Page 6 - ver2
P. 6

‫‪ .13‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬

‫כותב המאמר ממשיל מושג מסוים בשחמט לכישלון הצי הקורינתי בניסיונו להתגונן מפני התקפת האניות‬
‫האתונאיות‪ .‬כדי לקבוע איזה מן המהלכים המתוארים בתשובות הוא המתאים ביותר להיות זה שהכותב‬
‫מתייחס אליו‪ ,‬נעמוד תחילה על החוקיות העולה מן המקרה שאליו המשיל את המושג‪ .‬הקורינתיים נקטו‬
‫במהלך הגנתי של קיבוץ האניות במעגל‪ .‬אף שזהו מערך הגנתי יעיל ובלתי חדיר כאשר נשמר בו הסדר‪ ,‬כלומר‬
‫כל זמן שהאניות ניצבות במקומן‪ ,‬בשלב מסוים בקרב לא הייתה להן ברירה אלא לנוע ולפרק את המערך‪,‬‬
‫והפרצות שנפערו במעגל כתוצאה מכך אפשרו לאויב לחדור פנימה ולתקוף את אניות הקורינתיים‪ .‬נבדוק‬

               ‫כעת באילו מן התשובות מתואר מושג שבו עמדתו של שחקן נחלשת כתוצאה מעיקרון דומה‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬גמביט אינו מתאים להיות המושג שבו עוסק המאמר‪ .‬במקרה המתואר בפסקה‬
                               ‫הקורינתיים לא הקריבו דבר מסוים באופן מחושב על מנת להשיג יתרון אחר‪.‬‬

‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬כפאי אכן מתאים להיות המושג שבו עוסק המאמר – מצב שבו הגיע תור אחד השחקנים‬
‫והוא חייב לשחק אף שכל מהלך שיעשה יחליש את עמדתו‪ ,‬אכן דומה למצבם של הקורינתיים‪ .‬ברגע שהם‬

                                ‫נאלצו לנוע התקלקל המערך שבו האניות הוצבו ועמדתם התערערה ונחלשה‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬פרופילקטיקה אינו מתאים להיות המושג שבו עוסק המאמר‪ .‬הקורינתיים לא המתינו‬
‫למשגה שיריביהם יעשו לצורך התקפת נגד‪ .‬הם דווקא אלה שאיבדו את יתרונם ההגנתי ברגע שהחלו לנוע‬

                                                                                        ‫וכך היו חשופים לפגיעה‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬עומס יתר אינו מתאים להיות המושג שבו עוסק המאמר‪ .‬בעוד שמושג זה מתייחס‬
‫להטלת כמה משימות על כלי אחד והקושי לבצען‪ ,‬המערך שהקורינתיים נקטו בו הושתת על כוח קבוצתי –‬
‫כל זמן שהאניות היו מקובצות באופן מאורגן וצפוף הן היו מוגנות‪ .‬כלומר דווקא הקרבה והעבודה המשותפת‬

                     ‫הקנו להם יתרון‪ ,‬אך ברגע שנאלצו לנוע‪ ,‬מערך זה התערער והם נחשפו לתקיפת האויב‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .14‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
       ‫כדי לקבוע איזו מן הטענות המופיעות בתשובות עולה מהפסקה‪ ,‬נבחן כל אחת מהן לאור האמור בה‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נכתב כי החששות מפני קריסת המשטר הרפובליקני התאמתו כאשר הסנאט‬
‫הכריז על יוליוס קיסר כשליט יחד ללא הגבלת זמן – מהלך שהוביל להתנקשות בחייו‪ .‬כלומר‪ ,‬ההכרה‬

        ‫ביוליוס קיסר כשליט יחיד היא שהביאה להתנקשות‪ ,‬ולא העובדה שהטביע את דיוקנו על מטבעות‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נכתב כי החל מהמאה הרביעית שבה נטבעו המטבעות הרומיים הראשונים‪,‬‬
‫נשאו המטבעות דמויות מן המיתולוגיה הרומית וסמלים מסמלים שונים‪ .‬זוהי הגדרה רחבה למדי‪ ,‬ובוודאי‬
‫שאינה כוללת רק דמויות וסמלים המבטאים את ערכי המשטר הרפובליקני‪ ,‬וכמובן שלא ניתן לטעון כי מאז‬

                                       ‫ועד תקופתו של יוליוס קיסר זהו אופי הציורים שהוטבעו על מטבעות‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נכתב כי החששות מפני קריסת המשטר הרפובליקני ברומא התאמתו‬
‫כשהסנאט הכריז על יוליוס קיסר כשליט יחיד‪ .‬אם כן‪ ,‬לא ייתכן שהכרזת הסנאט נבעה מחשש לגורל המשטר‬
‫ברומא‪ ,‬שכן ההכרזה על יוליוס כשליט יחיד ללא הגבלת זמן פירושה שהמשטר הרפובליקני קרס והגיע‬

                                                 ‫לקיצו‪ .‬כלומר זהו מימוש של החששות ולא צעד שנובע מהם‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11