Page 12 - ver1
P. 12
תשובה ( )4נכונה :בתחילת המשפט נאמר :בבואם להעריך את מידת כנותו של דובר ,אנשים רבים נוטים
שלא לייחס לסימנים קוליים משקל רב יותר מלסימנים חזותיים .אוסקר פרינץ טוען שנטייה זו מביאה
לידי טעויות רבות .תוצאות הניסוי שערך מחזקות את טענתו .בחלק זה ,על פי אוסקר העובדה שלא
מייחסים משקל רב לסימנים הקוליים מובילה לטעויות .כלומר לסימנים הקוליים יש משמעות גדולה יותר
מלסימנים החזותיים בזיהוי אמת או שקר .נצפה שהמשך המשפט יתאים לכך שלסימנים הקוליים יש
משמעות גדולה יותר .בהמשך כתוב :נבדקים שצפו בסרט ללא פס קול זיהו את דוברי השקר במידה
מועטה של הצלחה בהשוואה לנבדקים שרק האזינו לפס הקול של הסרט .אכן ,כמו שציפינו אלה שצפו ללא
הקול ,כלומר ראו רק את הסימנים החזותיים ,הצליחו פחות טוב מאלה שרק האזינו לפס הקול ,כלומר רק
נחשפו לסימנים הקוליים .משפט זה הגיוני ולכן התשובה נכונה.
.19התשובה הנכונה היא (.)4
נקרא את הפסקה הראשונה וננתח אותה:
פוקו עסק רבות ביחסים שבין כוח וידע .לפי אחד העקרונות שלו ,ידע הוא תוצר של קבוצות חברתיות
חזקות שמנסות לשמר את כוחן בעזרתו .מכיוון שביצירת הידע מעורבים אינטרסים חברתיים הוא לעולם
לא יהיה אובייקטיבי ,גם אם יוצג ככזה.
עלינו למצוא תשובה שעולה הפסקה:
תשובה ( )1אינה נכונה" :ידע אינו יכול להתקיים כלל" – מהפסקה עולה שידע לעולם לא יהיה אובייקטיבי,
אבל לא נאמר שהוא לא יכול להתקיים.
תשובה ( )2אינה נכונה" :השאיפה לאובייקטיביות של ידע היא שמנחה את פוקו" – בפסקה לא מוצגת
שאיפה של פוקו ,אלא אחד הדברים שהוא עסק בו – יחסי הגומלין בין כוח וידע.
תשובה ( )3אינה נכונה" :אף שידע יכול להיות אובייקטיבי ,לעיתים קרובות הוא אינו מוצג ככזה" – דבר
זה סותר את הנאמר בפסקה .על פי משנתו של פוקו ,ידע לא יכול לעולם להיות אובייקטיבי ,למרות
שלעיתים הוא מוצג ככזה.
תשובה ( )4נכונה" :שיטתו של פוקו ,אפילו הידע שהוא עצמו מפיץ אינו יכול להיות אובייקטיבי" – לפי
הפסקה ,על פי תפיסתו של פוקו ,ידע לעולם לא אובייקטיבי .כלומר שום ידע ליכול להיות אובייקטיבי,
ודבר זה יכלול גם את הידע שהוא עצמו מפיץ.

