Page 2 - qua1
P. 2

‫‪ .5‬השאלה שלפנינו הינה שאלה מילולית כללית‪ .‬אנו יכולים לגשת לפתרון השאלה על ידי בניית משוואה או‬
                                                                                               ‫הצבת תשובות‪.‬‬

‫דרך ראשונה – בניית משוואה‪ .‬נניח כי מספר העוגיות בקופסה שווה ל ‪   ‬ומכאן נרשום‪:‬‬
                      ‫‪22‬‬
                      ‫‪3    = 5    + 16 /∙ 15‬‬

                  ‫‪10   = 6   + 16 ∙ 15 /−6  ‬‬

‫‪4   = 16 ∙ 15 /: 4‬‬

‫‪   =    ∙      =     ‬‬

‫שימו לב – בשלב הראשון בו עשינו מכנה משותף נמנענו מחישוב גדול של המכפלה בצד ימין אלא רק‬             ‫•‬
‫רשמנו אותה‪ .‬זאת כיוון שבהמשך דברים אמורים להצטמצם ובבחינה הפסיכומטרית אנו משתדלים‬

                                                               ‫ככל האפשר להימנע מחישובים מיותרים‪.‬‬

                                                                             ‫דרך שניה – הצבת תשובות‪.‬‬
‫בטרם נתחיל להציב תשובות נשים לב כי השלם הינו מספר שצריך להתחלק ב ‪ 3‬ו ב ‪( 5‬לאור המכנים‬

                                 ‫הקיימים בשאלה כעת)‪ .‬מכאן שניגש מראש להציב את תשובות ‪ 3‬ו ‪.4‬‬

                                              ‫• תשובה מספר ‪ – 3‬נניח כי ישנם ‪ 30‬עוגיות בקופסה‪:‬‬
                                 ‫‪22‬‬
                                 ‫‪3 ∙ 30 = 10 , 5 ∙ 30 = 12‬‬

                                              ‫ההפרש בין התוצאות אינו ‪ 16‬ולכן תשובה זו אינה נכונה‪.‬‬

                                                     ‫• תשובה מספר ‪ – 4‬נניח כי ישנם ‪ 60‬עוגיות בקופסה‪:‬‬
                                        ‫‪22‬‬
                                        ‫‪3 ∙ 60 = 40 , 5 ∙ 60 = 24‬‬

                                                          ‫ההפרש בין התוצאות הינו ‪ 16‬ולכן תשובה זו נכונה‪.‬‬

    ‫‪ .6‬השאלה שלפנינו הינה שאלה בגאומטריה העוסקת בתכונות המעוין‪ .‬בנתוני השאלה ישנה זווית במעוין‬
                                                                      ‫וצלע ועלינו למצוא את שטחו של המעוין‪.‬‬

   ‫כפי שלמדנו‪ ,‬לעיתים נוח לחלק את המעוין לשני משולשים‪ .‬זה במיוחד כאשר הזוויות הן ‪ 60‬ו ‪ 120‬כיוון‬
‫שאז נוצרים משולשים שווי צלעות‪ .‬אלכסוני המעוין הם חוצי זווית ולכן אם נעביר את האלכסון ‪ BD‬נקבל‬

                  ‫שני משולשים ישרי זווית שצלעם ‪ .  ‬שטחו של המעוין שווה לסכום שני המשולשים ולכן‪:‬‬
                                                             ‫‪  2√3     √  ‬‬

                                 ‫‪ = 2 ∙ 4 =   ‬מש"צ‪ = 2 ∙   ‬מעוין‪  ‬‬
   1   2   3   4   5   6   7