Page 15 - ver1
P. 15
.23התשובה הנכונה היא (.)1
נקרא את הפסקה האחרונה ,ננתח ונתמצת אותה:
פוקו טוען בכל שיח פועלים שלושה מנגנונים ששולטים ביצירתו והפצתו לחברה.
.1הטאבו – הגדרת האופן שבו יכול או ליכול שיח להתקיים .הטאבו מגדיר על מה מדברים ,למי
מותר/אסור לדבר ומהם האופן ,הזמן והמקום שבו מדברים.
.2ההבחנה בין אמת לשקר – על פי פוקו ,אמת אינה מוחלטת ותלויה בהיסטוריה ובחברה .את
המוסכמות לגבי האמת בכל תחום ידע מפיצים מוסדות כמו מערכות חינוך ,מעבדות מחקר וכו'.
.3ההבחנה בין הגיון לשיגעון – מי שמקבל על עצמו את כללי השיח ייחשב כמי שפועל בהגיון ומי שלא
מקבל אותם ייחשב למשוגע.
עלינו לקבוע איזה מהטיעונים הבאים עשוי להדגים את המנגנון השני .על פי מנגנון זה ,יש מוסדות
הקובעים מהי האמת (שאינה מוחלטת באמת) והם האחראיים להפצתה .מה שנחשב אמת הוא מה
שהמוסדות הללו קובעים שהוא האמת ,כלומר מה שמלמדות האוניברסיטאות ,מה שמעבדות המחקר
קובעות וכדומה.
תשובה ( )1נכונה" :אין טעם להתייחס לתאוריה של כץ ,שכן היא סותרת את הכתוב בכל ספרי הלימוד
הרציניים בתחום" -אם התיאוריה סותרת את מה שכתוב בספרי הלימוד ,היא לא תואמת לאמת ,כפי
שנקבעה והופצה על ידי המוסדות שכתבו את ספרי הלימוד .המנגנון השני לפי הפסקה הוא ההבחנה בין
האמת (כפי שהוגדרה ע"י המוסדות) ובין השקר .לפיכך ,אכן לא יהיה טעם להתייחס לתאוריה של כץ,
שהרי המנגנון השני גם הוא אחד המנגנונים שמפקחים על השיח.
תשובה ( )2אינה נכונה" :אין טעם להתייחס לתאוריה של כץ ,שכן אין בה הבחנה בין אמת לשקר" לפי
פוקו ,האמת אינה דבר מוחלט ,אלא תלויה בגורמים כמו ההיסטוריה והחברה .לכן ,העובדה שאין
בתיאוריה הבחנה בין אמת ושקר – לא היא שהופכת את התאוריה למשהו שלא ראוי להתייחס אליו על פי
המנגנון השני.
תשובה ( )3אינה נכונה" :אין טעם להתייחס לתאוריה של כץ ,שכן אין בה קבלה של כללי השיח" –
קבלתם של כללי השיח קשורה במנגנון השלישי ,ההבחנה בין הגיון ושגעון .השאלה עוסקת במנגנון השני,
לכן התשובה פסולה.
תשובה ( )4אינה נכונה" :אין טעם להתייחס לתאוריה של כץ ,שכן היא עוסקת בפסיכיאטריה ,ואילו
הכשרתו של כץ היא בביולוגיה״ – הרלוונטיות של ההכשרה של כץ לעניין ההתייחסות לתאוריה שלו
שעוסקת בפסיכיאטריה ,שייכת על פי פוקו למנגנון הראשון – הטאבו – הקובע למי מותר לדבר על משהו.
השאלה עוסקת במנגנון השני ,לכן התשובה פסולה.

