Page 11 - ver2
P. 11

‫שלחשיבה נוגדת מציאות יש משום תרומה רבה למחקר ההיסטורי‪.‬‬

                     ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נאמר כי למרות ההתנגדות הרבה שחשיבה נוגדת מציאות‬
                   ‫מעוררת‪ ,‬וינריב סבור שהשימוש התדיר בה בחקר ההיסטוריה מעיד כי יש לה תפקיד מהותי‬

                          ‫מתחום מחקר זה (שורות ‪ .)11-12‬כלומר‪ ,‬הוא סבור שהשימוש בה משרת את המחקר‬
                  ‫ההיסטורי‪ ,‬ולא כי הוא מתקשה להבין מדוע היא נפוצה כל כך בחקר ההיסטוריה‪ ,‬כפי שנטען‬

                                                                                                        ‫בתשובה זו‪.‬‬
                         ‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬כפי שהוסבר לעיל‪ ,‬מן הפסקה השנייה אכן עולה כי לדידו של וינריב‪,‬‬

                                               ‫המחקר ההיסטורי יוצא נשכר מהשימוש בחשיבה נוגדת מציאות‪.‬‬
                   ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נאמר כי השימוש התדיר בחשיבה נוגדת מציאות אינו מוגבל‬

                    ‫לאסכולה זו או אחרת (שורות ‪ .)11-12‬לפיכך‪ ,‬לא ייתכן שעמדתו של וינריב בנוגע לכך הינה‬
                 ‫שחבל שהאסכולות המרכזיות בחקר ההיסטוריה נמנעות מלהשתמש בה‪ ,‬כפי שנטען בתשובה‬

                                                                                                                  ‫זו‪.‬‬
                 ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נאמר כי משפטים בתבנית התשובות לשאלות "מה היה אילו"‬

                     ‫מניחים שאירוע א לא התרחש במציאות‪ ,‬לכן חיפוש תשובות לשאלות הללו פירושו עיסוק‬
                  ‫בחשיבה המכונה "חשיבה נוגדת מציאות" (שורות ‪ ,)9-11‬כלומר‪ ,‬הוא מכיר בכך שככלל‪ ,‬היא‬

                                                                                               ‫נוגדת את המציאות‪.‬‬

                                                                                          ‫‪ .21‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
                       ‫בחלקה הראשון של הפסקה השלישית נאמר כי "חשיבה נוגדת מציאות היא כלי לבירור‬
                 ‫נכונותן של טענות על קיום קשרים סיבתיים"‪ .‬ולאחר מכן הוצג הסברו של ההיסטוריון ה' יוז‬
                 ‫לכך‪ .‬בהמשך הובאה הטענה שיש קשר סיבתי בין ניצחון היוונים על הפרסים ובין שגשוגה של‬
                  ‫התרבות היוונית‪ ,‬כדוגמה לטענה שניתן לבחון באמצעות חשיבה נוגדת מציאות (כפי שמעידה‬
                       ‫המילה "למשל" בראשיתו של המשפט)‪ ,‬שכן מדובר בטענה שכדי לבדוק את נכונותה‪ ,‬על‬
                  ‫ההיסטוריון לשאול אם הייתה תרבות יוון משגשגת אילו הפסידו היוונים‪ .‬כלומר‪ ,‬באמצעות‬
                        ‫חשיבה נוגדת מציאות (התרחשות ‪ /‬אי‪-‬התרחשות התוצאה – שגשוג התרבות היוונית –‬
                      ‫בהנחה שהגורם המיוחס לה – ניצחון היוונים על הפרסים – לא התקיים) ניתן לבדוק אם‬

                                                             ‫הטענה בדבר הקשר הסיבתי בין שני האירועים נכון‪.‬‬

                       ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬מן האמור אכן עולה כי הטענה שיש קשר סיבתי בין ניצחון היוונים על‬
                  ‫הפרסים ובין שגשוגה של התרבות היוונית מובאת בפסקה השלישית כדוגמה לטענה שאפשר‬

                                                                          ‫לבחון באמצעות חשיבה נוגדת מציאות‪.‬‬
                 ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה דובר על גורם שאם ביטולו במחשבתנו יביא לידי שינוי מכריע‬

                   ‫במהלך האירועים‪ ,‬יהיה בכך כדי לחזק את נכונות הטענה בדבר הקשר הסיבתי בין גורם זה‬
                  ‫לאירוע שנטען כי התרחש בעקבותיו‪ ,‬ולא על טענה שיש לבדוק האם ביטולה במחשבתנו יביא‬
                  ‫לשינוי מכריע במהלך האירועים‪ .‬לפיכך‪ ,‬לא ייתכן כי הטענה לגביה נשאלנו משמשת כדוגמה‬

                                                                                                                ‫לכך‪.‬‬
                      ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נאמר כי אם היסטוריון רוצה לטעון שיש קשר סיבתי בין‬
                    ‫ניצחון היוונים לשגשוג תרבותם‪ ,‬עליו לשאול אם זו הייתה משגשגת אילו היוונים הפסידו‪.‬‬

‫‪11‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13