Page 9 - ver1
P. 9

‫בהסתמך על שתי עובדות אלה בלבד לא ניתן לדעת דבר אשר לשינוי שחל בגודל השטח‬
                          ‫המיוער בעולם עד המאה ה‪ .14-‬כמו כן‪ ,‬צירוף העובדות א (במאה ה‪ 13-‬נזנחו שטחים‬

                   ‫חקלאיים רבים) ו‪-‬ג (יערות שבוראו ‪-‬נכרתו‪ -‬לטובת שטחים חקלאיים יכולים לשוב ולצמוח‬
                  ‫כאשר אין עוד משתמשים עוד בשטחים הללו) אינו יכול להסביר את עובדה ד‪ ,‬שהרי לא ניתן‬

                            ‫ללמוד ממנו דבר בנוגע לקשר בין גודל השטח המיוער בעולם לכמות הפחמן שנפלט‬
                                                                                                      ‫לאטמוספרה‪.‬‬

                     ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מכיוון ששילוב העובדות ב ו‪-‬ג לא מלמד דבר על שינוי שחל בשטח‬
                       ‫המיוער בעולם טרם המאה ה‪ ,14-‬אזי שאין די בכך כדי לקבוע שסביר כי הירידה שחלה‬
                                                 ‫בכמות הפחמן שנפלט לאטמוספרה במאה זו הייתה מתקיימת‪.‬‬

                   ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬לא ניתן להסיק שיערות יכולים לצמוח עצמאית בשטחים חקלאיים‬
                 ‫שנזנחו‪ .‬עובדה א' הינה פרט מידע לגבי שהתרחש‪ ,‬אבל איננו יכולים להסיק מהפרט אל הכלל‬
                 ‫ולהבין מכך כי העובדה שהשטחים היו נטושים גרמה לכך שצמחו יערות ומשם הייתה פליטה‬

                                                                                                  ‫פחותה של פחמן‪.‬‬
                 ‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬שילוב העובדות ב ו‪-‬ג אכן יכול להסביר כיצד הייתה עובדה א עשויה לגרום‬
                 ‫בעקיפין לעובדה ד‪ ,‬שכן צירוף העובדות ב ו‪-‬ג קושר בין זניחת שטחים חקלאיים גידול אפשרי‬
                 ‫בשטח המיוער בעולם ובין הירידה בכמות הפחמן שנפלטת לאטמוספרה‪ ,‬ומכאן שהעובדה כי‬

                       ‫במאה ה‪ 13-‬נזנחו שטחים חקלאיים רבים‪ ,‬יכולה להסביר איך הדבר הביא באופן עקיף‬
                      ‫לירידה בכמות הפחמן שנפלטה לאטמוספרה במאה ה‪( 14-‬שטחים חקלאיים רבים נזנחו‬
                  ‫במאה ה‪ 13-‬יערות שבו לצמוח בחלק מן השטחים החקלאיים שנזנחו במאה ה‪ ,13-‬כלומר‬

                        ‫השטח המיוער בעולם גדל ‪ ‬כמות הפחמן שנפלטה לאטמוספרה במאה ה‪ 14-‬פחתה)‪.‬‬

                                                                                         ‫‪ .18‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
                      ‫בשאלה זו אנו מתבקשים לקבוע מה היא השאלה שעליה נוספות שתי השאלות שנזכרות‬

                                                         ‫בשורה ‪ .7‬נקרא את החלק הרלוונטי בפסקה הראשונה‪.‬‬
                      ‫הפסקה הראשונה נפתחת בהצגת חווית הפחד‪ ,‬ולאחר מכן נשאלת השאלה "מהי הסיבה‬
                  ‫לקיומה?" (שורה ‪ .)1‬לאחר ההסבר שהופיע בהמשך‪ ,‬ואשר נועד להשיב על שאלה זו‪ ,‬נכתב כי‬
                     ‫"כדי לעמוד טוב יותר על טיבו של הפחד‪ ,‬יש לברר שתי שאלות נוספות‪ :‬מה מעורר אותו‪,‬‬
                   ‫וכיצד אנו מתנהגים כאשר אנו נתונים בו" (שורות ‪ .)6-7‬אם כן‪ ,‬ניתן להבין כי שתי השאלות‬
                ‫הללו‪ ,‬נוספות על השאלה שהופיעה בראשית הפסקה (מהי הסיבה לקיומה של חוויית הפחד?)‪,‬‬
                      ‫ושאילתן של שלוש אלה‪ ,‬יסייעו יחד להבין לעומק את תופעת הפחד וכך לעמוד על טיבה‪.‬‬

                  ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬העובדה כי חוויית הפחד לרוב בלתי נעימה מהווה את הרקע לשאלה‬
                   ‫בדבר הסיבה לקיומה של תופעה זו‪ .‬כלומר‪ ,‬מדוע תופעה זו מתרחשת אף שהיא רבת עוצמה‬

                     ‫ולא נעימה‪ .‬בפסקה אין כל עיסוק באופנים שבהם ניתן להקל על הסובלים ממנה‪ ,‬שכן מן‬
                                      ‫האמור עולה דווקא כי מדובר בדבר הממלא תפקיד ביולוגי חיוני ומכריע‪.‬‬

                   ‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬שתי השאלות שנזכרות בשורה ‪ 7‬נוספות על השאלה בדבר קיומה‬
                                                                ‫של תופעת הפחד‪ ,‬אשר מופיעה בראשית הפסקה‪.‬‬

                     ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה הראשונה אין כל התייחסות לאופן שבו אנו לומדים לפחד‬
                  ‫מדבר שאינו מוכר לנו‪ ,‬אלא רק נאמר כי הפחד מארגן את המשאבים העומדים לרשותנו כדי‬

‫‪9‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12