Page 10 - ver2
P. 10

‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה צוין כי למידת שפה זרה כרוכה בקושי רב‪ ,‬ולא כי החלפת רעיונות בין בני‬
        ‫לאומים שונים כרוכה בכך‪ .‬וזוהי כמובן אינה הסיבה לפגיעה בכושר ההבעה של דוברי שפות שונות‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .19‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
‫בשורה ‪ 5‬נכתב כי על רקע הקושי הזה צמח הרעיון ליצור שפה בין‪-‬לאומית‪ ,‬שלא תהיה מיוחסת ללאום‬
‫ספציפי וקלה ללימוד‪ ,‬והובאו דוגמאות לכך – וולפיק‪ ,‬סול‪-‬רה‪-‬סול ואספרנטו‪ .‬אם כן‪ ,‬היות ושלוש השפות‬
‫הללו נוצרו באופן יזום‪ ,‬ניתן להבין כי המשותף לשלושתן הוא שהן שפות מתוכננות‪ .‬חיזוק לכך ניתן למצוא‬
‫בפסקה השנייה‪ ,‬שם נכתב כי בניגוד לשפות טבעיות‪ ,‬שמתפתחות לאורך אלפי שנים‪ ,‬ולאו דווקא לפי חוקיות‬

      ‫ברורה‪ ,‬שפה מתוכננת ניתן לעצב כך שתאפשר עושר הבעה בלי להידרש לכללי דקדוק מורכבים‪ .‬ואכן‪,‬‬

                          ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬המשותף לשלוש השפות הללו הוא שהן שפות מתוכננות‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬אומנם שלוש השפות נועדו להיות בין לאומיות‪ ,‬אך הן אינן נפוצות‪ .‬בסוף הפסקה‬

                                  ‫הראשונה נכתב כי היחידה ששרדה והתפתחה מבין שלושתן היא אספרנטו‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬העובדה ששלוש השפות נוצרו באופן יזום מעידה כי אין מדובר בשפות‬
‫טבעיות‪ .‬יתרה מכך‪ ,‬בפסקה השנייה נכתב כי הרעיון שבבסיס אספרנטו (שתהיה פשוטה אך עשירה) הושג‬
‫באמצעות תכנון מדוקדק של השפה‪ ,‬וכי שפה טבעית היא שפה שמתפתחת לאורך אלפי שנים‪ ,‬ולאו דווקא‬

                                                                                ‫לפי חוקיות ברורה או בפשטות‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬הטענה כי שלוש השפות מבוססות על מילים בשפה האנגלית אינה נכונה‪ ,‬שכן בפסקה‬

                                                         ‫נכתב כי סול‪-‬רה‪-‬סול מבוססת על צלילים מוזיקליים‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .20‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
‫בפסקה נכתב כי אוצר המילים באספרנטו מורכב מבסיסים‪ ,‬שלהם ניתן להוסיף תחיליות וסופיות וליצור‬
‫עוד מילים‪ .‬מאחר שלכללי הדקדוק בשפה זו אין יוצאים מן הכלל (שורה ‪ ,)16‬ניתן להבין כאשר ניתקל‬
‫בתחילית או סופית כלשהי‪ ,‬היא תמיד תישא את אותה משמעות‪ .‬לדוג׳‪ ,‬כשנראה מילה המסתיימת ב״י״‪,‬‬
‫נוכל לדעת בוודאות כי מדובר בצורת הרבים של הבסיס‪ .‬מכיוון שנשאלנו איזו מהדוגמאות בשפה העברית‬
‫אינה מדגימה שוני מבני בינה ובין אספרנטו‪ ,‬עלינו לחפש צמד מילים שבו המבנה דווקא כן מקודד את אותה‬

                                                                                                        ‫משמעות‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬צורת הרבים של שמש ודלת מקודדת בעברית באותו האופן‪ ,‬על ידי הסופית ״ות״ (שמשות‪,‬‬
‫דלתות)‪ .‬כלומר‪ ,‬בשני המקרים הסופית משקפת משמעות זהה‪ .‬זאת בדומה לחוקיות המבנית באספרנטו‪,‬‬

                                            ‫שבה צורת הרבים מקודדת תמיד באותו האופן (ע״י הסיומת ״י״)‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בצמד המילים המופיע בתשובה זו‪ ,‬סיומת המילה (״ות״) אינה מקודדת משמעות‬

                                              ‫זהה‪ .‬היא מקודדת ריבוי במילה ״בנות״ אך לא במילה ״אחות״‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬״קטנטן״ ו״ססגוני״ משתייכים לאותה קבוצת חלקי דיבר (שמות תואר)‪ ,‬אך הסיומת‬

                                                                                                      ‫שלהן שונה‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בעוד באספרנטו לכל אחד מחלקי הדיבר יש סיומת ייחודית‪ ,‬במקרה של ״חתולה״‬

                                      ‫ו״נמוכה״ יש סיומת זהה ״ה״ לחלקי דיבר שונים (שם עצם‪ ,‬שם תואר)‪.‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12