Page 11 - ver2
P. 11

‫אך מכיוון שאינה סבירה‪ ,‬לא ראויה להיות מושא יצירה (במקרה זה‪ ,‬עלילת טרגדיה)‪.‬‬

                 ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי לדעת מבקריו של קורניי‪ ,‬עלילת המחזה "לה סיד"‬
                       ‫אינה סבירה ולפיכך‪ ,‬דווקא יש מניעה שתהיה זו עלילת טרגדיה‪ ,‬כלומר ההיפך מהטענה‬
                                                                                               ‫המוצגת בתשובה זו‪.‬‬

                 ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי לדעת מבקריו של קורניי‪ ,‬עלילת המחזה "לה סיד"‬
                       ‫אינה בדויה‪ ,‬שהרי נאמר כי היא מבוססת על אירועים שהתרחשו באמת (שורה ‪ ,)10‬וכן‪,‬‬
                                                                    ‫שהיא אינה סבירה‪ ,‬בניגוד לאמור בתשובה זו‪.‬‬

                  ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי לדעת מבקריו של קורניי‪ ,‬עלילת המחזה "לה סיד" אכן‬
                         ‫מבוססת על אירוע היסטורי‪ ,‬אך מאחר שאינה סבירה‪ ,‬היא אינה ראויה להיות עלילת‬
                                                                                                            ‫טרגדיה‪.‬‬

                 ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי לדעת מבקריו של קורניי‪ ,‬עלילת המחזה "לה סיד"‬
                            ‫כן התרחשה במציאות‪ ,‬כפי שעולה מן האמור בשורה ‪ ,12‬בניגוד לנאמר בתשובה זו‪.‬‬

                                                                                         ‫‪ .20‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬

                 ‫נקרא את המשפט ממנו לקוחה ההפניה שלגביה נשאלנו‪" :‬במאמר אחר דן קורניי בניגוד שיש‬
                       ‫לכאורה בין המהנה ובין המועיל‪ .‬הנאה היא העונג שהצופה או הקורא מפיק מן המחזה‪.‬‬

                   ‫התועלת היא הלקח או המוסר שהוא לומד" (שורות ‪ .)17-18‬אם כן‪ ,‬קורניי מבחין בין הנאה‬
                   ‫ותועלת שמופקות מקריאה‪/‬צפייה במחזה – ההנאה היא העונג שהצופה או הקורא מפיק מן‬

                                ‫המחזה‪ ,‬והלקח או המוסר שהוא (כלומר‪ ,‬הצופה או הקורא) לומד הם התועלת‪.‬‬

                 ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬הביטוי "הוא" לא מתייחס לקורניי עצמו‪ ,‬אלא לצופה או הקורא עליו‬
                                                                                                      ‫קורניי מדבר‪.‬‬

                                        ‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬הביטוי "הוא" אכן מתייחס לצופה או לקורא‪.‬‬
                    ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬הביטוי "הוא" מופיע כחלק מטענתו של קורניי לפיה לא קיים ניגוד‬

                       ‫בין הנאה לתועלת והוא מתייחס למי שמפיק אותן מן המחזה‪ ,‬ולא למבקר אשר טוען כי‬
                                                                               ‫דווקא קיים ניגוד בין שני הדברים‪.‬‬

                    ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬ההולך בדרכו של אריסטו הוא מי שבוחר בין המהנה למועיל‪ ,‬ואילו‬
                                            ‫"הוא" פירושו מי שמפיק מן המחזה הן את התועלת והן את ההנאה‪.‬‬

                                                                                         ‫‪ .21‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬

                        ‫כדי להבין מה תפקידה של דוגמת משחק הכדורגל אשר מובאת בפסקה השלישית‪ ,‬נבין‬
                                    ‫תחילה את האמור בפסקה ונעמוד על ההקשר שבו נזכרה הדוגמה האמורה‪.‬‬

                   ‫נאמר כי לדעתו של קורניי "ההנאה מהמחזה הטראגי אינה הנאה חושית גרידא‪ ,‬אלא הנאה‬
                    ‫ייחודית הנובעת מהיכרותם העמוקה של הצופים עם המבנה והעקרונות שהטרגדיה כפופה‬
                  ‫אליהם‪ .‬למה הדבר דומה? למשחק הכדורגל‪ ,‬שהיכרות עמוקה עם כלליו מעצימה את ההנאה‬

‫‪11‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13