Page 11 - ver2
P. 11
שלחשיבה נוגדת מציאות יש משום תרומה רבה למחקר ההיסטורי.
תשובה ( )1אינה נכונה .בפסקה נאמר כי למרות ההתנגדות הרבה שחשיבה נוגדת מציאות
מעוררת ,וינריב סבור שהשימוש התדיר בה בחקר ההיסטוריה מעיד כי יש לה תפקיד מהותי
מתחום מחקר זה (שורות .)11-12כלומר ,הוא סבור שהשימוש בה משרת את המחקר
ההיסטורי ,ולא כי הוא מתקשה להבין מדוע היא נפוצה כל כך בחקר ההיסטוריה ,כפי שנטען
בתשובה זו.
תשובה ( )2נכונה .כפי שהוסבר לעיל ,מן הפסקה השנייה אכן עולה כי לדידו של וינריב,
המחקר ההיסטורי יוצא נשכר מהשימוש בחשיבה נוגדת מציאות.
תשובה ( )3אינה נכונה .בפסקה נאמר כי השימוש התדיר בחשיבה נוגדת מציאות אינו מוגבל
לאסכולה זו או אחרת (שורות .)11-12לפיכך ,לא ייתכן שעמדתו של וינריב בנוגע לכך הינה
שחבל שהאסכולות המרכזיות בחקר ההיסטוריה נמנעות מלהשתמש בה ,כפי שנטען בתשובה
זו.
תשובה ( )4אינה נכונה .בפסקה נאמר כי משפטים בתבנית התשובות לשאלות "מה היה אילו"
מניחים שאירוע א לא התרחש במציאות ,לכן חיפוש תשובות לשאלות הללו פירושו עיסוק
בחשיבה המכונה "חשיבה נוגדת מציאות" (שורות ,)9-11כלומר ,הוא מכיר בכך שככלל ,היא
נוגדת את המציאות.
.21התשובה הנכונה היא (.)1
בחלקה הראשון של הפסקה השלישית נאמר כי "חשיבה נוגדת מציאות היא כלי לבירור
נכונותן של טענות על קיום קשרים סיבתיים" .ולאחר מכן הוצג הסברו של ההיסטוריון ה' יוז
לכך .בהמשך הובאה הטענה שיש קשר סיבתי בין ניצחון היוונים על הפרסים ובין שגשוגה של
התרבות היוונית ,כדוגמה לטענה שניתן לבחון באמצעות חשיבה נוגדת מציאות (כפי שמעידה
המילה "למשל" בראשיתו של המשפט) ,שכן מדובר בטענה שכדי לבדוק את נכונותה ,על
ההיסטוריון לשאול אם הייתה תרבות יוון משגשגת אילו הפסידו היוונים .כלומר ,באמצעות
חשיבה נוגדת מציאות (התרחשות /אי-התרחשות התוצאה – שגשוג התרבות היוונית –
בהנחה שהגורם המיוחס לה – ניצחון היוונים על הפרסים – לא התקיים) ניתן לבדוק אם
הטענה בדבר הקשר הסיבתי בין שני האירועים נכון.
תשובה ( )1נכונה .מן האמור אכן עולה כי הטענה שיש קשר סיבתי בין ניצחון היוונים על
הפרסים ובין שגשוגה של התרבות היוונית מובאת בפסקה השלישית כדוגמה לטענה שאפשר
לבחון באמצעות חשיבה נוגדת מציאות.
תשובה ( )2אינה נכונה .בפסקה דובר על גורם שאם ביטולו במחשבתנו יביא לידי שינוי מכריע
במהלך האירועים ,יהיה בכך כדי לחזק את נכונות הטענה בדבר הקשר הסיבתי בין גורם זה
לאירוע שנטען כי התרחש בעקבותיו ,ולא על טענה שיש לבדוק האם ביטולה במחשבתנו יביא
לשינוי מכריע במהלך האירועים .לפיכך ,לא ייתכן כי הטענה לגביה נשאלנו משמשת כדוגמה
לכך.
תשובה ( )3אינה נכונה .בפסקה נאמר כי אם היסטוריון רוצה לטעון שיש קשר סיבתי בין
ניצחון היוונים לשגשוג תרבותם ,עליו לשאול אם זו הייתה משגשגת אילו היוונים הפסידו.
11