Page 9 - ver2
P. 9

‫"דם קר" ‪ ‬לא הוציאו אנרגיה לשימור חום גופם ‪ ‬קצב חילוף חומרים איטי משל‬
                ‫דינוזאורים)‪ ,‬ונמוך משל יונקים (בעלי "דם חם" ‪ ‬הוציאו אנרגיה רבה לשימור חום גופם ‪‬‬

                                                                     ‫קצב חילוף חומרים מהיר משל דינוזאורים)‪.‬‬
                 ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬הנתון שלפיו דינוזאורים גדלו מהר יותר מזוחלים ולאט יותר מיונקים‪ ,‬אכן‬

                     ‫מתאים להיות הנתון הנוסף שעליו התבססו החוקרים‪ ,‬שכן בצירופו לשאר העובדות‪ ,‬ניתן‬
                  ‫ללמוד כי דמם של הדינוזאורים היה "פושר"‪ .‬כלומר‪ ,‬הם הוציאו יותר אנרגיה מזוחלים‪ ,‬אך‬

                                                                                                    ‫פחות מיונקים‪.‬‬
                   ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬הנתון שלפיו חום הגוף של דינוזאורים היה גבוה משל זוחלים ונמוך‬

                       ‫משל יונקים‪ ,‬אינו מתאים להיות הנתון הנוסף שעליו התבססו החוקרים‪ ,‬שכן חום הגוף‬
                                       ‫כשלעצמו אינו מלמד דבר אשר לקצב חילוף החומרים או לקצב הגדילה‪.‬‬

                                                                                         ‫‪ .17‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
                          ‫כדי לקבוע איזה מן המצבים שמתוארים בתשובות אינו מתקיים אף לא באחד משני‬
                      ‫המנגנונים המתוארים בפסקה‪ ,‬עלינו תחילה על מאפייניהם של כל אחד משני המנגנונים‬

                                                                                           ‫הללו‪ ,‬לאור האמור בה‪.‬‬

                   ‫שני המנגנונים המתוארים משמשים להעברת מידע הזורם בתור אות חשמלי מתחילתו של‬
                                            ‫תא עצב במוח לקצהו (של התא)‪ ,‬ומשם הוא עובר לתאי עצב שכנים‪.‬‬

                   ‫במנגנון הכימי‪ ,‬האות החשמלי גורם לשחרור נוירוטרנסמיטר (חומר כימי) מקצה התא אל‬
                   ‫המרווח שבינו ובין תאים שכנים‪ ,‬ומשם הוא נקלט בתחילתו של התא השכן‪ ,‬כלומר‪ ,‬בהגעת‬
                ‫האות החשמלי לקצה התא‪ ,‬הוא מתורגם לאות כימי – הנוירוטרנסמיטר‪ ,‬אשר נקלט בתחילת‬

                     ‫התא השכן‪ .‬במנגנון החשמלי‪ ,‬עובר האות החשמלי דרך מוליכים מיוחדים המחברים בין‬
                                      ‫קצה התא לתחילתו של התא השכן‪ ,‬וכך מגשרים על המרווח בין התאים‪.‬‬

                    ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬המצב המתואר בתשובה זו מתקיים במנגנון הכימי – המידע שעבר‬
                              ‫בתא עצב אחד בתור אות חשמלי‪ ,‬עובר לתא עצב שכן באמצעות נוירוטרנסמיטר‪.‬‬

                 ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬המצב המתואר בתשובה זו לא מתקיים באף לא אחד משני המנגנונים‬
                        ‫המתוארים‪ ,‬שכן דרך המוליכים המגשרים על המרווח שבין שני תאי העצב עובר האות‬
                                                                  ‫החשמלי (מנגנון חשמלי)‪ ,‬לא הנוירוטרנסמיטר‪.‬‬
                         ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬המצב המתואר בתשובה זו מתקיים במנגנון החשמלי – האות‬
                            ‫החשמלי עובר דרך מוליכים מקצהו של תא עצב אחד אל תחילתו של תא עצב שכן‪.‬‬

                   ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬המצב המתואר בתשובה זו מתקיים במנגנון הכימי – מידע עובר בין‬
                                          ‫שני תאי עצב בלי שעובר ביניהם אות חשמלי‪ ,‬כי אם נוירוטרנסמיטר‪.‬‬

                                                                                         ‫‪ .18‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
                      ‫בפסקה הראשונה מוצגים ההסברים של היסטוריונים שונים לטענה שאל לו להיסטוריון‬

                              ‫לעסוק בשאלה "מה היה קורה אילו‪( "?...‬כפי שעולה מן האמור בשורה הראשונה‬
                     ‫"היסטוריונים רבים טוענים שאל לו ‪ .)"...‬לדידו של ד' תומסון‪ ,‬אל לו להיסטוריון לעשות‬
                    ‫זאת‪ ,‬שכן מלאכת הגילוי של מה שאכן קרה קשה דיה (שורות ‪ .)1-3‬ההיסטוריון א' טיילור‬

‫‪9‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13