Page 2 - ver2
P. 2
.6ערג :כיסופים – ערג זה התגעגע ,כלומר ,היה נתון בכיסופים (=געגועים)
( )1התעמר :ייסורים – התעמר זה התעלל במישהו וגרם לו ייסורים
( )2התבדה :אשליות – התבדה זה התברר לו שטעה ,שמה שחשב שנכון אינו אלא אשליות
( )3התעודד :ניחומים – התעודד זה שמצב רוחו השתפר ,ייתכן שכתוצאה מניחומים
( )4התחבט :לבטים – התחבט זה היה נתון בלבטים
.7התשובה הנכונה היא (.)3
תחילה מביאה אילוז את דבריו של בלקברן ,ולפיהם האהבה אינה באמת עיוורת – האוהב רואה את
׳הפגמים׳ של הנאהב ,אך לא באמת אכפת לו מהם ,ולעתים הוא אף מוצא בהם חן .לאחר מכן היא מסבירה
כי בגלל היחס הזה – כלומר בגלל שהפגמים לא מפריעים לאוהב או שאף נתפסים כחינניים בעיניו – הנאהב
מגלה סלחנות לגבי אותם הפגמים שקיימים בו .נבדוק איזו מהתשובות משקפת טענה זו.
תשובה ( )1אינה נכונה .מן האמור עולה כי העובדה שהנאהב יודע שהאוהב מקבל אותו כפי שהוא מעודדת
אותו לקבל את פגמיו שלו באהדה ,ולא להשיב לאוהב יחס כזה.
תשובה ( )2אינה נכונה .מדבריו של בלקברן משתמע כי האהבה אינה מעוורת את עיני האוהבים שכן האוהב
מבחין בפגמיו של הנאהב ,אך נשים לב שנשאלנו לגבי טענתה של אילוז ,שכאמור מתייחסת להשפעה שיש
לעניין זה על האופן שבו הנאהב מתייחס לפגמיו שלו עצמו.
תשובה ( )3נכונה .מן האמור אכן עולה כי טענתה של אילוז הינה כי ההיחשפות לנקודת מבטו האוהדת של
האוהב גורמת גם לנאהב להסתכל על עצמו באהדה.
תשובה ( )4אינה נכונה .הטענה שמופיעה בתשובה זו היא מעין שיבוש של דבריו של בלקברן ,וכלל אינה
מתייחסת לנקודה המרכזית בטענתה של אילוז – מתשובה זו משתמע שלדידו של בלקברן הפגמים של הנאהב
מטרידים את האוהב .אולם כאמור ,לדידו ,אף שהאוהב מבחין בפגמים ,הדבר אינו מטריד אותו כלל.
.8התשובה הנכונה היא (.)2
כדי לקבוע איזו מן האפשרויות המוצעות בתשובות אינה יכולה לספק הסבר חלופי למסקנת הגננת ,נעמוד
על מסקנה זו ועל הנתונים שמהן היא נובעת.
הגננת הסיקה שהילדים בגן מעדיפים את טעמם של תפוחים על טעמן של בננות ,ואת טעמן של בננות על
טעמם של תפוזים .זאת מכיוון שכאשר ניתנה לילדים אפשרות לבחור פרי אחד מדי יום ,התפוחים היו
ראשונים להיגמר ,לאחר מכן הבננות ולבסוף התפוזים .אם כן ,עלינו לחפש אפשרות שאינה מסבירה מדוע
הפירות נגמרו בסדר המתואר.
תשובה ( )1אינה נכונה .אם הילדים בחרו פרי לפי תור קבוע שחזר על עצמו בכל יום ,וידוע שילדים נוטים
לחקות זה את בחירתו של זה ,אזי שהסיבה לבחירותיהם נעוצה בחיקוי ולא בהעדפת טעמו של פרי אחד על
פני האחר .ייתכן שהתפוחים היו הראשונים להיגמר כי הילד הראשון בתור בחר תפוח וזה שאחריו חיקה
אותו וכן הלאה .וכאשר התפוחים אזלו הוא העדיף בננה על פני תפוז והשאר חיקו את בחירתו גם כן.

