Page 2 - ver2
P. 2

‫‪ .5‬הדיר את רגליו ‪ :‬פקד – הדיר את רגליו זה נמנע מלפקוד (להגיע) מקום כלשהו‪ ,‬כלומר‪ ,‬נמנע מלעשות פקד‬

                 ‫(‪ )1‬חשק את שפתיו ‪ :‬דיבר – חשק את שפתיו זה נמנע מלדבר‪ ,‬כלומר‪ ,‬נמנע מלעשות דיבר‬
                    ‫(‪ )2‬העלה חרס בידו ‪ :‬נכשל – העלה חרס בידו זה נכשל (חרף ניסיונות ומאמץ להצליח)‬
                                           ‫(‪ )3‬נמלט בעור שיניו ‪ :‬ניצל – נמלט בעור שיניו זה ניצל בקושי רב‬

‫(‪ )4‬מרט את עצביו ‪ :‬הרגיע – מרט את עצביו זה גרם לאחר להיות עצבני מאוד‪ ,‬כלומר‪ ,‬עשה לאחר את‬
                                                                                              ‫ההפך מהרגיע‬

                                ‫‪ .6‬לולייני ‪ :‬סליל – לולייני הוא מה שצורתו סלילית‪ ,‬כלומר‪ ,‬שצורתו כשל סליל‬

‫(‪ )1‬מחודד ‪ :‬כידון – מחודד הוא מה שמסתיים בחוד בקצהו‪ .‬אומנם צורתו של הכידון מחודדת‪ ,‬אך לא כל‬
‫דבר מחודד דמוי כידון בצורתו (זאת בשונה מהתיאור ״לולייני״ שמחייב כי צורת הדבר המתואר כך‬

                                                                                            ‫היא כשל סליל)‬
                                           ‫(‪ )2‬סגלגל ‪ :‬ביצה – סגלגל (=אליפטי) הוא מה שצורתו כשל ביצה‬
                                           ‫(‪ )3‬מקורזל ‪ֵֹ :‬שער – מקורזל הוא תיאור לשער שצורתו מסולסלת‬
                                   ‫(‪ )4‬גבשושי ‪ :‬בליטה – גבשושי הוא מה שיש עליו בליטות (בליטה ברבים)‬

                                                                                       ‫‪ .7‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬

‫כדי לקבוע איזו מן התופעות המתוארות בתשובות היא הדומה ביותר לזו שנמצאה בניסוי‪ ,‬נעמוד תחילה על‬
                                                                  ‫מהותה‪ ,‬וכן על הממצאים שמהם היא נובעת‪.‬‬

‫מן הניסוי עולה כי הערכת אופיו של האדם שתכונותיו הופיעו ברשימה‪ ,‬התבססה על טיב התכונות שהופיעו‬
‫בראשיתה – כאשר קודם הופיעו התכונות החיוביות‪ ,‬נבדקים העריכו שאופיו חיובי‪ ,‬וכשתחילה הופיעו‬
‫התכונות השליליות‪ ,‬נבדקים העריכו שאופיו שלילי‪ .‬אם כן‪ ,‬נחפש כעת תשובה המתארת תופעה בעלת מגמה‬

            ‫דומה‪ :‬טיב המאפיינים הראשונים שנחשפים אליהם משפיע על הערכת טיבו הכללי של דבר מה‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬בתשובה זו טיב האבחון מושפע ממועד האבחון‪ ,‬ולא מטיב הגורמים שאליהם הרופא‬
                                                                                           ‫נחשף אליהם תחילה‪.‬‬

‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בתשובה זו העדפת המנהלים מושפעת מסוג מסוים של מאפייני המרואיין (מעדיפים‬
                                   ‫ביטחון עצמי על פני ניסיון) ולא מטיב המאפיינים שתחילה נחשפו אליהם‪.‬‬

‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בתשובה זו מתוארת תופעה של העדפת הספר הראשון שנקרא רק מעצם העובדה‬
‫שהוא נקרא לפני האחרים‪ .‬היא שונה מן התופעה שנמצאה בניסוי‪ ,‬שכן במקרה זה‪ ,‬הערכת טיב כתיבתו‬

                                           ‫הכללית של סופר מסוים לא הושפעה מטיב הספר הראשון שנקרא‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬בתשובה זו אכן מתוארת תופעה דומה לזו שנמצאה בניסוי – כשם שהערכת טיב אופיו של‬
‫האדם הושפעה מטיב התכונות הראשונות שהנבדקים נחשפו אליהן‪ ,‬כך גם מורים נוטים להעריך בצורה‬

               ‫חיובית יותר עבודה שפרקיה הראשונים (כלומר החלקים הראשונים שנחשפו אליהם) טובים‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7