולה כי במחקרו‪ ,‬ביקש מרזניץ׳ להוכיח שהתפיסה ולפיה הידרדרות בתפקוד המוח האנושי היא‬
‫חלק בלתי נמנע מההזדקנות‪ ,‬היא תפיסה שגויה‪ .‬כלומר‪ ,‬הוא רצה להראות שניתן למנוע את ההידרדרות‬
‫בתפקוד המוח עם הגיל‪ .‬נאמר לנו שכדי להוכיח טענה זו הוא תכנן מחקר שבמסגרתו לימד קופים זקנים‬
‫יכולות חדשות‪ ,‬והוא שיער שלאחר למידתן‪ ,‬המדדים הכימיים והפיזיים במוחם של הקופים הזקנים ידמו‬
‫יותר למדדים במוחם של קופים צעירים‪ .‬כלומר‪ ,‬לאחר למידת היכולות תפקוד המוח של קופים זקנים לא‬
‫יהיה נמוך משמעותית מתפקוד המוח של קופים צעירים = ניתן למנוע את ההידרדרות בתפקוד המוח‪ .‬אם‬
‫כן‪ ,‬אנו מבינים שמרזניץ׳ משתמש במדדים הללו כעדות לתפקוד המוח‪ .‬כמו כן‪ ,‬מכיוון שהמחקר נערך בקרב‬
‫קופים אך ממצאיו אמורים להוכיח טענה שנוגעת לבני אדם‪ ,‬עליו להניח שאותם תפקודים ומגמות שנבדקו‬

                                                                 ‫בקרב קופים מאפיינים בני אדם בצורה דומה‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬כפי שהוסבר לעיל‪ ,‬מרזניץ׳ משתמש במדדים הכימיים והפיזיים במוח כעדות‬
‫לתפקודו‪ .‬על כן‪ ,‬היה עליו להניח שאצל קופים ובני אדם דווקא יש (ולא ״אין״‪ ,‬כפי שנכתב בתשובה זו) קשר‬

                                                    ‫הכרחי בין המדדים הכימיים והפיזיים במוח לבין תפקודו‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור ניתן להבין שהיה על מרזניץ׳ להניח שהשוואה בין מוח צעיר למוח זקן‬
‫יוצרת תמונה נכונה (ולא ״שגויה״‪ ,‬כפי שנכתב בתשובה זו) ולפיה המדדים הכימיים והפיזיים במוחו של אדם‬
‫צעיר הם העדיפים‪ .‬השוואה זו ותוצאותיה הן שמעידות כי חלה הידרדרות בתפקוד המוח עם ההזדקנות‪,‬‬

                                              ‫והרי מרזניץ׳ בעצם מבקש להוכיח במחקרו שניתן למנוע אותה‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מחקרו של מרזניץ׳ נערך בקופים‪ ,‬והממצאים שיעלו ממנו אמורים להעיד דבר מה על‬
‫תהליך הזדקנות המוח האנושי‪ .‬אם כן‪ ,‬עליו להניח שלא קיים הבדל בין קופים לבני אדם באשר לתהליך‬
‫הזדקנות המוח‪ ,‬שכן‪ ,‬לו היה הבדל בין השניים‪ ,‬לא יוכל להסיק דבר מתוצאות המחקר לגבי מוחם של בני‬

                                                                                                            ‫אדם‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬מאחר שמרזניץ׳ מבקש להראות שלמידת יכולות חדשות בקרב קופים זקנים מונעת‬
‫הידרדרות בתפקוד המוח שלהם‪ ,‬וכי מגמה זו תקפה גם לגבי בני אדם‪ ,‬עליו להניח שקופים ובני אדם‬
‫ממעטים לרכוש יכולות חדשות החל משלב כלשהו בחייהם‪ .‬אם רכישתן מונעת הידרדרות בתפקוד המוח –‬
‫כפי שמרזניץ׳ משער – אך היא לא הייתה מתמעטת‪ ,‬לכאורה לא היינו אמורים לראות הידרדרות בתפקוד‬

                                                                                                           ‫המוח‪.‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13