Page 12 - ver1
P. 12

‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ :‬בתחילת המשפט נאמר‪ :‬בבואם להעריך את מידת כנותו של דובר‪ ,‬אנשים רבים נוטים‬
   ‫שלא לייחס לסימנים קוליים משקל רב יותר מלסימנים חזותיים‪ .‬אוסקר פרינץ טוען שנטייה זו מביאה‬

       ‫לידי טעויות רבות‪ .‬תוצאות הניסוי שערך מחזקות את טענתו‪ .‬בחלק זה‪ ,‬על פי אוסקר העובדה שלא‬
‫מייחסים משקל רב לסימנים הקוליים מובילה לטעויות‪ .‬כלומר לסימנים הקוליים יש משמעות גדולה יותר‬

     ‫מלסימנים החזותיים בזיהוי אמת או שקר‪ .‬נצפה שהמשך המשפט יתאים לכך שלסימנים הקוליים יש‬
       ‫משמעות גדולה יותר‪ .‬בהמשך כתוב‪ :‬נבדקים שצפו בסרט ללא פס קול זיהו את דוברי השקר במידה‬

‫מועטה של הצלחה בהשוואה לנבדקים שרק האזינו לפס הקול של הסרט‪ .‬אכן‪ ,‬כמו שציפינו אלה שצפו ללא‬
‫הקול‪ ,‬כלומר ראו רק את הסימנים החזותיים‪ ,‬הצליחו פחות טוב מאלה שרק האזינו לפס הקול‪ ,‬כלומר רק‬

                                              ‫נחשפו לסימנים הקוליים‪ .‬משפט זה הגיוני ולכן התשובה נכונה‪.‬‬

                                                                                      ‫‪ .19‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬

                                                                     ‫נקרא את הפסקה הראשונה וננתח אותה‪:‬‬
      ‫פוקו עסק רבות ביחסים שבין כוח וידע‪ .‬לפי אחד העקרונות שלו‪ ,‬ידע הוא תוצר של קבוצות חברתיות‬
 ‫חזקות שמנסות לשמר את כוחן בעזרתו‪ .‬מכיוון שביצירת הידע מעורבים אינטרסים חברתיים הוא לעולם‬

                                                                       ‫לא יהיה אובייקטיבי‪ ,‬גם אם יוצג ככזה‪.‬‬

                                                                          ‫עלינו למצוא תשובה שעולה הפסקה‪:‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪" :‬ידע אינו יכול להתקיים כלל" – מהפסקה עולה שידע לעולם לא יהיה אובייקטיבי‪,‬‬
                                                                        ‫אבל לא נאמר שהוא לא יכול להתקיים‪.‬‬

     ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪" :‬השאיפה לאובייקטיביות של ידע היא שמנחה את פוקו" – בפסקה לא מוצגת‬
                            ‫שאיפה של פוקו‪ ,‬אלא אחד הדברים שהוא עסק בו – יחסי הגומלין בין כוח וידע‪.‬‬

  ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪" :‬אף שידע יכול להיות אובייקטיבי‪ ,‬לעיתים קרובות הוא אינו מוצג ככזה" – דבר‬
        ‫זה סותר את הנאמר בפסקה‪ .‬על פי משנתו של פוקו‪ ,‬ידע לא יכול לעולם להיות אובייקטיבי‪ ,‬למרות‬
                                                                                      ‫שלעיתים הוא מוצג ככזה‪.‬‬

   ‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪" :‬שיטתו של פוקו‪ ,‬אפילו הידע שהוא עצמו מפיץ אינו יכול להיות אובייקטיבי" – לפי‬
    ‫הפסקה‪ ,‬על פי תפיסתו של פוקו‪ ,‬ידע לעולם לא אובייקטיבי‪ .‬כלומר שום ידע ליכול להיות אובייקטיבי‪,‬‬

                                                                 ‫ודבר זה יכלול גם את הידע שהוא עצמו מפיץ‪.‬‬
   7   8   9   10   11   12   13   14   15