Page 3 - ver2
P. 3

‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬אם ילדים נוטים להעדיף פירות שאינם בנמצא תמיד‪ ,‬ובשונה מתפוחים ובננות‪ ,‬תפוזים‬
‫זמינים בעיקר בחורף‪ ,‬נצפה שדווקא התפוזים יהיו הראשונים להיגמר‪ .‬ואולם‪ ,‬מאחר שהתפוזים היו‬
‫האחרונים להיבחר על ידי הילדים‪ ,‬בהחלט ייתכן שמסקנת הגננת נכונה‪ ,‬ומה שהשפיע על הבחירה שלהם‬

                                                                                                      ‫הוא הטעם‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬אם בעת בחירה מבין כמה פריטים ילדים מושפעים מאוד מצבע הפריט‪ ,‬ייתכן כי הם‬
‫מעדיפים אדום על פני צהוב‪ ,‬וצהוב על פני כתום‪ .‬ולפיכך‪ ,‬התפוחים נגמרו לפני הבננות‪ ,‬והבננות נגמרו לפני‬

               ‫התפוזים‪ .‬אם כן‪ ,‬בניגוד לסברת הגננת‪ ,‬מה שהשפיע על הבחירה זה צבע הפירות‪ ,‬ולא טעמם‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬אם ילדים מתקשים לקלף פירות‪ ,‬ובחירה בבננה או בתפוז מאלצת אותם להתמודד‬
‫עם קושי זה‪ ,‬ניתן להניח שהתפוחים נבחרו ראשונים משום שאין צורך לקלפם‪ .‬אם כן‪ ,‬בניגוד למסקנת הגננת‪,‬‬

                                                        ‫הבחירה לא הושפעה מטעם הפרי אלא מעניין הקילוף‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .9‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬

‫נשאלנו איזה מן האירועים המתוארים בתשובות התרחש בצפון‪-‬מזרח סיביר הן ב‪ 2006-‬ו‪( 2013-‬שנים‬
‫שהקיץ באזור היה חם יחסית)‪ ,‬והן בשנים רגילות‪ ,‬כלומר בשנים שהקיץ פחות חם‪ .‬כלומר‪ ,‬מבקשים מאתנו‬
‫לקבוע איזה אירוע מתרחש גם כאשר הקיץ חם יחסית אבל לא רק‪ .‬ננתח תחילה את הפסקה ולאחר מכן‬

                                                                                  ‫נבחן את התשובות לאור זאת‪.‬‬

‫בתחילת הפסקה נכתב כי בקיץ ‪ 2006‬ו‪ 2013-‬החום המס את הקרח המכסה את הים בשנים רגילות‪ ,‬והלחות‬
‫שעלתה לאוויר מפני הים החשופים גרמה לירידת גשמים עזים בסתיו‪ .‬כלומר‪ ,‬בכל שנה יש שכבת קרח‬
‫המכסה את הים שנמסה בחלקה‪ ,‬אך ניתן להבין שבגלל שהקיץ היה חם יחסית‪ ,‬שיעור הקרח שנמס היה‬
‫גדול יותר לעומת שנים אחרות (רגילות)‪ ,‬ולכן חלק משמעותי מפני הים נחשפו כך שעלתה לחות רבה לאוויר‪,‬‬
‫שבתורה גרמה לגשמים עזים בסתיו‪ .‬בהמשך נכתב כי הגשמים העזים הללו הגיעו לאדמה וקפאו‪ ,‬ופני השטח‬
‫כוסו בשכבת קרח שהגיעה לעובי של עשרות סנטימטרים‪ .‬היות ולאחר מכן נאמר לנו שהאיילים באזור זה‬
‫רגילים לשכבת קרח דקה‪ ,‬אנו מבינים שגם בשנים רגילות הלחות העולה מן הים גורמת לירידת גשמים‬
‫בסתיו‪ ,‬ולפיכך להיווצרות שכבת קרח על הקרקע‪ .‬אך כאמור‪ ,‬ב‪ 2006-‬ו‪ ,2013-‬בשל הקיץ החם‪ ,‬הגשמים היו‬
‫עזים מהרגיל ולכן גם שכבת הקרח הייתה עבה מזו שנוצרת בשנים רגילות‪ .‬ואכן‪ ,‬במשפט האחרון נכתב כי‬
‫כאשר שכבת הקרח דקה האיילים מסוגלים לשבור אותה ולאכול את העשב תחתיה‪ ,‬אך מכיוון שבשנים אלו‬
‫היא הייתה עבה מהרגיל הם לא הצליחו ולכן אלפי איילים מתו ברעב‪ .‬כעת נבדוק איזה מהמצבים המתוארים‬

                                                ‫בתשובות אינו ייחודי רק ל‪ 2006-‬ו‪ 2013-‬או רק לשנים רגילות‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬כפי שהוסבר לעיל‪ ,‬גשמי הסתיו קופאים בהגיעם לקרקע הן בשנים רגילות והן בשנים שבהן‬
‫הקיץ חם יחסית‪ .‬כאמור‪ ,‬גשמים אלו‪ ,‬כאשר קופאים‪ ,‬הם שיוצרים את שכבת הקרח שמכסה את העשב‬
‫שממנו איילים ניזונים‪ .‬אירוע זה אינו ייחודי רק לשנים בהם הקיץ חם או רק לשנים רגילות‪ .‬ההבדל בעניין‬

                                   ‫זה נעוץ בכמות הגשמים ולפיכך בעובי שכבת הקרח שנוצרת כתוצאה מכך‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8