Page 4 - ver2
P. 4
.9התשובה הנכונה היא (.)3
כדי לקבוע איזו מן התשובות מסבירה מדוע המחברת החליטה להעמיד את עולמן של הנשים במוקד רבים
מפרקי ספרה ,נקרא לעומק את הפסקה ,ונעמוד על התייחסותה של המחברת לעניין זה
תחילה אומרת מחברת הספר כי ״מאחר ששנים רבות ניכרה בכתיבה המחקרית על יחסי דת ומדינה
התעלמות מסוגיות של מגדר ,בספר זה בחרתי להדגיש את ההיבט המגדרי״ .כלומר ,היא בחרה להדגיש את
ההיבט המגדרי מכיוון שעד כה המחקר בנושא דת ומדינה לא עסק בכך .בהמשך אף הוסיפה כי שיקול זה
עמד בבסיס בחירתה להתמקד בעולם הנשים ברבים מפרקי הספר .לבסוף ציינה כי התמקדות בעולמן
מאפשרת לאתגר את התפיסה ולפיה נקודת המבט הגברית היא המתאימה לחקר יחסי הדת והמדינה .אם
כן ,ניתן להבין כי העניין המגדרי לא זכה להתייחסות של ממש במסגרת הנושא הנחקר ,ומאחר שהחוקרת
סבורה כי מדובר בעניין חשוב ,היא בחרה להתמקד בו בספרה.
תשובה ( )1אינה נכונה .מן האמור עולה כי המחברת סבורה כי יש לבחון את העניין המגדרי מכיוון שעד כה
הוא נזנח .ניתן אף להבין שלדידה הוא חשוב ,שהרי היא בחרה להדגיש אותו ולהראות באמצעותו כי חקר
יחסי הדת והמדינה לא צריך להיעשות רק מנקודת מבט גברית .אם כן ,לא יהיה נכון לטעון שבחרה להתמקד
בעולמן של הנשים בספרה משום שלדידה ,כדי להציג תמונה מלאה של יחסי הדת והמדינה יש לבחון אותם
גם מנקודת מבט שולית יחסית.
תשובה ( )2אינה נכונה .בדבריה מתייחסת הכותבת לכך שהתמקדות בעולמן של הנשים תאפשר להשפיע על
האופן שבו חוקרים את היחסים בין הדת והמדינה ,ולא כי בדרך זו תוכל לתקן את המצב הקיים ,שבו אופי
היחסים כשלעצמם אינו מאפשר לנשים להשמיע את קולן.
תשובה ( )3נכונה .כפי שהוסבר לעיל ,הכותבת אכן בחרה להתמקד בעולמן של הנשים משום שהכתיבה
המחקרית בנושא יחסי הדת והמדינה התמקדה בעבר בגברים ,והיא סבורה שחשוב לתת מקום במחקר גם
להיבט הנשי ,שהוזנח עד כה.
תשובה ( )4אינה נכונה .מן הפסקה עולה בחירתה של הכותבת להתמקד בעולמן של הנשים נבעה מכך שעניין
זה נזנח בכתיבה המחקרית בהקשר של יחסי דת-מדינה ,ושחשוב לעסוק בכך ,ולא משום שחקר הנושא
התמקד בגברים שנים כה רבות עד שכיווני המחקר הנוגעים להם מוצו עד תום.
.10התשובה הנכונה היא (.)1
מעשהו של מירקין ,שבדרכו לבית אהובתו חלף ,בלי להניד עפעף ,על פני השלט שעליו היה כתוב ״זהירות –
מוקשים״ ,הפך בפי כל משל לכוחה של האהבה .התגובה למעשהו הייתה ודאי נלהבת פחות לו ידעו הבריות
שמירקין אינו יודע לקרוא.
תשובה ( )1נכונה .תחילה נאמר לנו כי מעשהו של מירקין ,שבדרכו לבית אהובתו חלף על פני שלט המתריע
מפני מוקשים (״זהירות – מוקשים״) מבלי להניד עפעף ,הפך למשל לכוחה של האהבה .כלומר ,העובדה שלא
חשש מהמוקשים והיה מוכן להסתכן רק כדי לראות את אהובתו הפך למשל המגלם את כוחה של האהבה.
אם כן ,יש היגיון בהמשך הדברים ,שכן נכתב כי התגובה למעשהו הייתה ודאי נלהבת פחות לו ידעו הבריות
שמירקין אינו יודע לקרוא .הרי פירוש הדבר שהתעלמותו מן השלט לא נבעה מאהבתו הרבה והמוכנות