Page 15 - ver1
P. 15

‫‪ .23‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬

                                                           ‫נקרא את הפסקה האחרונה‪ ,‬ננתח ונתמצת אותה‪:‬‬

                          ‫פוקו טוען בכל שיח פועלים שלושה מנגנונים ששולטים ביצירתו והפצתו לחברה‪.‬‬
        ‫‪ .1‬הטאבו – הגדרת האופן שבו יכול או ליכול שיח להתקיים‪ .‬הטאבו מגדיר על מה מדברים‪ ,‬למי‬

                                           ‫מותר‪/‬אסור לדבר ומהם האופן‪ ,‬הזמן והמקום שבו מדברים‪.‬‬
        ‫‪ .2‬ההבחנה בין אמת לשקר – על פי פוקו‪ ,‬אמת אינה מוחלטת ותלויה בהיסטוריה ובחברה‪ .‬את‬
     ‫המוסכמות לגבי האמת בכל תחום ידע מפיצים מוסדות כמו מערכות חינוך‪ ,‬מעבדות מחקר וכו'‪.‬‬
 ‫‪ .3‬ההבחנה בין הגיון לשיגעון – מי שמקבל על עצמו את כללי השיח ייחשב כמי שפועל בהגיון ומי שלא‬

                                                                             ‫מקבל אותם ייחשב למשוגע‪.‬‬
        ‫עלינו לקבוע איזה מהטיעונים הבאים עשוי להדגים את המנגנון השני‪ .‬על פי מנגנון זה‪ ,‬יש מוסדות‬
       ‫הקובעים מהי האמת (שאינה מוחלטת באמת) והם האחראיים להפצתה‪ .‬מה שנחשב אמת הוא מה‬
    ‫שהמוסדות הללו קובעים שהוא האמת‪ ,‬כלומר מה שמלמדות האוניברסיטאות‪ ,‬מה שמעבדות המחקר‬

                                                                                               ‫קובעות וכדומה‪.‬‬

 ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪" :‬אין טעם להתייחס לתאוריה של כץ‪ ,‬שכן היא סותרת את הכתוב בכל ספרי הלימוד‬
   ‫הרציניים בתחום" ‪ -‬אם התיאוריה סותרת את מה שכתוב בספרי הלימוד‪ ,‬היא לא תואמת לאמת‪ ,‬כפי‬
  ‫שנקבעה והופצה על ידי המוסדות שכתבו את ספרי הלימוד‪ .‬המנגנון השני לפי הפסקה הוא ההבחנה בין‬
    ‫האמת (כפי שהוגדרה ע"י המוסדות) ובין השקר‪ .‬לפיכך‪ ,‬אכן לא יהיה טעם להתייחס לתאוריה של כץ‪,‬‬

                                            ‫שהרי המנגנון השני גם הוא אחד המנגנונים שמפקחים על השיח‪.‬‬
   ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪" :‬אין טעם להתייחס לתאוריה של כץ‪ ,‬שכן אין בה הבחנה בין אמת לשקר" לפי‬

        ‫פוקו‪ ,‬האמת אינה דבר מוחלט‪ ,‬אלא תלויה בגורמים כמו ההיסטוריה והחברה‪ .‬לכן‪ ,‬העובדה שאין‬
‫בתיאוריה הבחנה בין אמת ושקר – לא היא שהופכת את התאוריה למשהו שלא ראוי להתייחס אליו על פי‬

                                                                                                  ‫המנגנון השני‪.‬‬
      ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪" :‬אין טעם להתייחס לתאוריה של כץ‪ ,‬שכן אין בה קבלה של כללי השיח" –‬
 ‫קבלתם של כללי השיח קשורה במנגנון השלישי‪ ,‬ההבחנה בין הגיון ושגעון‪ .‬השאלה עוסקת במנגנון השני‪,‬‬

                                                                                           ‫לכן התשובה פסולה‪.‬‬
    ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪" :‬אין טעם להתייחס לתאוריה של כץ‪ ,‬שכן היא עוסקת בפסיכיאטריה‪ ,‬ואילו‬
     ‫הכשרתו של כץ היא בביולוגיה״ – הרלוונטיות של ההכשרה של כץ לעניין ההתייחסות לתאוריה שלו‬
‫שעוסקת בפסיכיאטריה‪ ,‬שייכת על פי פוקו למנגנון הראשון – הטאבו – הקובע למי מותר לדבר על משהו‪.‬‬

                                                          ‫השאלה עוסקת במנגנון השני‪ ,‬לכן התשובה פסולה‪.‬‬
   10   11   12   13   14   15