Page 2 - ver2
P. 2

‫‪ .6‬ערג ‪ :‬כיסופים – ערג זה התגעגע‪ ,‬כלומר‪ ,‬היה נתון בכיסופים (=געגועים)‬

                                        ‫(‪ )1‬התעמר ‪ :‬ייסורים – התעמר זה התעלל במישהו וגרם לו ייסורים‬
                ‫(‪ )2‬התבדה ‪ :‬אשליות – התבדה זה התברר לו שטעה‪ ,‬שמה שחשב שנכון אינו אלא אשליות‬

                      ‫(‪ )3‬התעודד ‪ :‬ניחומים – התעודד זה שמצב רוחו השתפר‪ ,‬ייתכן שכתוצאה מניחומים‬
                                                        ‫(‪ )4‬התחבט ‪ :‬לבטים – התחבט זה היה נתון בלבטים‬

                                                                                       ‫‪ .7‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
‫תחילה מביאה אילוז את דבריו של בלקברן‪ ,‬ולפיהם האהבה אינה באמת עיוורת – האוהב רואה את‬
‫׳הפגמים׳ של הנאהב‪ ,‬אך לא באמת אכפת לו מהם‪ ,‬ולעתים הוא אף מוצא בהם חן‪ .‬לאחר מכן היא מסבירה‬
‫כי בגלל היחס הזה – כלומר בגלל שהפגמים לא מפריעים לאוהב או שאף נתפסים כחינניים בעיניו – הנאהב‬

                   ‫מגלה סלחנות לגבי אותם הפגמים שקיימים בו‪ .‬נבדוק איזו מהתשובות משקפת טענה זו‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי העובדה שהנאהב יודע שהאוהב מקבל אותו כפי שהוא מעודדת‬
                                              ‫אותו לקבל את פגמיו שלו באהדה‪ ,‬ולא להשיב לאוהב יחס כזה‪.‬‬

‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מדבריו של בלקברן משתמע כי האהבה אינה מעוורת את עיני האוהבים שכן האוהב‬
‫מבחין בפגמיו של הנאהב‪ ,‬אך נשים לב שנשאלנו לגבי טענתה של אילוז‪ ,‬שכאמור מתייחסת להשפעה שיש‬

                                                   ‫לעניין זה על האופן שבו הנאהב מתייחס לפגמיו שלו עצמו‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬מן האמור אכן עולה כי טענתה של אילוז הינה כי ההיחשפות לנקודת מבטו האוהדת של‬

                                                           ‫האוהב גורמת גם לנאהב להסתכל על עצמו באהדה‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬הטענה שמופיעה בתשובה זו היא מעין שיבוש של דבריו של בלקברן‪ ,‬וכלל אינה‬
‫מתייחסת לנקודה המרכזית בטענתה של אילוז – מתשובה זו משתמע שלדידו של בלקברן הפגמים של הנאהב‬

      ‫מטרידים את האוהב‪ .‬אולם כאמור‪ ,‬לדידו‪ ,‬אף שהאוהב מבחין בפגמים‪ ,‬הדבר אינו מטריד אותו כלל‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .8‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
‫כדי לקבוע איזו מן האפשרויות המוצעות בתשובות אינה יכולה לספק הסבר חלופי למסקנת הגננת‪ ,‬נעמוד‬

                                                                   ‫על מסקנה זו ועל הנתונים שמהן היא נובעת‪.‬‬

‫הגננת הסיקה שהילדים בגן מעדיפים את טעמם של תפוחים על טעמן של בננות‪ ,‬ואת טעמן של בננות על‬
‫טעמם של תפוזים‪ .‬זאת מכיוון שכאשר ניתנה לילדים אפשרות לבחור פרי אחד מדי יום‪ ,‬התפוחים היו‬
‫ראשונים להיגמר‪ ,‬לאחר מכן הבננות ולבסוף התפוזים‪ .‬אם כן‪ ,‬עלינו לחפש אפשרות שאינה מסבירה מדוע‬

                                                                                  ‫הפירות נגמרו בסדר המתואר‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬אם הילדים בחרו פרי לפי תור קבוע שחזר על עצמו בכל יום‪ ,‬וידוע שילדים נוטים‬
‫לחקות זה את בחירתו של זה‪ ,‬אזי שהסיבה לבחירותיהם נעוצה בחיקוי ולא בהעדפת טעמו של פרי אחד על‬
‫פני האחר‪ .‬ייתכן שהתפוחים היו הראשונים להיגמר כי הילד הראשון בתור בחר תפוח וזה שאחריו חיקה‬

       ‫אותו וכן הלאה‪ .‬וכאשר התפוחים אזלו הוא העדיף בננה על פני תפוז והשאר חיקו את בחירתו גם כן‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7